Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 888 ggr
Jeuni
2011-11-22 20:04
0

Bra Torrfoder

Vad är bra torrfoder egentligen? Jag har en fröblandning från en djuraffär som jag blandar i supreme science med. Tillsammans har jag också lite andra fröer som jag blandar i (har glömt bort vad de heter) men jag vet inte om det räcker. Ska jag ha i något mer eller mindre?

(Grönsaker och lite av det som finns i kylskåpet får de ju också)

Hyeonmu
2011-11-22 20:23
0

Vanliga fyra sädesslagen müsli är jättebra som bas. Frön kan ju lätt bli för fett. Jag kör på sädesslagen själv, sen har jag i frön av olika slag beroende på. Ibland är jag fattig - då blir det bara säden (förutom mattes matrester) ett tag.

Grodan
2011-11-23 05:29
0

Jag tycker att ett basfoder i a f skall innehålla

• Havre
  • Vete
  • Korn
  • Oskalad sesamfrö
  • Solrosfrö
  • Vetegroddar
  • Linfrö
  • Mandel/Valnöt

Ett bra basfoder har inga gränser vad det kan innehålla tycker jag. Det finns så himla mycket mat, fröer, nötter och olika slags säd där ute så det är bara att fundera ut vad som är nyttigt och bra för mössen.

Andelen säd i blandningen skall vara störst. Mössen skall inte kunna äta sig mätta på fröer, eller kunna vara kräsna och äta sig mätta på fröer, så det är viktigt att andel fröer inte är för stor. En mus bör max på 5 solrosfrön/sesamfrö/linfrö per dag. Vetegroddar och nötter blandar jag ner samma andel som fröer. Nötterna köper jag hela och hackar själv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️