Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 570 ggr
jauchzet
2011-11-21 14:39
0

Dilemma

Jag har en mus, Trix, som antagligen har fel på hjärtat. Hon bor just nu med en 2-årig mushona så att de ska få lugn och ro och ha det skönt tillsammans. Den gamla honan är dock piggare än vad Trix är och vi märkte att Trix blev slöare när hon och gamlingen lämnade den stora flocken trots att de blev lite "överkörda i den". Jag funderade på att avliva henne för längesen eftersom hon andas med magen och dessutom "klickar" när hon blir stressad, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra! Ibland när hon bara ligger där i boet och andas så där konstigt så tänker jag ju att vi måste avliva henne, men en sekund senare kan hon vara upptagen med att äta och mumsa på nåt och då verkar hon ju inte direkt ha några planer på att lägga sig ner och dö. Jag vet att möss inte visar hur dåligt de mår, men de andra mössen vi haft som vi avlivat har ju inte velat äta osv. Jag vet varken ut eller in med min lilla Trix. Nån som har nåt råd?

jauchzet
2011-11-21 14:51
0

Det ska tilläggas att jag just nu medicinerar alla mina möss med vibranord - alla utom Trix, därför att hon uppenbarligen har tillräckligt med krafter för att bråka med oss. Hon är helt enkelt OMÖJLIG att medicinera och dessutom "klickar" hon om hon blir stressad.

Mina tidigare erfarenheter av riktigt sjuka möss är att de inte orkar bråka vid medicinering.

StillaSinnet
2011-11-21 16:49
0

Det är när mössen vilar som de är "sig själva" och då visar de hur sjuka de är. När de vakanr till stålsätter de sig så klart och ser därför piggare ut.

Lider hon? Då ska hon avlivas.

Det kan till och med vara så att hon är smittspridaren som ni nu medicinerar de andra pga, men det är bara en fri tanke som slog mig.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jauchzet
2011-11-21 18:45
0

Hon verkar ju inte ha ont nånstans och rosslar inte. Jag tror inte att det är hon som är smittspridaren, utan en av de andra.

Öronen är framåt när hon sitter och äter nu och hon ser ut att vara "sig själv". Inte stressad utan cool och hungrig.

Gah. Att det ska vara så svårt.

Grodan
2011-11-22 00:08
0

Mitt snabba enkla råd, enbart efter att ha skumläst (sårri, jag orkar inte med längre text just nu), så tycker jag att du ska fortsätta göra det mesta och bästa du kan för henne. När det är tid kommer hon ju att somna in, alldeles själv.

Det finns i a f mig veterligen, en veterinär, som stödjer att man låter djuren leva tills de ger upp andan själv. Och eftersom musen lever, äter och verkar helt frisk förutom ett läte lite då och då, finns ingen anledning till avlivning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-11-22 08:01
1

Igår kväll så gick vi från att vilja avliva henne till att inte vilja det osv. fram och tillbaks några gånger. Det är jobbigt att se att hennes andning är så tung, men hon gör mer än äter när hon orkar. Hon tog sig en promenad i hjulet som jag satte in och hon tryckte dessutom i sig en hel del mat, även om det går långsammare för henne att äta den.

Dock, helt frisk verkar hon inte vara, men just att hon skulle ha ont verkar inte vara problemet. Snarare ett svagt hjärta.

Andra möss med hjärtfel och tung andning som jag haft har varit sämre för de har inte velat äta alls och bara legat. Då har vi självklart avlivat dem.

jauchzet
2011-11-22 17:08
0

Det är bestämt nu. Trix ska få somna in imorgon. Hon har blivit mycket sämre bara på några dagar…

Gråter

Grodan
2011-11-23 05:49
0

#6 Det är ju du som bäst ser det. Om du tycker att hon får svårt att göra dagliga saker, har svårt att hålla värmen, är kall eller drar sig undan, ja, då kan man behöva göra någonting.

Vad du vill göra är upp till dig. Lagen säger inte att vi måste avliva våra djur bara för att de är sjuka. Vad vi däremot måste göra är att låta behandla dem.

Värmedyna, stödmatning, dropp osv kan lika gärna vara den vård hon behöver.

Jag tog själv hem Morakullan´s Apellomus från källaren och satte på värme och stödmatning för några dagar sedan.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️