omplacering eller så!
Hej!
Jag har en mushona (Rantott) på 8 mnd som behöver ett nytt hem! Hennes burkompis dog nyss, och lilla Rantott är ensam.
Hon har haft stroke, och har nedsatt känslighet på bakkroppen. Hon kan gå ganska bra med bakbenen, men har svårt för att klättra. Annars e hon en glad och frisk mus!
Om någon kan tänka sig att ta hand om och leka med Rantott, hade det varit fint! Jag kan inte ha mus längre!

vart bor du?
Göteborg
#1 Ska du verkligen ta in ny mus redan nu då du har ohyra på dina? behandla dem först och se till så de är ohyre fria innan du tar in nya. Annars kommer du i en ond cirkel och kan få behandla om dem de gamla och nya.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 aa jag vet men nu är dom friska! Men jag var bara lite nyfiken asså! tänkta att ngn annan också ville veta! 

Det tar nog lite mer tid än så att få dom helt ohyre fria. Dom ska nog behandlas under några veckor för att du ska vara helt säker på att allt är borta. För när man behandlar så dödar man bara dom som blivit "djur" o sen finns det kanske ägg osv kvar som utvecklas o då måste man göra om behandlingen ett tag för att vara säker på att man har helt fritt

japp.. men jag ska inte köpa en ny mus, jag undrade bara vart hon bodde ifall ngn annan ville ha en ny mus!
Hoppas du hittar hem till henne! Hade jag bott närmre kanske jag kunde tagit hand om henne men har nyss varit i Dalarna o hämtat marsvin o möss så har inte tänkt ut o åka igen.

Ja Göteborg är lite långt bort annars hade hon kunnat få gå med mina gammeltanter
Hittar du något hem åt henne?
I värsta nödfall kan jag kanske ta henne… Hade egentligen inte tänkt skaffa fler möss på ett bra tag nu med tanke på att jag har tio stycken allt som allt nu efter kullen jag fick för ca en månad sen…. men en grupp på sju flickor kan väl inte vara mycket värre än sex flickor? :P
Shun, kan du inte ha kvar din mushona? Hon låter inte kry och det är lite smått oroande att hennes kompis dött. Kanske följer hon med snart… Du kan väl sköta om henne den tid hon har kvar?
Jag tycker inte man ska omplacera djur som det är "något fel" på. När det gäller möss finns det alldeles för mycket smittor och risker. Så ni som har friska möss hemma, tänk ett par gånger innan ni tar hem sjuka eller misstänkt sjuka möss!!!

Jag funderar starkt på att ge upp alla tankar på avel för att istället starta mussjukhem - Fast för rosslande möss då.
Jag har inte en enda rosslande mus… 

Jag har tack o lov också varit förskonad från rosslanse möss *Ler*
Och jag är av med rosslet tack och lov, hade ju det förra våren och det hängde med ett tag hos en del. Har blivit av med det med hjälp av medicinering och avlivning.
Det var lite knepigt och lite jobbigt ett tag, men det är värt allt, att ha FRISKA möss.
Det finns så många möss, och så många som är friska och med bra temperament, som bara längtar och behöver någon som älskar dem och stimulerar dem, och som de kan få älska tillbaka. Bra husdjur som ger och tar, glädje och ömsesidighet.
Är det inte dem vi ska ge ett gott hem i första hand, till ömsesidig GLÄDJE?
Sjuka möss, eller temperaments-störda möss, är inte till glädje ens för sig själva. Och det finns ju BRIST på musälskande musägare…
Sjuka möss (som inte lätt botas med medicin eller bra kost) har oftast dåligt immunförsvar, något som även sätter ner livskvaliteten för musen.

Ja, jag har fördärvat en omgång möss till jag. Jag hade ju ett gäng nya små möss i vintras som började rossla under sin karantäntid. Avlivade dem efter ett tag, och medicinerade resten i förebyggande syfte med baytril och vibramycin. Men nu, några veckor efter medicinkuren är rosslet här igen. Det började hos McQueen, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på det stora såret han fick när han precis flyttat hit, att han har dåligt immunförsvar kan man ju förstå. Men nu har jag även hört Rossel från Lilli…
Tre gånger har jag varit redo att sätta ihop de första brudparen, och varje gång har det i sista stund varit någon som börjat rossla. Fler avlivningar! Medicinering i några veckor till! Den ständiga jakten efter nytt avelsmaterial! Jag tar det som ett tecken, och ger upp. Kanske någon annan gång, i en annan lägenhet.
Lilli och McQueen kan jag bara inte avliva… Det var ju fördelen med zoomöss, inga fler uppfödare som hade relationer till dem…
Låter konstigt. Tror du att det har med din lägenhet att göra?

Du skriver att det är fördelen med zoomöss… fast jag ser nog så på saken att det spelar inte så stor roll - det är ett djur. Och är det så sjukt, elller temperamentet inte är bra så spelar det ingen roll om musen kommer från zoo eller en uppfödare. Går det att bota ett sjuk djur så ska den få samma chanse oavsett…
Men kan bara säga att fy vilken otur du har… tycker också att det låter jätte konstigt att du gång på gång ska ha sån otur…

#16 Jag har funderat på det… Finns det något sätt att mäta drag? Jag har ställt alla burar på lådor för att undvika det kalla golvet, men annars tycker jag att det är så svårt att känna… Jag brukar ge dem rejält att boa med så att de ska hålla sig varma. En möjlig smittoväg skulle kunna vara att vi rengör alla grejerna på samma ställe i badrummet, där McQueen för övrigt brukar stå.
Dörren dit brukar vara stängd när vi inte är där, och dessutom rör sig luften in i badrummet från resten av lägenheten… Mellan köket och rummet har vi ingen dörr att stänga, vilket naturligvis är ett problem när man har möss i tre olika sorters karantän. Egentligen skulle Fizz och Lisas Ester också behöva ett eget rum, eftersom de inte låter något än. Borde jag ställa dem i rummet med nymössen? (Och alltså sära på Lilli och Ester)
(Ledsen Shun att jag kapat din tråd! >_<;;)
Laika, vilket eländes elände du har just nu. Vet hur det känns, när rosselmus efter rosselmus dyker upp. Men jag vill absolut säga: Ge inte upp!!! Det får du inte! För jag vill ha dig kvar bland musfolket.
Om det är mycoplasma-rossel du har, så tror jag knappast att det orsakas av drag, men det verkar ha en förmåga att ligga gömt och dolt, var vet jag inte. I vissa möss kanske, som verkar friska? Jag har inte den blekaste aning, kan inte det här området, bara funderar.
"Vanligt förkylningsrossel" verkar konstigt också… Du har inte akvarium att ha dem i? Då blir du garanterat av med drag, om du misstänker det som boven!
Kanske kan du prova desinfektionsmedel när du gör rent?
Jag har yt- och hand-desinfektion. Använder det inte alltid, men med jämna mellanrum gör jag det, mest för att jag har mitt musrum låååångt från badrummet och rinnande vatten, och har tunga akvarier som jag inte kan bära "nån kilometer" genom huset, via trappor och prång och annat.
I vanliga fall ska nog tvål och vatten räcka (diskmedel, eller grönsåpa-som jag tycker luktar illa) för även det är milt desinficerande.
Men de desinfektionsmedel som jag köper på apoteket (ganska billigt dessutom) har fungerat BRA för mig!
Jag säger bara "Yt-desinfektionsmedel" och "hand-desinfektionsmedel" så får jag rätt.

(finns en mindre flaska hand- också, som används på utställningarna)

Tack alla… Nej, Lisa tyckte inte heller att jag skulle ge upp än. Hon hörde inget på Lilli heller, och trodde att det bara var något tillfälligt som fått henne att rossla så… Så jag ska göra ett försök till. jag blir tvungen att offra McQueen dock, eftersom Lisa tyckte att han var så dålig att han skulle ha medicin, och tjejen jag tänkt placera ut honom hos har ingen lust att medicinera.
Det är så konstigt, jag borde vara glad att Lisa tror att resten av mössen och uppfödningsplanerna har en chans, men jag sörjer lika mycket ändå för McQueen skull…
Jag får kolla upp desinfektionsmedel nästa gång jag ska förbi apoteket. Akvarier blir nog inte aktuellt, men jag har ju ett par plastboxburar, och McQueens duna blir ju ledig, så visst skulle jag kunna byta ut de som är rena gallerburar i alla fall.
Jag förstår verkligen att du sörjer McQueen, det gör jag också… Har tyckt så hemskt mycket om honom sen jag såg honom hos dig första gången och han var så lugn o snäll fast vi bråkade med hans stora sår. Men han såg verkligen risig ut nu och har det säkert jobbigt. Så kanske är det bästa för honom att låta honom somna in?
Tillbaka till min Rantott då, så kan jag säga att hon har blivit värre. Jag är ganska så säker på att hon inte är sjuk, att hon hellre har fått stroke eller liknande. Två gånger (en gång till sen sist) har hon endrat beteende enormt bara över natten.
Hon kommer nog inte att leva så jättelänge, tyvärr, så som hon är nu. Jag kommer hellre att se till att hon har det bra tills dess, även om hon är lite ensam.