Gamla möss?
Hur gamla har era möss varit, som dött av ålder?
Det här är egentligen oerhört intressant! Särskilt om man läser på utländska forum, som har andra kriterier för "gammal" och "genomsnittsålder" på möss. Tror jag i alla fall.
Jag läste för en tid sedan på ett utländskt forum, en diskussion om dominant yellow, där en engelsk uppfödare hävdade att dessa röda A(y) vid avel varken blev särskilt mycket fetare, eller fick fler tumörer, eller kortare livstid än hennes andra möss. Medan andra hävdade den genetiska aspekten som inte går att kringgå.
Det intressannta hade varit, tycker jag, att få veta hur många av hennes andra möss som fick tumörer, och vad medellivslängden var på hennes möss.
Nu gick jag inte in i diskussionen, för den hade några år på nacken. Men jag hade velat veta. Enligt Grodan blir ju de engelsktypade importerna inte särskilt gamla. Drygt ett år, så är de gamla och trillar snart av pinn.
De dominanta röda (gula) blir ju inte äldre, men de blir SÅ gamla! Och tumörerna dyker upp när de är mellan 10 - 14 månader. Absolut oftast före året.
Så, hur gammal är en mus egentligen, när den dör av ålder?? 
Mina brukar vara 1,5-2 år, en har blivit 3
Jag har så svårt att svara på den här frågan idag. Jag har så mkt nya djur och nytt inblandat att jag inte kan säga annat än att när jag får några år på att etablera en linje på importer kan de bli upp mot 2 år gamla.
Äldst blir mina hanar (1år 7mån - 2år 4 mån). En importerad hona, Dynamimaus Tennesse, imponerar dock med sina 2,5 år. Hon fick dessutom en kull när hon var runt 2 år
Tack för svaren Grodan och Malja
.
En frisk mus som dör av normal ålder, är för mig 2 år och tre månader
. Har jag fått för mig. Jämfört med människor, kanske 85 år?
Bara vad jag fått för mig …
#4 Tycker att 1år 10 mån - 2 år + är en bra ålder på en stor Engelsktypad.
Jag tillhör inte de som vill att mina möss skall leva för evigt, tycker att 2 år är bra nog.