Mus iFokus

Mus

Etiketttävlingar
Läst 1486 ggr
ajanki
0

Decembermusen

Posta bidrag - ladda upp foto och skriv berättelse om musen - i denna tråd till och med 25/11

Varje månad har vi en tävling: månadens mus. Medlemmar på mus-ifokus deltar genom att bifoga ett foto på sin tammus, ca 800 pixlar brett, samt en personlig berättelse om den. Endast ett bidrag per person. Månadens mus avgörs genom röstning av medlemmarna - denna vinner ära i all evighet

Sedan kommer någon av dessa möss koras till årets mus. Det kommer ni; medlemmar i musifokus få rösta om!

Obs! Ett bidrag / person gäller! Välj ett foto som är ca >>>>800x600 pixlar<<<< - det vill säga inte för litet foto, då det blir svårt att bedöma och se små bilder. Större går bra då det skalas ner till 800x600.

Erat bidrag lägger ni i den här tråden ända fram till den 25/11(omröstning sker sedan endast till den sista i månaden)

Glöm ej den personliga berättelsen om musen!

Minoth
0

Bara tammöss?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Dominik]
0

#1 Japp

Grodan
0

#1 Nej, det går bra med andra möss också.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
0

#3 whaaaaaaaaaaaat ? det viste jag aldrig

Grodan
0

Nä, vi har inte efterlyst det direkt, men haft med pyggisar, sebramöss och taggmöss och några av dem har också vunnit.

Ärligt så var jag de första åren helt emot att några andra arter skulle vara med här, men nu är jag mjukare och även mer intresserad av dem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hamster-expert]
0

#5 Vad bra!! för exotiska möss är också roliga!

StillaSinnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TAMs X-act Xandra är en av de första fläckiga ungarna som fötts hos mig och som jag verkligen fallit för :) Hon är en mjuk och trevlig musa men ändå frammåt och nyfiken. Hon är född 1/9 och bor tillsammans med mamma Ida och en  splash-låtsasmoster. Underbara töser alla tre :)

Xandra är ung ännu, nästan 3 månader gammal så när som på en vecka. Lilla sötungen har hela livet framför sig Kyss och jag hoppas jag får många roliga minnen ihop med henne.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Exoticas
0

YODAH

Yodah och jag har sedan hennes första dag här haft en speciell relation. Trots att hon var skygg när jag fick hem henne så var hon redan efter en dag trevlig och ville komma upp i handen. 
Jag hade Tjingat Leia över nätet på en bild och var iväg för att köpa henne. När jag sedan såg Yoda sitta ensam i en liten petbox ensam blev jag såld. Hon satt där och såg så nyfiken och jag visste direkt att den musen skulle med mig hem vad som än krävdes. Först ville inte tjejen sälja Yoda till mig då det var en man som skulle komma senare på dagen för att få henne TILL ORM MAT eftersom att det var en mager skygg mus. Jag lyckades övertala ägaren om att Yoda skulle få ett fint hem hos mig, så för hela 500 svenska enkronor fick hon äntligen följa med hem.
När jag väl kom hem och skulle sätta ner henne och Leia i den nya buren var det omöjligt för mig att få henne ur petboxen, hon ville inte.
Jag fick ställa ned hela petboxen i buren och försiktigt lägga den ned så att hon själv efter 1 timma vågade sig ut. Efter att jag setat med handen i buren i 2 timmar så vägade hon sig upp i handen och sedan dess har vi vart bästa vänner. Hon blev nog såld på banan chipsen och inte mig ;). 

Idag är Yoda den tamaste och mest sociala mus i min familj. Tar hand om alla nykomlingar och visar hur allt går till här hemma. När jag kackar på buren vet hon att det är godis på gång så då kommer hon springanes och får hela flocken efter sig! Hon vägrar sitta i buren om hon vet att jag är vaken.
Nu är hon åtta månader och jag hoppas att vi har långtid kvar så att jag hinner skapa mer minnen än de jag redan har!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Dominik]
0

Kentmusen är en vacker rödögd mus. Som själva namnet säger kommer hon från Kent. I början hette hon Diamanten, men sen började jag kalla henne just så som jag gör nu. När jag fick henne var hon lite skygg, men det är nästan alla möss! Efter några dagar blev hon lika tam som mina andra möss. Kan bara säga att hon är världens mysigaste, Kentmusen älskar att sitta på min axel och bli fotograferad.

Den lilla mumsen är en tjej och bor med två andra tjejer, Fight och Bella (Xena). Dom kommer överens med varandra jätte bra, och är lekfulla. Ja! Hon e en mysig, trevlig och söt mus!

[finamöss]
0

Denna ska jag nog med vara med på. Bidrag kommer på Fredag när jag ska fota pojkarna.

Sara B
0

Sötnosen Elise(Namnet kommer från bilmodellen Lotus Elise)! :)

Denna lilla tjejen förtjänar verkligen att vara här!
I mitten av oktober så var jag i djuraffären och såg skymten av denna underbara tjej, hennes nos stack ut lite ur huset när hon och hennes syskon låg och sov(även en syster fick följa med hem).
När de kom hem så märkte jag att jag nog hade fått hem en av de räddaste mössen jag sätt. Hon kröp in i ett hörn såfort någon kom i närheten av buren och "piskade" med svansen.
Stackarn!!
Syster däremot var mer frammåt och gillade efter ett tag att klättra upp på mattes armar. Men den senaste tiden framförallt förra veckan har lilla Elise gjort extrema framsteg! Nu är hon nästan "tamare" än syster.
När jag stoppar ner armen i buren så klättrar hon upp och sätter sig på min luva eller i nacken, så mysigt, det bara värmer i hjärtat!
Hon har gjort sånna framsteg så det är inte klokt den lilla tösen!

Sen är hon ju så otroligt söt också! :)

Tyvärr är bilden är inte superskarp för även fast hon har kommit på jag är en helt ofarlig kompis så har hon inte riktigt kommit fram till vad den där kameran är för en konstig sak. Men det kommer nog med tanke på att hon bor med en fotograf ;)

Malja
0

Denna mus är av mig placerad här för att jag tycker att jag anser henne ha utfört hjältedåd. Självklart pratar jag om Chocolatte. Jag vet inte hur uppfödaren hon kom ifrån var men jag märkte snabbt att Latte (som jag kallar henne) var mycket skygg. Hon satt alltid kvar där nere lite undangömt och såg på när Snowy (som hon blev placerad med) fick godis i handen. Jag blev mycket orolig för att hon var en allmänt rädd mus. Tycker det är så sorgligt när man köper en mus för att älska som inte vågar älska tillbaka. Jag slutade inte försöka.

Dagen då jag skulle åka upp till Kallhäll (utställningen) såg jag att hon var lite rund om mågen. Tanken slog mig direkt, men jag var ju inte säker då jag aldrig tidigare sätt en gravid mus. (Förutom några gånger på bild) Det första jag ser när jag kommer hem är, jo, visst var hon dräktig! Jag var så fruktansvärt orolig och mina tankar bara snurrade runt och runt, jag hade ingen aning om vad jag skulle ta mig till. Men Latte var alltid så lugn, det smittade av sig på mig när jag såg på henne visste jag att inget kunde gå fel.

Och visst hade jag rätt, inte bara att hon fixar ungarna helt otroligt så hände något under tiden jag var borta. Helt plötsligt var hon tam. Helt lugn och sansad .

Oj, vad jag älskar dig. Varje gång jag ser på dig fyller du mig med samma lugn. Det är något speciellt med dig, kanske din söthet, kanske ditt lugn men det spelar ingen roll!

Obs! Bilden är från när hon var dräktig.

ajanki
0
[Nikkita]
0

Nikita betydde enormt mycket för mig. Hon var den av alla dom jag köpte som jag fastnade för först!

Hon var den enda vita i kullen och jag blev kär i henne på direkten. När jag kom hem med henne, var hon nyfiken och ville sitta hos mig, dom andra var lite rädda men inte hon! Hon var en tuffing. Vi hade ett riktigt speciellt band och jag älskade henne så mycket.

Tyvärr vart Nikita sjuk efter ett halv år. Jag vart helt förstörd. Vi åkte fram och tillbaka till veterinären och försökte ALLT. Men till slut mådde hon inge bra alls, så jag fick lov att fatta det jobbigaste beslut jag någonsin gjort. Att avliva henne.

Det var hemskt för mig, men nu idag så vet jag att det var rätt beslutet för henne. Jag saknar dig min älskade Nikita!

Du kommer alltid att finnas i mitt hjärta!

Jag glömmer dig aldrig!

Jag älskar dig!

zickan
0

Har inge direkt story bakom. Ville ha en till mus i flocken. Men Kent/diamantens var så ful att han tog med flera burar med möss och bad mig välja. Blev givetvis inte bara en.

En av de som följde med mig hem var denna sötnosen. Den blygare av dom så hon kallas för tillfället blyger. Har inte satt något namn ännu. En skönhet för ögat och massage för nacken där hon föredrar att ligga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Exoticas
0

Godkänns bidrag efter 00.00?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[finamöss]
0

Det här är lilla Lolly, en white pinkeyed hona jag köpt idag faktiskt. Hon är den mest framåt tjejen av dom fyra tjejerna vi har. Alla fyra har fint lynne, men man fäster sig alltid mera vid en liten mus än dom andra. Jag är så otroligt förälskad i alla fyra tjejer men lilla Lolly har fångat mitt hjärta lite extra. Så med en kort presentation så vill jag säga att ja, man kan älska många möss, men en fångar alltid ens hjärta lite extra. Och det har Lolly gjort.

[finamöss]
0

undrar detsamma som #16. Annars gills inte mitt bidrag.

ajanki
0

Nej inte efter 00.00, det är till och med den 25!

Ni får vara med nästa månad!