Kan man börja nu?
Nu har mössen bott här en dag. Kan man börja bekanta sig med dom nu? Eller ska dom bo in sig ett par dagar?
Jag börjar direkt med att bekanta mig med mina möss. Visst är jag inte jätte kunnig när det gäller möss men mina mår inte dåligt av det.
Jag börjar också dirket =) så har det alltid fungerat bäst för mig =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Våra små möss är nyfikna men springer in i huset när vi tar ner handen. Men dom tittar nyfiket ut efter en stund. Ska se om dom vill komma upp en stund senare.
Mitt svar är: Ja, absolut!
Ingen har än så länge ifrågasatt att jag tycker att man kan pyssla med möss och råttor nästan direkt efter att de kommit till sitt nya hem. Jag anser helt enkelt inte att de är stressade över att ha bytt hem och jag tycker att det är viktigt att de får knyta ann så fort som möjligt. Nu pratar jag naturligtvis om djur som tydligt visar normalt beteende redan från start, för det finns djur som tydligt visar stress och rädsla och dessa kan man då behöva låta vara ifred ett dygn.
När man pysslar med möss och råttor tar man ofta upp dem en liten stund åt gången. Jag tror ganska mycket på det. Att ta upp dem ofta korta stunder. Än att aktivera dem i 3 långa timmar utan uppehåll. De behöver äta, dricka och gå på toa. I början pratar vi alltså om att ta upp musen i några minuter, sedan sätta ner den igen. Om man är van och kan ta upp musen utan att stressa och/eller skrämma den så tycker jag absolut att man ska göra det. För att säga hej och välkommen hem. För möss är nyfikna och de vill gärna veta vem du är. Varje gång du sedan tar upp musen och umgås med den kan du utöka tiden lite. När den blivit van vid dig så kan den när den blir nödig bli lite orolig och du kan då sätta ner den i buren eller i en liten toalåda en kort stund.
#3 Några snabba tips
- Om huset har botten kan du lyfta upp husen och hälsa på dem.
- Du kan ha toarullar i buren som du lyfter upp när de är i dem
- Du kan ta ut de godaste fröerna ur torrfoderblandningen och mata dem med i handen