Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 892 ggr
jauchzet
0

Mobbing bland möss

Vi fick ju avliva Trix igår och då satte vi ihop vår gamla Bacon med de yngre tjejerna igen.

Vi märkte redan efter några timmar att Bacon blev deppig och om det berodde på att hon faktiskt samnade Trix eller på flytten vet vi inte, men hon och Trix var väldigt fysiska med varandra och gosade mycket.

Ingen av de yngre vill gosa med Bacon och hon försöker gå och lägga sig hos dem, men då går de bara och hittar ett nytt ställe att kura ihop sig på tillsammans, utan Bacon. Bacon ligger själv hela tiden och de ignorerar henne och vill inte vara nära henne.

Hur lång tid kan det ta innan de accepterar henne? Rynkar på näsan

Bacon verkar ärligt talat väldigt frustrerad!

bambiiii
0

Stackars lilla Bacon

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

ajanki
0

Stackars Bacon!

La du i nåt från Bacons bur tillsammans med dom nya tjejerna?

T.e.x lite strö, toarulle, hus eller liknande.

Jag brukar göra så när jag ska introducera en ny (eller ny/gammal) mus i flocken.

Det verkar som om dom då kan acceptera den nya musen mer, då det luktar av den musen även i deras bur.

jauchzet
0

Nej, jag decinficerade allt ifrån både Baconc bur och de yngre tjejernas… Rynkar på näsan

Jag tog bort ett av husen så att det skulle bli för trångt för alla att vara på samma ställe och lämne Bacon utanför, men nu har de lyckats trycka sig in i ett mini-hus och stackars Bacon ligger utanför i höet…

Rynkar på näsan

ajanki
0

Det var lite synd….

Men sätt in ett större hus då så kanske hon får vara med på ett hörn den lilla stackaren…

jauchzet
0

Det får hon inte för jag hade en stor äggkartong där alla fick bra med plats, men när hon går in i den så går de andra ut och lägger sig i höet.

Céline och Xantippa är de som styr upp den här mobbingen. Ska jag flytta dem till varsin bur nåt dygn kanske?

ajanki
0

Nej, tycker inte du ska flytta isär dom igen om dom inte är elaka mot henne, jag menar biter henne och så.

Eller menade du att flytta mobbarna ett tag?

I såna fall så tycker jag att du kan göra det!

jauchzet
0

Ja, alltså att Xantippa och Céline ska flytta till varsin bur var det jag tänkte på. Stackars Bacon ska inte flytta. Om mobbarna flyttar kanske hon kan få lite kontakt med Tara igen som hon ju bott länge med förut och som jag vet kommer bra överens med henne.

Detv får dock bli imorgon för nu ska jag ha födelsedagskalas och det kommer mycket folk så det kan nog bli stressande för dem ändå… Ingen idé att börja flytta om dem mitt upp i allt också.

Jag har inte sett nån bita Bacon, men de ignorerar henne eller pucklar på henne med framtassarna.

Hyeonmu
0

Honmöss är verkligen BITCHIGA. xD Det finns inget bättre ord för det. Jag har flera tjuriga tjejer hos mig och det är verkligen mobbing när de sätter igång mot en ny mus, för tar man bort huvudmobbaren så går sen den nya musen och de andra jättebra ihop. Hoppas det fungerar för dig! =3

Grodan
0

#0 Vi människor kan vara ledsna och gråta osv, men möss? Mjae… det är svårt att veta, men jag tycker det är viktigt att inte tillskriva mänskliga känslor på mössen. De är djur som lever i nuet. Jag tror inte att Bacon mår dåligt av att sova ensam några nätter. Och du beskriver ju hur hon aktivt söker upp de andra, alltså vet hon hur hon skall göra för att få sällskap. Jag tycker dina andra möss visar tydligt att de faktiskt är snälla.

#8 Det är faktiskt genetiskt. Vill man ha honor som bor fredligt i grupper och accepterar andra/nya honor utan problem så skall man inte avla på "bitchiga" honor.

Jag har i många år bedrivit avel på obitchiga honor och på så sätt fått mkt snälla honor. Honor som är elaka mot nykomlingar tas ur avel, då jag anser att det är ett oönskat beteende bland tammöss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

Att jag tycker synd om henne för att hennes kompis har dött kanske är att tillskriva henne mänskliga känslor, men jag kan iaf se att nåt är fel. Hon beter sig precis som när hennes första kompis dog. Blir liksom lite apatisk och vill inte äta. Jag vet att det inte beror på sjukdom, så jag vet hur jag ska tolka det om jag inte ska tolka det som sorg… Har dock inte märkt det på några andra av mössen tidigare. Bara på Bacon.

Vad kan det vara annars?

Min sambo som varit hemma hela dagen sa dock att hon verkar börja må lite bättre och visar lite teckan på att "vara sig själv" igen.

Grodan
0

#10 Hon är ju ensam, utan sin kompis, klart hon har stunder då hon istället för att putsa/putsas av vännen, sova i en söt hög med vännen, sitter ensam och gör… inte så mkt alls… Och det ger ju oss en signal att det inte står rätt till…

Jag har aldrig sett sorg hos mina djur, har aldrig letat efter det heller, så jag kan ju ha missat något… Förvånad

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

Men hon har ju samtidigt de andra mössen, även om de just nu inte är världens trevligaste… Jag vet liksom inte hur jag ska tolka hennes beteende. Hon verkar liksom ledsen och det tycker tom min sambo som brukar poängtera att jag läser in mina egna känslor i mössens beteende.

Hmm, ja, nåt står ju inte helt rätt till. Kanske att hon bara är gammal helt enkelt, men hon gjorde ju likadant när hennes första kompis dog och då vara hon bara 1 år.

ariama
0

Jag vill inte heller sätta ordet "sorg" på henne, i mänsklig bemärkelse.

Däremot har hennes livsmiljö förändrats drastiskt, och givetvis påverkar det hennes beteende, och tar lite tid innan hon finner sig tillrätta med de nya villkoren.

Jag skulle låta allting vara som du har det nu, och låta dem sköta det här själva. De vet hur de ska göra, men de behöver sin tid. Alla förändringar här i livet, handlar om processer. Vi behöver alla genomgå våra egna processer.

Som när man får hem nya djur, så låter man dem vara i fred i början för att de ska lära känna sin nya miljö innan man påbörjar något annat.

De andra mössen är ju tydligen snälla. Vänta några dagar så ger det sig nog ska du se.