Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 953 ggr
[Nikkita]
0

Vart får era möss springa av sig?

Just nu har jag två möss och jag har köpt en hage till dom, dom älskar det! Med massa hus, trappor, rör, kvistar och stenar.

Så då undrade jag vart springer era små möss av sig? =)

[Dominik]
0

Mina möss får springa på mitt skrivbord nästan varje kväll. I sommars fick dom springa runt på golvet, men min mamma blev skit arg på mig för att dom bajsade o kissade på mina saker….så det är skrivbordet som gäller nu.

[Nikkita]
0

Jaha ok Mys. Jag rekomenderar verkligen hagen, jag har en handduk på golvet som den står på för då blir det inte smutsigt om dom kissar och bajsar.

Exoticas
0

Överallt, öppnar buren och sen är det fritt fram =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
0

Låter härligt för era möss! Kyss

När man har dem ute löst såhär, så ser man verkligen 1. Hur de undviker öppna ytor 2 Hur de använder morrhåren för navigering. Skrattande

Den som haft en nyfiken mus lös i ett rum, ser hur den liksom "rinner" utmed väggarna! Skrattande Med morrhårens yttersta plym i ständig kontakt med väggen.

Många "uppfödarmöss" är framavlade för att funka bra i små burar, och de kan bli förvirrade av "frihet" och tycka det är läskigt. De vill inte. Det blir för stort för dem, de kan till och med bli panikslagna om de börjar springa och jaga upp sig.

De möss som funkar på golv - sällskapsmössen, inte uppfödarmössen - är faktiskt smarta! Vet ni att "hjärnan växer" hos möss, bara de får springa i en snurra? När de är lösa, och/eller har en rik och varierande bur, och får lösa olika problem, blir de också smartare/intelligentare!!

Jag har ju "Lilla Snutttan" (Vimsa) just nu. Och hennes kullsyster Imsa. Sällskapsmöss ut i tårna. Nyfikna, glada, aktiva. Och fullständigt tama förstås. De här mössen känner jag mig säker på, att de skulle kunna gå att träna till agility - och de skulle älska det! Och de skulle bara bli smartare och smartare hela tiden!

Men jag har inte tid och ork över till att börja träna agility. Dock måste dessa två unga damer få vara med mig, hänga med på aktiviteter, med mig, för det är vad de vill. Golvet? Äh. Lekbord? Tja för all del, kul att ta ett varv, men sen är det klart. Roligast av allt är att få vara med MIG och se vad JAG hittar på (i mitt vardagsliv bara, inte aktiviteter för dem).

Sitta i handen och kika/lukta omkring. Sätta sig i armvecket och göra detsamma,l kanske putsa sig lite också. Ta ett varv och leta reda på en mjuk varm ficka att krypa ner i och se om matte hittar?

Placerar jag handen i buren, eller på lekbordet, kollar de ner, säger Nää, vänder sig om mot mig, och vill ha fortsättning.

Är de i buren när jag kommer in i rummet, så blir de glada och vill komma upp till mig. (Om de inte sover eller är på väg att lägga sig)

Jag blir så himla LYCKLIG av och med såna möss!! Det är SÅNA jag vill ha. Sällskapsmöss. De är inte vanliga, inte lätta att finna, är mycket sällsynta hos uppfödarmöss, och de kräver sin människa!! De får inte leva hos uppfödare med många möss! De "blir förstörda" då…

(tänker jag i den här tråden, alltså, jag gör inte anspråk på att skriva någon fakta Flört Jag delger bara mina erfarenheter och tankar - och lycka.)

ariama
0

Hur jag gör med mina möss? Jag har ju flera, alla är inte "sällskapsmöss".

Först och främst har jag stora burar, och de är alla "öppna" på ena eller andra viset! (Utom för de minsta mössen (bebisburar) som ramlar och dräller Flört.)

Mössen har stor behållning av att "kolla utsikten", vilket på musspråk betyder att lukta sig omkring, för att kolla vad som finns omkring, vilka de andra mössen är, och vilken status de befinner sig i. Möss använder feromener (doftämnen) för att "tala om" ålder, dominans, undergivenhet, tid i löpningscykeln (kommer inte på rätt ord just nu), mm, mm, mm.  De har "ett liv", och det finns ingenting som intresserar möss så mycket som andra möss. Därmed inte sagt att de önskar dela bur eller liv - men de gillar skvaller, och veta vad som pågår i musvärlden.

Flubben
0

Jag låter dem springa i badrummet. sätter en kruka för avloppet och stänger dörren ^^enkelt är det också, bara att sköja av sen när de har tröttnat xD

StillaSinnet
0

#4 De möss som funkar på golv - sällskapsmössen, inte uppfödarmössen - är faktiskt smarta! Vet ni att "hjärnan växer" hos möss, bara de får springa i en snurra? När de är lösa, och/eller har en rik och varierande bur, och får lösa olika problem, blir de också smartare/intelligentare!!

Hur menar du nu? Uppfödda möss….det är väl alla möss? De måste ju para sig och få ungar för att finnas? generaliseringar, Amaria! Och jag får utslag…det vet du. Sällskapsmöss är också alla. Alla utanför fodermusindustrin och labbindustrin. Mina möss föds i alla fall upp till sällskap. Därför är de sällskapsmöss Skrattande.

Mina möss får springa på bordet. Där ordnar jag lekplats åt dem medan jag städar. de får klättra, springa, känna andra dofter och när buren är städad ger jag dem massor med huvudbry genom att låta dem leta godis i hopknycklade toarullar, jag trycker in bomaterial i toarullar och låter dem kämpa med att dra ut papper ur toarullarna, jag bygger underjordiska gångar med kartonger och rullar under spånet, sätter upp hängmattorna liiite för högt, men en klätterlina till osv osv.

Även människans hjärna måste tränas för att utvecknas. Barnhemmen i asien och rysslan visade för några år sedan att barn som satt och gungade av och an på golvet var de barn som hade lättast för att komma igång efter en lång tid på barnehmmet eftersom de på egenhand utstatte sin kropp för en typ av stimulans, stereotypa beteenden, medan andra låg appatiska i sina sängar med stirrande ögon. De fck ingen kroppskontakt och inget utbyte av levande varelser. Totalt understimulerade från födseln…

Den typen av djurhållning hoppas verklingen ingen av oss har, där mössen hålls separata i tristess tills deras hjärnor förtvinar.

All träning är utvecklande, för alla arter. Ju mer de tränas, ju mer lär de sig och ju mer utvecklas hjärnan, självklart! Klickerfilmerna är ju ett superexempel på detta :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
0

Bra svar Lottiz! Skrattande Jag skriv er som en kratta!! Jag menar inte så som du tolkar det. Hinner itne skriva mer nu. Förlåt mig för "utslagen" Kyss.

StillaSinnet
0

#8 så bra. Jag tyckte nämligen att du bedömde olika typer av mushållning, som om det vore en världsomskriven sanning. Jag tycker om mina möss, och du tycker om dina möss. Precis så ska det vara :) . Ingen är sämre eller för den delen bättre än någon annan för det.
Det kan man hur som helst inte sitta och bedöma och kategorisera efter eget tycke.

men det var en felskrivning och/eller en felläsning. Så skönt Skrattande

StillaSinnet
0

hehe…måste också tillägga en liten reflektion kring intelligens och klicker: Det går att klickerträna kackerlackor så det hänger inte riktigt ihop ;)

Men jag tror ändå det är kul och stimulerande för möss :)

Grodan
0

Mina möss får springa på diskbänk, badkar, bord… beroende på vart jag bor och hur mina och mössens levnadsförhållanden ser ut.

Bra inlägg, amaira och artlink! Skrattande Håller med fullständigt.

Jag känner faktiskt en man som bodde på ett barnhem under sina första 6-10 månader (under 60-talet). Där låg han i en säng och fick knappt någon mänsklig kontakt, umgänge eller stimulans. Hans moder berättade att när hon hämtade honom var han precis som ett spädbarn, han hade inte utvecklats någonting. Han är 47 år idag, men skadorna repererades aldrig. Han fick problem i skolan, med människor och relationer, med inlärning och humör. Dessutom har han aldrig kunnat bearbeta sina trauman han haft i sitt liv, för tyvärr hade han även några år efter månaderna på barnhemmet ett helsikke…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rönisch
0

Det här med att ni låter mössen var på skrivbordet osv, de hoppar inte ner? Har hört att är det tillräckligt högt gör dem inte det, fast jag har ingen erfarenhet av möss så jag vet inte. Samma om ni har öppna burar, är ni inte oroliga för att de ska springa iväg och gömma sig någonstans? Eller är det så att de gärna inte lämnar buren för att de har mat där osv?

Exoticas
0

#12 dom kommer när jag ropar hehe! sen så finns det inte många ställen att gömma sig på här! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Charlie2006
0

Mössen i bur 1 får fri tillgång till skrivbordet när jag är hemma och under natten. På skrivbordet har jag lagt saker som dom kan undersöka bl.a. Mössen i bur 2 får springa av sig på sängen, då jag har en rymmar hane där, så måste alltid ha tillsynd. Mössen i bur 3 får springa på en hyla, med saker att undersöka bl.a och mössen i bur 4 har en annan hyla Flört. Dock inte på golvet, där rastar jag hamstrarna. Varje kväll har jag med ett gäng till soffan och när jag sitter vid datorn. Även när jag lagar mat till djuren på kvällen, så får några springa av sig på köksbänkarna Tungan ute.

Sen har dom burar med mycket saker i, och vad jag tycker bra storlek på burar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ajanki
0

Jag har ett bord med en massa roliga saker på som dom får vara på så fort jag har tid!

Dom möss som bor ensamma (just nu ingen) får också springa på sängen när jag är med.

Rönisch
0

Så det funkar alltså låta mössen vara på skrivbordet utan tillsyn? (utan att man sitter och vaktar menar jag) Skulle aldrig vågat lämna mina tidigare hamstrar där, men möss funkar på ett annat sätt?

ariama
0

Möss och hamstrar går inte att jämföra på samma dag, är min erfarenhet. Hamstrar "bara går". De märker inte att marken försvunnit.

Möss är oftast oerhört försiktiga, och väldigt noga med att ha något under fötterna. Men riktigt unga möss kan vara klantiga, och mycket ivriga möss kan gå för nära kanten och halka ner i misstag.

Kolla hur dina möss är, så märker du om du kan lämna dem eller inte. Jag har själv i perioder haft möss boende på ett lekbord (utan kanter) utan problem.

ariama
0

Lottiz. Jag försökte i mitt förrförra inlägg jämföra två olika sorter av möss/musbeetende. Klantigt att kalla dem "sällskapsmöss" respektive "uppfödarmöss", förstår att det kan såra, men tänkte inte på det.

Det stämmer, jag VÄRDERAR INTE den ena högre än den andra, de är ju helt olika, och fungerar olika. Ingen är BÄTTRE! Det beror bara på vad man vill ha, och hur man vill ha möss. De fungerar olika i sina situationer, och funkar som bäst utifrån olika hållningssätt… "Min sällskapsmus" kan vara svårare att ha! De kräver mera. Och det gör dem sämre i mångas ögon, så det jag gör, är egentligen att försvara dem.

Det jag inte vill, är att det jag kallar "sällskapsmus", ska hamna på undantag, bara för att uppfödare inriktar sig på ett annat beteende, och att de inte alltid går bra i petklass.

Nej, jag vet inte vad jag skriver, är trött och kanske bara ställer till ett ännu större oväsen när jag försöker kliva ur klaveret, än hur det lät när jag klev i … Skäms

Hur som helst vill jag få fram en perfekt sällskapsmus, som kanske är svårare att ha för att de kräver mera av sin människa, men fortfarande har lugnet kvar. De ska vara pigga och busiga, fortfarande aktiva men INTE springiga.

Lite mer som att ha en hund! Inte kan man ha och hålla en hund som man har och håller möss. Förstår du/ni skillnaden, hur jag menar med sällskapsmus?

Thowas
0

mina möss får springa i badkaret efter tipset av Grodan. men här fick man ju oxå en massa råd och tips. Tack!