Färg hjälp
Kan inte riktigt plasera denna tös! Hjälp mig, vad kan hon vara för färg?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#0 Lilac? #1 Chocolate?
Jag sitter vid min lilla bärbara, och har svårt att se rätt färger på den. Om inte lilac och chocolate stämmer (om de är för ljusa för de färgerna) så är någon blekgen inblandad.
Din Flora är svart/tan-even. Dvs en vitteckand svart tan. Inte tricolor.
(Tittade på din hemsida, den är fin!)
#3 jag är nästan säker på att Yoda(#1) är chocolate, men Leia (#0) känns inte som lilac. Kamera blixten bleker färgerna otroligt.
Flora har bruna fläckar på baken och mellan ögonen så därför har det vart oklart med färg. men tack ^^ =)
Du får jätte gärna hjälpa mig med dom andra också, stamtavlorna stämmer nog inte riktigt =(
/Josefin
Bätte bild på Leia (Hon har lagt på sig lite… =O)
/Josefin
En på Yoda för att hon hart så nyfiken ;)
/Josefin
Dom är söta!! 
Intressant med Flora, jag har missat diskussionen (som jag antar finns någonstans). Jag kan inget om tricolor, bara om tan, så jag har säkert fel.
Att säga musfärger är svårare än man kan tro. Inte bara för att det finns så många olika varianter, utan även för att en och samma färgvariant kan se så himla olika ut, beroende på genetisk bakgrund (= vilka polygener som är närvarande i stamtavlan).
Leia, kan hon vara röd? De kan verkligen se väldigt olika ut, beroende på färggener och polygener - och så blir de tjocka. De om några "lägger på hullet" (senast runt 2-ev 3 -månaders-åldern). Föräldrar till Leia?
#7 Jo men nu har fläckar börjat blekna vilket är tråkigt =/
Leias moder var tan texel. Fader okänd, men kan mycket väl vara röd. När jag tar med full blixt i dags ljus så är hon brand gul! det kommer fram mycket mer i kameran i olika vinklar.
Hon är iaf inte cream som det står ;)
/Josefin
Har du bra foto på Floras bruna fläckar? Jag funderar över om det kan vara något fällningsfenomen?
#9 nja, ingen bra eftersom att hon var super dräktig när hon kom hit. Hennes kull syskon Fiona och Felix har även fläckar som börjat blekna.
Har bara denna bild som jag tagit ur en video!
fiona har några svarta fläckar som blivit gråa med vita tippar och felix hade en brun fläck som är spårlöst!
- Mamma- Svavelstickan- lh cream
mormor- Viola - lh tan
morfar- Bamse - cream
- Pappa- Handyman -Tricolour
farmor- Weverts HimloTricolour
Farfar- okänd (Tricolour)
/Josefin
Ja, okej, jag skulle säga tricolor. Fast "dåligt genetiskt avlad".
Och så vet jag inget om tricolor, men säger det ändå. 
#11 Nu syns knapt fläckarna längre, bara en liten skugga där dem har setat.
/Josefin
Är rätt säker på att hon inte är tricolor, men jag gissar på sable.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#13. Du pratar om två olika möss i samma mening. Lite förvirrande, även om det är kommatecken emellan.
Jag tycker att Flora är högintressant! Här finns något som du ska kolla vidare på, via parningar med rätt hanar, och sedan återparning.
Floras pappa är tricolor, hennes fläckar har definitivt med tricolor att göra. Något annat kan jag inte tänka mig.
Nu vet jag som sagt inget om tricolor, men har fått för mig att det endast går att få fram på fläckiga möss med blekgener, Flora är fläckig, men inte blekt (även om hon bär på en blekgen).
Finns det här diskuterat i någon annan tråd? Vilken i så fall? och om inte, kan du inte starta en tråd om hennes "tricolor" så vi får med Lottiz (som kan sånt här), och kanske till och med Grodan?
#14 Har nog missförståt, trott att ni har pratat om mus nr #5
. Var nog lite trött när jag läste igenom tråden gissar jag på.
Mus nr #10 Kan helt klart vara tricolor, om dom bruna fläckarna alltid varit där?.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Blir lite förvirrad här… men om jag ska knyta ann till ursprungsfrågorna vad det är för färg på de två första mössen så tycker jag, enligt den info jag får av bilderna (som ju inte behöver överensstämma med verkligheten) att
- musen i #0 är av Dominant Yellow. Hon ser tickad ut, lite sotad, men ser ut att vara en Dominant Yellow. Genotyp: A(Y)A ?
- musen i #1 och #2 ser ut att vara en Coffee, hon ser ut att sakna det röda som Chocolate skall ha och då kan c-gener vara inblandade. Genotyp: aac(?)c(?)
Yodah är chocolate har jag kommit fram till nu, bilderna ljuger lite. Man ser knappt att hon är satin!
Leia är så mörk som de mörkaste partierna i #8, blixten träffar fel. Eftersom att hon både är kraftig så antar jag att hon är Yellow men de flesta har sagt red det är därför jag tvivlat! =)
/Josefin
Kan tilläga att Yodah och Leia är systrar, ur samma kull!
Och att floras fläckar har bleknat rejält och blivit creme färgade!
/Josefin
Är Yodah musen på bilderna i #1 och #2?
yes! =)
/Josefin
#21 ok, där ser hon ut att ha tanfärgade hårstrån bakom öronen… i så fall så är hon chocolate… 
Försökte hitta en bild där det syns bättre bakom öronen… inte lätt haha
/Josefin
Nä, där bländar ju blixten så mkt…
hon ser ju så kall och oröd ut i nyansen, men det kan ju vara foton som ljuger… prova med dagsljus utan blixt någon dag när det är sol ute 
Na, så söta. 
SHIT, la precis märke till en klo som verkligen behövs trimmas haha! gud hur kan jag ha missat det där o.O
/Josefin
Trimma klorna? Jag klippte aldrig dem på mina möss. 
men den klon var enorm baktass i bild #23
/Josefin
Gräva och klättra på och i olika material kan slipa ner/av klorna. Jag tycker inte den klon var så farlig. Farligt är när klon växer runt sig själv, då blir det obehagligt för mössen.