Hej!
Hittade precis hit. är lite orolig över min dotters mus ungar som är 16 dagar idag och ännu inte öppnat ögonen. Vi pratade med en djuraffär och dom bad oss ta med ungarna dit eller avliva dom.
Djuraffären säger att det antagligen är någonting fel på alla ungarna. Det är endast en som öppnat ett öga för 5 dagar sedan.
Det är 18 mus ungar, dom bor med både mamman och pappan eftersom att djuraffären sa att det var bäst att göra så. Hjälp mig gärna.
Tack på förhand / Marika
För det första är jag 100 procent säker på att mamman är dräktig igen då man ska sära på honor och hanar! Hanar befruktar honor nästan direkt efter att honan fått ungar, så du får räkna med att om några dagar kommer din hona födda igen.
Ungar öppnar ögonen när dom är 13-15 dagar gammla, så du kanske kan vänta några dagar innan du avlivar dom ? Fast…18 ungar är rätt mycket. Du borde få ner antalet ungar. Tycker att 18 är alldeles för många ungar. En mushona har bara 10 bröstvårtor.
Hejsan!
tyvärr är inte djuraffärer att lita på alls i denna artikeln
http://mus.ifokus.se/articles/4d7177a8b9cb46221d086c0a-min-mus-far-ungar
står massor med bra information om musbebbar!
jag skulle tro att dina små möss kommer att öppna ögonen alldeles av sig själva, de brukar göra det runt 14 dagars ålder men det är ju väldigt många i din kull så de kan nog ta lite längre tid på sig.
tyvärr kommer mamma mus att få en kull till eftersom hanen går kvar..
Tappade bort lappen med mitt password på så jag fick göra en ny användare.
Jag hoppas att dom öppnar ögenen snart. Men kan det vara någonting fel på ungarna? eller är det här normalt?
Tanken är att hon ska få kull efter kull vi har blivit musvärdar åt en djuraffär. vi får allt vi behöver gratis av dom sen så kommer vi in med ungarna när dom är 3 veckor och 3 dagar.
Det här är kull nummer 2. Den första kullen öppnade ögonen efter 8 dagar och det var 19 stycken ungar. Det gick jätte bra så att det är 18 ungar är nog inget problem.
Honan kommer nog tyvärr inte leva så länge om du fortsätter ta kull efter kull på henne :( En hona behöver vila en månad mellan varje kull utan hanen och man ska nog inte ta så mycket mer än 4 kullar på en hona.. Väldigt oseriös djuraffär måste jag säga, lura i folk sånt här!!!
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu

Om mamman är inne på sin andra kull på raken där första kullen var 19 och nu den andra var 18 så har hon ju redan gjort sitt så det räcker och blir över tycker jag.
Den djuraffären skulle jag vilja lägga ut en varning för, hur kan man vilja "utnyttja" djur tills de dör?
Vad matar du mamman med nu när hon fått jobba så hårt? Ungarna kanske inte får all den näring de behöver. Hon har ju precis avvant en kull, samtidigt som hon hade en kull i magen. Nu matar hon denna kullen och har troligtvis ännu en kull i magen som ska ha näring.
Möss är ju levande varelser, inte bebis-maskiner.
Eftersom att honan säkert kommer få en kull till
så blir det jättemycket jobb för henne.
Ta ut hanen ifrån buren ifall han fortfarande är där.
Tyvärr tror jag inte att nästa kull kommer att överleva.
Jag tänkte inte skriva nåt i den här tråden men jag kan inte hålla tyst. Hur gammal är honan? köpte ni dom båda samtidigt och satte ihop direkt? om du nu köpte dom samtidigt, är du 100% säker på att dom inte är syskon?
Och att ta kullar väldigt tätt inpå varandra tär på mushonan. Djuraffärer är inget att lita på alls. Jag köpte en mus för länge sen som kom hem till mig dräktig. Därför köper jag av principskäl aldrig djur från djuraffär längre. Bojkotta djuraffärs handel. Varor kan man köpa där tycker jag dock.
#8 Tror inte att någon, i hela världen är så omogen och inte kan fatta att man kan ICKE låta två djur få ungar hela tiden, utan att vila. En vinna skulle inte vilja leva 3 år och födda tvillingar varje jäk*la månad och mata dom, och bli stressad.
Blir så arg när jag ser att djuraffärer kan vara så löjliga..nej det där är inte ens löjligt. Man kan ine beskriva det med ord!!
Att jag är djurplågare tycker jag är fel. vi var in för att köpa en mus åt dottern och blev förfrågade av djuraffären om vi kunde ta ett par till dom och låte henne få kull på kull. Självklart trodde jag att djuraffären visste rätt då inte jag vet någonting om detta.
jag har följt era råd och tagit ut hanen nu. pratade precis med min kontakt person från djuraffären som säger att det här är normalt bland djuraffärer och uppfödare i sverige och blev chockad över era reaktioner.
Jag har även bett dom att hämta hanen och det kommer dom att göra redan nu i kväll. Det räcker med alla burar till ungarna.
Sökte hjälp och blev ner tryckt. tycker inte alls att detta var trevligt.
Hon får rå köttfärs och krossade ägg som jag mixrar med grönsaker.
Det är rekomendationen jag fått från djuraffären så säg gärna om jag kan förbättre kosten.
Jag har faktiskt svårt att tro att djuraffären bad er att föda upp. Jag vill inte alls låta nedtryckande. Det är bara fakta. Jag har då aldrig hört att någon blivit tillfrågade om att starta uppfödning när man kommer in som kund och köper djur.
Förlåt mig, det var jag som var otydlig (igen). Menade att djuraffärer är djurplågare, det är dom som låter djur föröka sig hela tiden och vara sjuka, inte du, det var DOM som lurade dig. Ber om ursäkt ännu en gång!
Jo, det är normalt bland djuraffärer, men inte seriösa uppfödare :)
Jag känner de i djur affären då jag levererat fiskar till de i ett fler tal år.
okej. jag har inte gjort annat än att lyssna på dom.
hade jag inte tyckt att någonting känns fel hade jag inte sökt på internett utan förlitat mig på de
#13 Så ska det låta. Lita aldrig på djuraffärer, till och med på dessa som du känner väll.
Jag är för illa berord för att svara i nuläget, jag måste smälta det här först.
Det är dåligt av djurbutiken att låta en okunnig person föda upp möss, speciellt på det sätt du beskriver. Lägger ingen skuld på dig, utan på djurbutiken.
Ser att du bor i Örebro, kan du nämna vilken butik det handlar om?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Ja jag tycker med att det är dåligt av djuraffären.
Butiken borde anmälas till Svenska Jordbruksverket
#3 Det här är kull nummer 2. Den första kullen öppnade ögonen efter 8 dagar och det var 19 stycken ungar. Det gick jätte bra så att det är 18 ungar är nog inget problem.
Dessa rader får mig att tro att detta inte är på allvar, så tidigt som 8 dagar öppnar inte musbebisar sina ögon.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Glor lite i tråden. Tycker ni klarar er bra utan mig.
Är nyfiken på föräldrarna. Att få 18 och 19 ungar i kullar är otroligt livskraftigt och bra. Tyder på mkt bra djur faktiskt. Så det skulle vara skoj att få veta mer om föräldradjuren.

#10 Var väl ingen som hoppade på dig, utan det var väl djuraffären man reagerade på.
Dock kan jag väl tycka att skaffar man djur så tar man reda på vad det är som gäller genom att plugga lite själv och inte lyssna på en källa. Det där som djuraffären sysslar med är helt galet.
Finns en hel del Artiklar här inne vad man bör ge sin mus för mat, speciellt vid dräktighet och digivning.
#18 Jag tog för givet att det var ett skrivfel.
Mammamicen, tyvärr är det här vanligt på musifocus. attt de trycker ner en och är elaka när man är ny och vill ha råd. vidrigt tycker jag. jag köpte siam siden möss från en zooaffär, tog en kull och skulle sedan sälja ungarna. du skulle bara läsa vilka elaka mail och kommentarer vi fick, hur korkade vi var eftersom siden möss inte fanns. det var ju bara vanliga satin. jag och min sambo satt helt chockade av vad folk skrev om oss…
om man är ny med möss hur ska man kunna veta då, som du nu i ditt läge lyssnade på de i zooaffären då man tror att dom ska ha den kunskapen om de djur dom säljer.
fy och skäms på er elaka musifocus medlemmar!!

#21 Och återigen, var trycker folk här ner TS??
Folk har åsikter om vad djuraffären har gett för info. Läs om och läs rätt.
Tycker verkligen ingen ska skämmas för att de vill mössens bästa och tror att TS hellre vill behålla sin hona i livet än hitta henne död bland sina bebisar.
Fast det kanske är bättre? Att folk aldrig reagerar på djurs missförhållanden och får klara sig själva?
Förhoppningsvis är man inte så tunnhudad att man låter sitt eget ego gå före sina djurs välmående.
#21 Om du tycker att mus.ifokus är så vidrigt forum så får du gärna packa dina väskor och börja leta efter anna musforum. Det finns inte en enda medlem här som är elak. Medlemmarna är super trevliga, speciellt in real life!
Har aldrig upplevt att någon varit elak mot mig på mus.ifokus. Aldrig! Alla här har alltid varit snälla mot mig, dom skrev aldrig nånting elakt. Har skrivit massa löjliga saker och gjort hundratals stavsfel….Ingen började skratta och skriva saker som t.ex detta "hahahaha du kan inte stava till stronghold haha".
Anser verkligen icke att tråd skaparen har blivit utsatt för nånting otrevligt.
#21 Det är tråkigt att du känner så, men jag tycker att du är lite orättvis. Det var några enstaka personer som skrev mindre trevliga inlägg i tråden om dina sidenmöss. Jag tyckte din annons på blocket var väldigt söt och trodde att det var ett försäljningsknep. Liknelsen mellan denna tråd och din tråd är att ni bägge har blivit informerade av zoobutik.
Vi kan gå hårt åt zoobutiker ibland. De är ansiktet utåt. De säljer levande djur. De borde vara korrekt informerade och gå ut med korrekt fakta.
#22 Undrade jag också och skrollade upp och hittade faktiskt ett inlägg som inte var så bra så jag tog bort det. Trots att det senare reddes ut, så såg det inte bra ut.
#23 Nej, här ska inte packas några väskor. Om det råder missförstånd eller missämja så får vi lösa det.

#24 Ändå skillnad att hitta ett inlägg som var "mindre bra" än att säga att ALLa på mus.ifokus trycker ner folk.
Då ser man enbart vad som passar en själv bäst.
#25 Precis! Blir så lesen när vissa säger att "vi" är "dåliga" människor som trycker ner okunnliga nybörjare, men faktum är att vi alla var okunnliga i början!
#25 Det kan ju vara det att jag är så tolerant och tillåter högt i tak. Alla uppskattar inte det.
Kan ju inte påstå att det här är den trevligaste tråden på mus-ifokus, men det är allvarligt det som framkommit.
Allvarligt att det är sed att låta mushonor föda kull efter kull för att ungar skall säljas i zoobutik. Hur kan det finnas en så stor efterfrågan? Bidrar mus-ifokus till att möss säljs så bra i zoobutik? Känns det bra? Känns det bra att stödja puppymills?
Jag vill också säga att det är jättebra att TS sökt sig hit. Du fick inte ett så jättebra välkomnande kanske, men du har verkligen visat styrka då du stannat i tråden och pratat. Och jag tycker att det är underbart att du nu försökt rätta till de felaktiga förhållandena i din mushållning, att du faktiskt värnar om djuren. Det måste vara en smärtsam upplevelse, att inse att ens djurhållning inte var/är bra för djuren.
jag har inte sagt att ALLA är otrevliga. men mammamicen är inte den första som kommer till den här sajten för att be om tips och råd och känner att man blir nertryckt istället. Är man inte inne i muskretsarna och vet om nån bra musuppfödare så köper säkert de flesta sina möss på djuraffärer. och man litar ju på att de som säljer djur i butiker vet vad de pratar om.
det här är inte det enda inlägget som jag ser snäsiga elaka och nertryckande kommentarer på mus ifocus. det är så tråkigt när det annars är en väldigt bra sajt. När det kommer in nya medlemmar som är nya med möss och ber om råd och tips borde väl ni som har mer erfarenhet kunna ge mer schyssta råd och dela med er av er erfarenhet istället för att få dom som är ny att må dåligt och känna sig som en dålig djurägare.
det här är nåt som jag tycker ALLA här borde tänka på.
det här skrev ArtLink i ett tidigare inlägg som jag gillade skarpt!
Hånfull ska man hur som helst aldrig vara, speciellt inte om hon inte kan försvara och förklara sig i tråden. I mitt forum hade flera av inläggen här blivit varnade men jag vet att era inlägg beror också på okunskap. Besserwisserattiytd är jag allergisk mot. Hoppas några satte skrattet i halsen nu.
Ska vi få folk till MiF som behöver lära sig mer så vill inte jag att de ska få se sina annonser uthängd till allmän bespottning på det här sättet…det är rent ledsamt…
det här är oxå från Artlink i ett tidigare inlägg och jag håller med fullständigt. ta åt er och tänk er för innan ni kläcker ur er saker
#33 jag syftar inte på vare sig dig eller Anette utan på alla omogna sarkastiska inlägg. Jag tycker också annonsen är söt och därför blir jag ledsen i magen av alla elakheter jag ser här, från unga medlemmar som dessutom inte har så många års erfarenheter själva.
MiF…ja, det var dumt. Och jag tror det är första gången jag förkortar på det sättet.

Tycker du tar detta och gör det till en grej om dig själv. Länkar till saker som inte har med denna diskussionen att göra utan återigen….dig. Vad jag förstått så är det någonting som Artlink har skrivit i en tråd som handlar om dina möss, eller?
Vad har det med det här att göra?
Det är väl ganska stor skillnad att ha en diskussion om att man har fel namn på en mussort än att ha en diskussion om någonting som faktiskt handlar om liv och död.
Det har verkligen inte med varandra att göra.
Dessutom tycker jag det är mognare att ta åt sig och fråga som nu vad musmamman ska äta för mat för att klara sig bra och överleva det hela än att månad efter månad gå och hålla uppe en irritation över hela mus.ifokus över ett namn på en mussort.
Det är ingen som dör, vad du än kallar dina möss. Men om ingen sagt någonting här så hade möss kunnat dö. Det är ju ingen som säger att nästa kull klarar sig på grund av det här.
Men det är alltså bättre att inte säga någonting alls av rädsla att folk ska ta illa vid sig, bli sårade osv. För en sårad självkänsla är ju så mycket mera värd än livet på en mus.
Ska det verkligen vara på det viset?
Sen verkar det ju fortfarande inte som om du har förstått att folk uttrycker sin upprördhet över djuraffären och inte över TS. Det verkar ha gått dig rakt förbi.
Eller är det djuraffären hela i fokus trackar ner på och det är synd om?
Hu, vilket tjafs. Så tråkigt det blev.
Välkommen hit Mammamice!!
Vad bra att du sökte dig hit och ställer dina frågor!! Hoppas du stannar kvar! Det här är i grunden ett vänligt forum!
Fast det ibland kan bli såna här "spontana utbrott", så brukar de lugna ner sig ganska snabbt.
Tyvärr måste jag också säga att - UTAN att påstå att NÅGON är djurplågare här - det rör sig om djurplågeri… De flesta djurplågerier i världen uppstår tyvärr ur okunskap.
MEN, du vill veta bättre!! Du sökte kunskap, för du kom ju hit, och ställde dina frågor.
Och du gör vad du kan, du har redan lämnat tillbaka hanen, och du ger honan BRA foder. Hon behöver massor med kalk, de krossade äggen krossas med skalen, eller hur? Hon kanske klarar det … fast det kommer att gå hårt åt henne.
Har du lämnat den förra kullen till djuraffären? Vid 3 veckor (och 2 dagar) klarar de flytten fysiskt utan mamman, men psykiskt och mentalt mår de inte bra.
Jag antar att dessa föds upp som foder, såhär kan man "odla fodermöss", tyvärr, om det vill sig illa.
Det är en verkligt sorglig berättelse du delger oss. Jag förstår att många, som älskar sina egna möss och vet deras personlighet, blir väldigt upprörda. Du får förlåta oss för det.
Jag är GLAD att du sökte dig hit!! Stanna kvar är du snäll! Tillsammans kan vi göra "så gott det går" av den här situationen.
Så, en gång till: Välkommen hit!
Ok, nog om den dåliga stämningen på mus-ifokus i den här tråden.
#31 Superbra, amaira!
Hälsar också Mammamice/Mammamicen välkommen!
Klippt ut ur nya djurskyddslagen, Kapitel 8, sida 551
"
I lagen införs ett förbud mot avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för avkomman eller moderdjuret. Avel ska leda till att djur kan föda fram sin avkomma på ett naturligt sätt. Djur ska också ha normala kroppsfunktioner såsom att kunna andas normalt, röra sig obehindrat och kunna använda sina sinnen utan att det medför lidande för dem. Utredaren föreslår att djurskyddsföreskrifterna på avelsområdet ska ses över och göras tydliga nog för kontrollmyndigheterna att vidta rättsliga åtgärder. En rapporteringsplikt för veterinärer införs gällande ärftliga defekter hos sällskapsdjur. Veterinärer ska t.ex. rapportera förlossningssvårigheter, andningsproblem eller andra liknande defekter till Jordbruksverket som i sin tur ska tillhandahålla dessa uppgifter till länsstyrelserna. För samtliga sällskapsdjur, inklusive hund och katt samt för häst anser utredaren att det ska finnas informationskrav vid alla former av försäljning av djur. Informationen ska bl.a. innehålla skötselråd och rasspecifik avelsinformation. Utredaren föreslår också ett antal djurartsspecifika avelsåtgärder. För hund föreslås bl.a. obligatorisk utbildning för hunduppfödare och för katt kartläggning av kattraser där avel orsakar djurskyddsproblem. Utredaren anser också att domare vid hund- och kattutställningar ska ha kunskap om de djurskyddsproblem som exteriöra överdrifter kan medföra"
länk: http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/13/71/8902983c.pdf
Tack Grodan
.
Mammamice! Om du har fler undringar, och/eller bara vill prata mera om vad och hur du kan göra, så får du gärna kontakta mig på e-post.
amaira at logotypes . se med @ istället för at, och hopslaget förstås.
Jag förstår om du föredrar att hålla dig borta härifrån, jag skulle själv verkligen dra snabbast möjligt.
Med vänliga hälsningar från Anne-Marie (amaira), och Björndalens Sällskapsmöss. 

Tycker väl det är tråkigt att skriva att man förstår om någon vill hålla sig borta härifrån.
Återigen så är det ju inte TS folk är irriterade på, det är ju djuraffären. Man får ju skilja på sak och person.
Det folk härinne har gemensamt är ju att de bryr sig om djuren. Och personligen ser jag rött när jag hör talas om folk som utnyttjar dem för egen vinning skull. Och det tänker jag aldrig någonsin be om ursäkt för.
Inte så länge inte djuren kan stå upp och tala för sig själva.
#37 "Och personligen ser jag rött när jag hör talas om folk som utnyttjar dem för egen vinning skull. Och det tänker jag aldrig någonsin be om ursäkt för."
Och det uppskattar jag dig för!!
Jag håller med dig.
Men det är kanske inte vad TS behöver höra just nu? Och inte mera av, just nu? Och inte ännu mera av, just nu. Det kan räcka, för ett tag. Låt Mammamice få ett eget ord med i laget, och så kan vi LYSSNA på vad det är hon säger? Och önskar hjälp med?
Hon skrev ett inlägg här, sitt allra första inlägg. Och tråden är redan full och överfull, av "ilskna upprörda kommentarer". Desamma igen och igen och igen dessutom. Det är inte ett trevligt sätt att bli mött och bemött på!
Och det står jag för.
Jag förstår upprördheten! Men den tjänar inte något syfte här och nu!! Tvärtom motarbetar den sitt syfte, och det är synd.