Yello och Divinia
Syster Yessi kollar på från de svarta syskonens bur. Dessa röda A(y)-möss har egen bur, och går på "diet". Näringsriktig förstås, inga svältkurer, men jag ska se i vilken mån det går att hålla fetman i någotsånär schack … Liksom jag matar dem med äpplen, alltid äpple i buren! Hjälper mot bröstcancer …
Dessa unga söta RÖDA damer blir troligtvis inte äldre än året. Jag säljer inga av dem, och ger dem ett gott liv. Parningen var i första hand för att få Piggs trevliga och sunda beteende i mina möss, samt nya gener. De icke-röda som föds i såna här kullar har ju förlorat sin rödgen.
Jag är också på jakt efter röda polygener. På långa slingriga väger. 
Men bilden här visar en en svart/tan. Hon har inte de rödas problematik, hon har sluppit ifrån rödgenen.
Hon är svår att fota, pga färgen. Jag lyckas aldrig få bra bilder på henne.
Ser ni att hennes bur står tätt intill gardinen! Ändå varken klättrar hon i den, boar med urtuggade bitar, eller ens "gör trasmattor" av den. Lustig mus!
Däremot gnager och gräver och möblerar hon noga i sin bur! Och så har hon en kull med ungar också. HURRA. Den kullen förväntar jag mig också mycket av! Pappan är en stilig herre (Garlois-Björn) med en lika stilig stamtavla
, och Divinia är som sagt en orädd, tam, snygg och mycket snäll dam, med ett ljuvligt temperament.
#7 Ser ni att hennes bur står tätt intill gardinen! Ändå varken klättrar hon i den, boar med urtuggade bitar, eller ens "gör trasmattor" av den. Lustig mus!
Lol, låter som en perfekt mus ju. 
Eller om det varit en råtta, ännu bättre… Jag känner inte en råtta som inte dragit in en tygbit om den kunnat i buren för att bädda med. Står man en bit från råttorna och de bara får tag i tyget i ens kläder så tar de gärna tar i det och drar…