Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 946 ggr
kimky
0

Vad är den här lilla tjejen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Vi har en hona vi länge har funderat på vad hon skulle kunna vara för variant.. Hon var som liten "gräddvit" med bläs och nu när hon har blivit äldra som hon blivit ljusare i färgen,nästintill vit men man ser fortfarande bläsen. Och på det så har hon någon form av colourpoint teckning på svansen och runt om ögonen,det går som en mast förutom där bläsen är…

Ögonfärg är röd ögd då,dock för mörk för pinkeye och för ljus för rubyeyes.. o:

kimky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på teckning vid svansen.

Hyeonmu
0

Det ser ut som en bläsad Siamese! =D Lite häftigt.

ajanki
0

Så fin hon är!

Bläsad himalaya kanske? Eller bläsad siamese som Hyeonmu föreslår?

Nån som vet säkert?

kimky
0

jo hon är riktigt fin och jätte härlig har precis parat henne med en blue dutch ^^ kan vissa tjejen som liten :) då man ser bläsen bättre ifall det e intressant?

ajanki
0
[Dominik]
0

Tror att det är en bälsad hymalaya, tycker att pointerna är lite för otydliga för att vara en siamese, men är nu ingen expert.

Hyeonmu
0

Siameser är rödögda, Himalaya och CP svartögda. =3 Om jag inte förstått fel. Fast, en ch/c p/p borde ju räknas som rödögd Himalaya/CP?

[Dominik]
0

#7 Oh japp, det är sant, det. Har glömt boer det totalt. Men jaja, håller med dig!

Annabel
0

Hun ligner en siamese piebald på min skærm Glad

#7 Himalayan har også røde øjne.

Hyeonmu
0

Inte enligt genetiken om jag inte har helt fel. En Himalaya med röda ögon är en dåligt skuggad siamese.

ajanki
0
ariama
0

Jag är själv dålig på blekgenerna på C-lokus, men enligt Eva Johanssons häfte "Färgavel: Musgenetik" :

"En Himalaya har alltid röda ögon, beroende på att den har en albinogen (c)."

Himalaya c(h)/c, och Siames c(h)/c(h). Om siames skriver hon:

"Hos siamesen bestämmer färggenerna ögonfärgen, en svart siames har rubinögon, en chocolate siames har något ljusare ögon än en svart siames. Dove siames har röda ögon eftersom dove har röda ögon."

Och visst stämmer det Hyeonmu, att en mus kan vara rödögd av två olika orsaker/gener. Antingen är c-lokus inblandat, eller så är det rödögongenen p/p. (Eller båda.) Det gör t.ex. att två rödögda föräldrar kan få svartögda ungar, för mn egen del till stor förvåning första gången det hände.

Grodan
0

Jag vill alltid kalla en variant för vad den är genetiskt.

En mus med en himalayagen, c(h),  och en albinogen, c, blir Himalayan. Pga att den endast har en himalayagen blir den inte speciellt skuggad på kroppen och grundfärgen blir ljus. Ögonen är röda.

En mus med två himalayagenener är siamese. Den får mörkare pointer än Himalayan, pointerna går högre upp, grundfärgen är sepia och den får skuggning. Ögonen är röda till rubinröda.

När det handlar om utställning så har våra Siamese mycket att önska för en del domare, och de kan tycka att våra Siamese är mer Himalayan utseendemässigt.

Så tänk gärna på att en färg kan vara genetiskt en sak och gå på utställning som en annan..

När det gäller avel så är det viktigt att veta om man har Himalayan eller Siamese för att utröna vissa saker vid utavel med c-gensvarianter. Himalyan fungerar på ett sätt. Siamese på ett litet annat.

På råttor har siamese en speciell liten blå ring runt ögats iris som avslöjar den och den kan inte ställas ut som himalayan. Man anser det som fusk att ställa ut dåligt skuggade Siamese som Himalayan…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️