Vid min sida - LITTLEM
Pappa är Silverbolt som kommer från Littlem. Mamma är min Strässla. Ungarna på bilden är artrex-ungarna (Silverbolt är astrex).
Jag vill inte ha astrex - är helt enkelt inte intresserad. Och jag vill inte ha dutch. När man avlar och inte vill ha för många möss, får man (jag) hela tiden snäva in på vad det är jag vill ha och ägna mig åt.
Men eftersom jag även avlar på beteende och vill ha verkliga sällskapsmöss som allra främsta mål, har en av smådamerna här, talat om att hon är min - pronto! Haha.
Hon är bara (exakt) 4 veckor idag. Ändå törs jag släppa henne på golvet, och vet att hon gärna kommer tillbaka när jag ropar. En Märklig Mus - precis som jag vill ha dem. Sen får vi se om beteendet håller i sig när hon blir äldre, men de riktigt bra sällskapsmössen jag haft, har börjat precis såhär. Just nu är hon vid min sida, medan jag sitter i sängen och skriver det här på min lilla bärbara.
Här säger hon: Kom lite närmare, jag når inte!
Har du märkt av den genetisk defekten "megacolon" på dessa möss? Den hänger ihop med höggradigt vita djur, tidigare sas det endast med even/broken men nu diskuteras det att även dutch är samma gen. Jag har haft djur med denna defekt vilket är hemskt otrevligt att vara med om. Betydligt värre än de djur av A(y) jag haft!
Underbara, så söta!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Lilla Snutttan är mycket speciell. Den andra jag ska spara är oerhört trevlig hon också, och kommer frivilligt upp i handen, men är inte lika kommunikativ.
En är "rädd", hon gillar inte människor och inte kontakt med människor. Hon kan nosa, och vänder direkt på stubinen och säger "Nej, HU, ta bort den där gräsliga varelsen, låt mig slippa"
Och de två jag valt ut till Littlem är mycket trevliga. De kommer också självmant upp i handen, men ibland får man truga lite först, eller hjälpa dem på traven så de kommer ifatt sitt eget mod - seddan både törs och vil de gärna.
Men, som sagt, de är bara fyra veckor, och beteenden ändras när möss växer och utvecklas.
Du har ingen tös du kan tänka dig att släppa? =)
/Josefin
Jag känner till megacolon. Nej, jag har alddrig haft detta problem.
Dutch har jag aldrig haft förut, och vill inte ha. Båda föräldrarna är self, men Littlem avlar på tecknat, och det är hon som ska svara på frågan.
Jag har even som dyker upp ibland i kullarna, men har aldrig haft problem. Sedan har jag berkshire i generna, men där är ju det vita inte så utbrett. Jag har förstått att ju mer vitt, desto större risk. Det handlar om pigment som saknas även i tarmen - eller om det var något annat som är kopplat till samma signalämnen/hormoner som ger färgpigmentet och alltså saknas där musen saknar färgpigment, typ. (slarvigt uttryckt, jag börjar få lite ont om tid nu
.
Littlem! Det är dags att börja fundera över transport till dig av dessa två. Om e3n vecka är de 5 veckor och då släpper jag dem.
Går det att lösa? Annars blir de kvar till det går.
Exoticas. Jag har bara en otingad kvar nu, och det är den rädda som inte gillar människor. Jag skulle inte köpa henne om jag var du
. I den här kullen finns inga mer till salu.

Hur rädd är den rädda, kan hon bli "botad" av Muszimba?
#7 jag är intresserad iaf, här kommer hon att trivas och bli "orädd".
/Josefin
Jag läste att du hade haft megacolon på dina evenmöss i artikeln om röda möss (den som inte går att öppna längre) och att du därför skulle sluta med dem. Därför undrade jag. Nu skriver du att du aldrig haft det problemet. Jag blir förvirrad!
Om nån tycker det är kul att pyssla med rädda möss, så varför inte. Men hon ska absolut inte avlas vidare på!
Jag tror hon är en mus som skulle gilla livet bäst, om hon bara fick leva sitt liv ifred i sin bur, med några bra kompisar som hänger med genom livet, gärna syskon. Visst kan hon "vänja sig" och "gilla läget" - men såna möss är inget att satsa på, och de är inte heller särskilt lyckliga möss med människor.
Tomas, ja jag förstår din förvirring. Jag hade EN vuxen hona som blev sjuk och dog (avlivades), hon var 10 månader, ch-ar-even, och jag vet inte hennes sjukdom. Jag hade precis läst om megacolon, och tog för givet att det var det.
Sedan när jag lärt mig mer om sjukdomen, förstår jag att det inte var megacolon hon led av. Så, nej, jag har inte upplevt megacolon. Men är glad att du är uppmärksam på vad jag skriver
. Jag vet att det står fel i artikeln, men har inte brytt mig om att rätta.
Artikeln skrevs för 4,5 år sedan. Man lär sig mycket på ett år bara.
men jag tror att resten stämmer.
Däremot har jag ju recessiv yellow e/e nu, och börjar få massor med rolig kunskap om dem, i jämförelse med A(y)!
#11 Självklar avlar jag inte vidare om jag får det beskedet av uppfödaren, jag har hur mycket tid som hels. Tänkte att hon kanske skulle trivas med Yoda och Leia, två ÖVERTAMA tjejer som har fungerat med alla honor dom har setat med.
Kanske deras tamhet kan hjälpa henne lite på traven också!
/Josefin
och det spelar ju ingen roll längre eftersom vi inte kan öppna artikeln ;-)
Haha, nää, det stämmer Tomas
.
Exoticas. Jag skriver inga "kontrakt". Jag ger bara min åsikt, det kanske finns andra orsaker att ta en kull efter henne, sånt lägger jag mig inte i! Kanske kan hon ge riktiga sällskapsmöss som ungar? Vem vet.
Om en mus INTE SKA avlas vidare på av någon allvarlig orsak, sjukdomsrisk t.ex. så säljer jag dem helt enkelt inte. Så enkelt är det. 
Men mitt råd till ALLA som ska köpa möss är, köp en BRA mus! Det har både mössen och ägaren mest behållning av. Min lilla rädding är inte dålig, men hon gillar inte människor - det är inte glädjefullt.
Det finns så många möss som bara längtaar efter en "bra människa" att få ge sitt förtroende till. Ta hand om DEM, de vill det.
Framför allt nybörjare ska ha såna möss (alltså pratar jag inte om er två här, anna och exoticas) för annars är risken att de snabbt tröttnar på möss för evigt. I onödan.
Hoppas jag inte uttrycker mig alltför slvarvigt nu, börjar få bråttom …
#15 Jag respekterar alltid uppfödarens åsikt, om det är så att jag märker att en mus faktiskt skulle passa för ha en kull så pratar jag alltid med uppfödare innan. Även om uppfödaren inte verkar bry sig så tänkter jag på att jag skulle uppskatta det!
Jag skulle gärna ta hand om lilla rädd, jag är övertygad om att hon skulle bli social efter ett tag här. Jag är med mina möss dygnet runt, till och med nu när jag sitter vid datorn.
När Yoda först kom hit så fick jag absolut inte komma nära. Bara jag stod vid buren så sprang hon in i huset. Efter ågra dagar så var Yoda näst in till helt tam och nu vill hon alltid vara ute. Jag kom fram till att hon inte trivdes i sin tidigare flock, att hon hade vart lägst i rang eller någonting i den stilen.
/Josefin

Det jag tänkte på är ju hur "fnattiga" möss har blivit hos mig efter ett tag. Har ju möss som är fnattiga i buren, men när de vant sig vid att jag håller på med dem så lugnar de sig i handen. Dessutom får de gärna bli lite "privatmusmassörer" om de vill springa av sig innan de tar det mega-lugnt i handen.
Från inlägg 13: "Tänkte att hon kanske skulle trivas med Yoda och Leia, två ÖVERTAMA tjejer som har fungerat med alla honor dom har setat med."
Helt off topic men men vad i hela friden betyder setat?
#18 delat bur ;)
/Josefin
Haha ja, det är ju lite kul hur det kan bli.
Silverbolt är som sagt från mig. Hans föräldrar är 2 övertecknade svarta dutch. Jag parade dem för o få fläckigt, i svart o vitt, förhoppnignsvis med pappans söta ansiktsfläck. Men tji fick jag, ut kom det mest massa vitt, en del choklad o vita, 2 svart/vita och flera helvita. Inte riktigt som jag tänkt! Och nu parar Amaira den vita hanen med en enfärgad hona. Och ut kommer massa helt ok tecknade svarta dutch :P
Jag har ju mycket tecknat, men har inte haft problem förrän ca 6 mån tillbaka eller så (har inte alls nån tidsuppfattning just nu). Då plötsligt fick alla mina "näsljud". Jag hade fått hem några rosselmöss och tyvärr slaravde min dåvarande sambo med karantän. Har fortfarande kvar ljudet hos vissa, men de är pigga o friska i övrigt (som jag ser). De få kullar jag fått innan och nu första efter utbrottet har varit i ok storlek. Inga djur har bara dött av mystiskt heller.
Så jag vet inte. Kanske är det megacolon. Var hos vet som gjorde test på mycoplasma och fick svar att de inte hade det. Dock tror jag det slarvades vid testet och att mina nog har myco iaf.
Nu ska jag inte norpa tråden mer!
Nu måste jag först och främst be om ursäkt. Jag var ute och cyklade i det blå (antagligen för att jag var i sjunde himlen vad gäller Lilla Snuttan
).
I den här tråden är jag inte bara "petig" (Littlems uttryck
) utan är som sagt ute och cyklar. Det gäller det jag skrivit om "Lilla Rädd" och att man inte ska avla på såna möss.
Om jag inte själv avlade på "såna möss" skulle jag inte ha några möss!! Hon är som ungar och ungmöss är mest!! Men JAG kommer inte att välja ut henne som vidare avelsdjur i den här kullen, om jag väljer någon, jag selekterar hårt för att förhoppningvis nå mina mål nån gång. Fast här är Snuttan högintressant just nu. (Och den andra jag valt ut ligger inte långt efter).
Littlem, du norpar ingen tråd, du vet att jag gillar "att prata" i mina trådar och att de gärna får ringla iväg i intressanta slingor.
Det du beskriver har inget med megacolon att göra. Och Silverbolt har jag inte hört ett enda ljud från sen han kom hit. För tillfället är det alldeles tyst i mitt musrum
, förutom knaper och buff och tissetass och såna där vanlliga musljud som kommer av deras aktiviteter.
#18. Feora (Hej!
). Setat med = suttit med = delat bur med
.
Och så är jag övertygad om att Räddisen skulle få ett toppenliv hos er båda som erbjudit er! 
Exoticas!(du var först) Du får gärna köpa "räddisen" om du vill. Och om du kan ordna transport från Stockholm fr o m nästa lördag och framöver.
Hon är svart/tan i botten, med en dutchteckning över. Hon bär på chocolate och har endast en astrex-gen (som är dominant). Det finns en risk/möjlighet att hon också är bärare av recessiv yellow. Det är mycket möjligt att hon också bär på rödögdgenen.
Jag vill ha 100:- för henne, stamtavla medföljer men hon är inte registrerad. Var så god om du vill. 

Åhhh,svart/tan i botten med choklad-bärare… Om hon flyttade ihop med mina Kentflickor som du såg på utställningen med min kull, så hade hon fått ett trevligt tjej-gäng att umgås med.
Det om Exoticas inte vill ha henne.
Så glömde jag ju svara ang transport. Ska ju inte neråt sthlm om nån vecka vad jag vet. Men ska höra med min bror, har för mig de skulle ner o hälsa på nån där snart! Annars har jag inte planerat att fara neråt (motala) förrän till jul, då jag har pengar förhoppnignsvis o ta mig ner.
Hmm, ja jag undrar var ljuden kommer ifrån då. Fast som sagt, alla låter inte. En del har jag insett gnisslar tänder, jag har inte hört det förut bara. Elin påpekade det. Sen har jag blivit nojjig när nån andas lite mer än normalt och jag har fått för mig det är Rossel. Men några låter, men i näsan, inte i lungorna. De nya från Expo Syd låter dock i lungorna med. Jag får se, de medicineras nu för ohyra. Ska försöka få tag på baytril till dem o så mata på med lax o så o se om de blir bättre. Annars tar jag bort dem. Även om de är trevliga och supersöta med teckningar jag vill ha.
Men det är skönt o höra att Silverbolt inte låter alls! Och det ska bli skoj o få hem 2 av hans döttrar. De ser himla goa ut :)
#23 skickar ett pm till dig =)
/Josefin
Härliga Dutchisar! 

Jag ska till 08:a 2 helger i december, 3:e december för ADC, och sen igen 9-11, för sthlms hundmässa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack Exotica!
Ja, jag vet Muszimba.
Elin, vad kul, då kanske vi ses då igen.

Amaira, Exotica har företräde på lilltjejen. För mig är det en liten söt musgodis att få pyssla om utifall att hon flyttar hit.

Hur har det gått, har lilla "rädda" musen flyttat till Exotica ännu?
Hon har bestämt sig för att behålla lilla rädd själv! =)
/Josefin

Då vet jag att lilla rädd får bo lugnt med syskon och vänner. Känner matte väl.:)