Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 759 ggr
Exoticas
0

När är en mus redo!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns säkert någon liknande tråd, men åsikter kan ändras så därför tänkte jag ställa en liten fråga!

När anser du att en mus är redo att ta sin första kull?

Hur lång tid har just du mellan kullarna på samma hona!

Vissa börjar ta kullar redan när musen är könsmogen, andra väntar några månader vissa någon vecka och andra ett år!

Det är så olika och så intressant att höra någon annans åsikt om det hela =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ajanki
0

Ja, det där är så olika vad man tycker precis som du skriver!

Jag parar aldrig en hona innan hon är 6 månader, oftast väntar jag tills dom är 8 månader.

Då hinner jag se om det dyker upp tidiga tumörer eller annat tjafs på dom och jag hinner lära känna dom ordentligt!

Och så hinner dom mogna från bebis, unghona till en vuxen hona!

Exoticas
0

Om jag har en hona jag avlat generationer på, alltså att jav vet allt om släkten långt bak så har jag en regel på 5,5 månader. 

I andra fall när det är en helt ny mus för mig med nytt blod och nytt släkte som kommer in då har jag en regel på 7 månader.

Sedan har jag fått för mig att inte avla på honor äldre än 9 månader av någon anledning!

Ibland håller jag dessa regler iblan inte, det beror helt på musen!

/Josefin

Grodan
1

Jag kan ha projekt då jag frångår mina små avelsregler och principer, t ex för att bevara en sällsynt variant, samt anpassa mig efter beräknad livslängd och fertilitetscykel.

Annars så gäller att jag väntar väldigt länge, faktiskt så länge jag kan med att avla på mina djur. Jag sparar alla i kullarna och väljer ut de som är bäst för att avla vidare på. För att kunna göra det behöver jag se dem växa upp, se hur de utvecklas, se hur de reagerar i olika situationer, hur de reagerar på stress och sjukdom osv. Djur som jag ej vill avla på alls säljer jag gärna till sällskap eller byter med andra uppfödare (om djuren passar dem), men de är i regel vuxna då eftersom jag behöver tid att utvärdera dem.

Engelsktypade djur som härstammar från utländska djur kan ha svårare att få ungar när de är äldre och därför bör de gå i avel vid senast 6-8 månader. Annars gäller att jag tar en kull per hona och den får hon när hon är 10 månader gammal. Har jag beräknat att hon skall ha flera kullar kan hon få nästa när hon är 13 månader eller så får hon kull 1 när hon är 8 månader och kull 2 när hon är 11-12 månader. Det varierar lite. Det är inte alltid åldern bestämmer heller utan vilka hanar jag har tillgång till och hur övrig avelsplan ser ut, samt temperament och hälsa på mössen.

Hanar väntar jag så länge jag kan med att avla på, gärna tills de är över 1 år gamla. Jag älskar gamla hanar! De har bevisat för mig att de har livskraft och gott immunförsvar.

Jag håller oftast hanarna i grupper för att se hur de fungerar i flock osv. Jag väljer att avla på de hanar som är minst dominanta och fungerar väl i flock.

Bara lite kortfattat sådär..

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
0

Hanar får vänta lite längre här också, dock i regel inte över 10 månader. Fast självklart kan jag para en hane som är över 10 månader om han gett en lyckad kull innan 10 månader. Lite svårt att förklara men ska försöka.

Freddy blir parad vid 8 månaders ålder, kullen är en frisk framåtriktad kull. Då kan jag para Freddy efter 10 månaders ålder

När jag väljer ut en hane så väljer jag självklart den hane med bäst temperament. Den hane som mår bäst, inte har några problem och är lite extra tam. Självklart kan de andra grabbarna också gå i avel då. Men i första hand tar jag den tamaste och mest framåtriktade hane!

När jag väljer en hona så går jag efter stam och färg, i första hand kommer självklart att hon är tam frisk och skulle klara av en kull. Vilket alla mina honor skulle göra så då blir det svårare att välja!

/Josefin