Behöver hjälp med val av sort :)
Hejsan allihopa!
Jag tycker att möss är så otroligt roliga djur, har tidigare haft råttor tidigare i min uppväxt, och är nu sugen på ett par möss :) Själv går jag i högstadiet, och har två kaniner redan som jag pysslar mycket med.
Men jag har tittat runt lite på olika arter ett tag nu. Sebramöss blev jag störtkära i för ett tag sedan, men de verkar lite olämpliga för mig att hålla såhär till en början. Men taggmöss, vanliga möss eller nataler är väl högst upp på listan just nu, även om sebramössen fortfarande är lite inpräntade i min hjärna.. Så vad tycker ni? Jag kan skriva en lista på fördelar & lite annat! :)
* Gärna aktiv och nyfiken på sin omgivning, inte så ängslig och skygg (den kan vara skygg av sig och så till en början, men bli modigare med tiden så att den inte reagerar på minsta ljud osv)
* Det gör inget om den (sorten) är nattaktiv, det är OK om den sover små stunder över dagen, och sedan blir aktiv vid skymningen, så att jag kan pyssla med mössen då. Men när de inte sover under dagen så får man ju lite bonustid ;) Dessutom så är jag ibland borta på aktiviteter under dagen och har endast tid med mössen på kvällen, så en skymnings/nattaktiv sort är att föredra.
* Jag vill gärna ha mössen tama. Det går bra om det krävs lite tid & tålamod, men jag vill ha mössen tama ganska så fort, så att jag slipper jobba på det hur länge som helst (flera månader). Självklart är alla individer, men jag söker en ganska så lättillgänglig sort såattsäga. Men man kan ju få finslipa på relationen under hela mössens livstid, så jag förväntar mig inte att de blir tama sådär pang-tjoff, jag vill jobba lite också ;)
* Inte för knivig foderstat. Vill helst inte bedriva uppfödning/ständigt köpa hem insekter att utfodra med, men jag kör gärna med en hemgjord foderblandning som bl.a innehåller lite torrfoder för hund (har hittat ett trevligt recept i en artikel).
* Utseende spelar ingen roll, skulle vilja ha ett par honor att skämma bort som mina egna små porslins-princessor! ;)
* Gör inte heller något om de behöver ett stort akvarium att bo i (med nätlock såklart, så att de inte kvävs därinne!), men bur är ju billigare så det är nog att föredra då jag vill ha en stadig ekonomi xD (låter kul för en trettonåring)
* Sorten ska helst inte vara jättesvår att få tag i hos uppfödare, tror inte att mina föräldrar vill köra mig 10 mil "bara" för ett par möss :P Och djuraffär vill jag inte köpa hos (om det skulle bli vanliga tammöss) eftersom de antagligen är uppfödda hos grossister, och jag vill inte "stötta" den uppfödningen genom att köpa djur därifrån så att det ständigt måste födas upp fler :/ Hemskt.. Men förövrigt bor jag i Dalarna, ifall ni skulle veta om nån uppfödning häromkring.
Somsagt, OM sebramusen skulle passa så skulle jag bli lycklig av mig ^^ Men det finns fler sorter som kan passa bättre! Förresten så gillar jag pygmémöss också, skulle dom passa in till dessa kriterier så vore det toppen :) Kom med förslag på arter!
Har förresten tidigare kikat på sugar gliders men de hade för komplicerad foderstat, så jag kör hellre med möss :) Ville bara säga det ^^
Mvh Emma (ny här på sajten)
Välkommen hit, Emma!
Jag kan inte svara riktigt på vad som skulle passa dig. Du kan behöva träffa de arter du är nyfiken på. Lukta på dem och kanske hålla i dem. Några av de du nämner är dock svårare att hålla i…
Vad gäller burval så tycker jag akvarium/terrarium passar många smådjur så det är en bättre investering än en gallerbur/dunabur som heller inte är lika hållbar. Flera av de arter du nämner gnager sig snabbt ur burar.
Om du håller ögonen öppna kan du hitta akvarium/terrarium billigt. Akvarium som läcker kan man ofta få gratis av en granne eller kompis. Fråga dina vänner, kanske har de ett gammalt akvarium stående i förrådet som du kan få eller låna.
Sebramössen är tyvärr väldigt ovanliga att hitta numera, det är flera som har varit här inne och frågat efter uppfödare, men så vitt jag vet har det inte fått nåt svar :/ Sen är sebramöss mer "titt-djur" än keldjur, men jag vet inte, skriver bara vad jag har läst mig till.
Samma med pygmemöss, men dom är vanligare tror jag.
Taggmöss, vet jag heller inte mycket om, men det erfarenheten jag har säger att dom är rätt skygga och blir lätt sjuka (dessa djur kom från grossist, så det kan ju vara en anledning) Har aldrig träffat djur från uppfödare.
Nataler har jag heller inga bra erfarenheter av, dom jag träffat har vait bitiga och skygga, men här har jag också sett individer som är mycket trevliga. Det var uppe en film här för nån vecka sen men en natalmus som blivit klickertränad - det var kul att se :) Så dom är ju inte dumma
Och så vanliga möss! Dom är super! Kan vara så roliga att pyssla med, och individerna är så himla olika, jag har fyra och inte två av dom är nästan samma :)
Nä, fick idétorka vad jag ska skriva så andra får fylla på, kanske återkommer :)
Det finns nästan ingen som föder upp sebramöss i Sverige, tyvärr. Men om du vill ha några så finnd dom i Finland.
Natalpälsråttor är mest nattaktiva och inte särskild trevliga djur. Man kan nästan inte få dem tama, dom är springiga, bits ibland. Så nataler är mest djur som man bara kollar på. Dom är inga bra keldjur ;/. Taggmöss är väldigt trevliga djur, jag ville alltid skaffa några! Dom är lite större än vanliga möss, och som namnet säger har dom små taggar på ryggen. Dom är jätte mysiga, men som nataler mår dom bäst i akvariet. Tyvärr, så är pygmemmöss jätte små, och därför vill dom inte att man ska leka med dom, då dom blir stressade. Kan också tillägga att både pygmemmöss och nataler är snabba. Dessa tre vill helst på i terrarium eller akvarium!
Tammöss…..Det finns inte bättre, snällare djur än dom små söta korvarna. Tammöss är dag/nattaktiva. Det varjerar från flock till flock. Mina möss är alltid aktiva på dagen, och bara ibalnd springer dom runt på natten. Men som sagt, det varjerar. Väldigt mysiga och sociala djur. Oftast behöver man inte tämja dom, om man köper från uppfödare. Men dom gillar jo när man leker med dom, då blir dom ännu tamare. Så….Köp aldrig möss från djuraffärer!!!! Jag gjorde det, och dom var skygga och blev tama efter 3 månader. Om du vill ha bara två möss, så rekomenderar jag en dunabur med mått 60x40x40. I en sån bur kan du ha 4-5 möss. Kom bara ihåg att det nästan aldrig slutar med en BARA två möss. Med tiden vill man ha mer, och mer hahahah ;) Dom äter torrfoder (du kan läsa om det här på mus.if), färska grönsaker. Tammöss uppskattar leksaker och i princip nästan allting som finns i buren.
Det finns gandska många uppfödare i Sverige…Dock finns det BRIST på dem i Skåne :P Du kan hitta massa oseriösa uppfödare på, t.ex blocket. Dom föder upp möss bara för att tjäna pengar. Såna människor ska du helst undervika.
Man kan också ställa ut tammöss, och träffa massa tervliga personer!
Lycka till med valet! Btw sebra, tagg, natal, pygme- möss är exotiska djur.
Tack för dom snabba svaren! :)
Jo det är klart.. Just pygmémus och sebramus är ju lite kvickare arter, vad jag läst mig till. Så jag tror att jag lägger den idén om sebramössen lite på is, så tar jag det kanske när jag blir vuxen.
Men taggmöss läste jag om i en artikel, och i artikeln beskrevs de som väldigt fredliga djur som man ganska lätt kunde göra till tama kompisar. Och samma sak med nataler, de verkar båda vara väldigt trevliga sorter. Den vanliga tammusen verkar också härlig, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska välja xD Men taggmusen är den mest intressanta just nu, då jag på något sätt blivit insnöad på lite mer exotiska djur.. Hehe ^^ Men de exotiska behöver inte alltid vara de lämpligaste, men jag ger taggmössen en chans, ska läsa vidare om dem nu med en gång! Kom gärna med för- och nackdelar om dem om ni är bekanta med denna sort!
Ooh, en fråga! Dom har ju som små taggar över ryggen, och man ska vara försiktig i hanteringen just för att taggarna inte ska brytas av (orsakar smärta för musen), men hur lätt går de av? Gör man sig illa eller kan man kela ganska så vanligt med taggmöss? :) Går det att klappa dem över ryggen om man stryker jäms med taggarna och inte i fel riktning?
Mvh Emma.
TILLÄGG: Oh nu såg jag också ditt inlägg Dominik! Nu vet jag att det varken blir sebramöss, pygmémöss eller nataler för min del :) Då återstår bara tammöss och taggmöss kvar, jag ska snart läsa på lite till. Men tack så mycket för alla era svar, det hjälper mig väldigt mycket då jag inte vill göra ett impulsköp om det nu blir möss för mig! (hoppas mina föräldrar går med på det!) Det kan vara svårt att hitta trovärdig fakta på internet om de olika sorterna, så det bästa är ju att fråga här där det finns folk med erfarenhet ;) Återigen, tack!
Nä, du borde inte skaffa nataler. Det är inga bra djur för nån som går i 8an. Jag och min kompis skaffade två nataler och vi blev väldigt besvikna! Så nataker är icke bra möss för nybörjare. Men taggmöss är jätte mysiga oc trevliga djur. Jag vil också skaffa några. Det du läste är sant. Dom blir lätt tamas, bits inte och är lika bra nybörjar möss som dom "vanliga", dock så finns tammöss i hundratals olika färger och teckningar.
Taggarna går inte av så lätt, det är som…liksom…päls fast mycket hårdare, tror jag ? Du kan klappa dem över ryggen utan problem. Men som Grodan skrev innan, kan taggisar lätt bli sjuka.
Haha vi finns för att hjälpa folk med deras musval :)

Jag tror hur nataler är beror mycket på från vilken bakgrund man köper dem.
Jag har två nataler och det är inget fel på dem.
Men om du är nybörjare och vill ha möss att gosa med så rekommenderar jag helt klart "vanliga" tammöss. De kan sitta på axeln och åka med, och de är väldigt lätta att ha att göra med.
Okej, nämen då kanske man ska satsa på ett par taggmöss isåfall! :) Förövrigt så går jag i sjuan, men det kan man inte alltid veta ;)
Synd att de lätt blir sjuka, vad är de vanligaste sjukdomarna och symptomen? Jag vet att de lätt blir överviktiga, men det håller man ganska lätt koll på.
Ooh jag ser framför mig ett stoort rektangulärt akvarium (ca 200 l) som är fyllt med dammfritt spån i ett grävvänligt lager, några små hus och andra pryttlar åt dem och så två taggmöss :D Jag tänker inte ha något hjul då jag läst att det inte är det bästa för deras ryggar.. Så istället får de väl komma ut och röra på sig när jag är med :)
Men en bur/ett akvarium med ett par tammöss är inte heller helt fel! Jag gillar båda sorterna ungefär lika mycket, men på något sätt så blir jag lite extra förälskad i exotiska djur.. De är lite mer främmande på något sätt, hahah jag borde sluta döma djuren på detta vis! xD
Nejmen tammöss och taggmöss verkar vara de bästa för mig, tack för tipsen! :)
Hade jag vart i din situation hade jag helt klart börjat med tammöss för att sedan eventuellt gå över på en lite mer "avancerad" mus! =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#6 Okej, ja det står nu mellan dem och taggmöss :) Båda verkar lika trevliga, fast tammöss är ju mer domesticerade än taggmöss. Just hur domesticerade de är spelar ju absolut ingen roll, men tammusen finns ju då i fler färgvarianter, vilket kan vara riktigt roligt :) Att pyssla med uppfödning av något mindre djur skulle vara riktigt roligt i framtiden, så på det viset blir tammöss roligare med sina färgvarianter.
Gaah jag vet inte.. Jag antar att det inte spelar någon roll vilken av sorterna jag väljer :) Men det är samtidigt skönt med lite svängrum så att man kan välja en av sorterna efter sina egna behag nu (t.ex om taggmöss inte går att få tag på så väljer jag ju tammöss osv) ^^
#8 Men taggmöss är inga avancerade möss ? Dom är lika lätta att ta hand om som tammöss :P
#8 Det är också en bra teori :) Skönt att få så många snabba svar :D Trevlans ^^
#10 Enligt mina "Kontakter" skall det vara lite svårare att få taggmössen tama. En vän till mig har fött upp dessa och hon säger att man aldrig skall lita på en taggmus.
Jag har själv aldrig ägt dessa så jag vet inte kan bara grunda på vad jag har hört =)
/Josefin
#10 Wohoo då kan jag fortfarande satsa på taggisarna då ^^ :D
#12 Ahahah känner mig seg på att svara xD Men iaf, synd att det är på det viset, är förälskad i dessa små möss. Jag får helt enkelt kontakta en massa olika uppfödare för att få deras syn på saken. Dessutom, de uppfödare som upplever sorten som en trevlig mus måste ju ha trevliga sådna, och det kanske är en lämplig linje att köpa från :)) Eller jag vet inte, var bara en tanke som for upp..
Bra att få delade meningar ibland! :)
#13 Japp, det ska du göra! Dom är jätte bra möss för nybörjare ;)
#13 som dominik skrev så skall dem tydligen vara lika lätta att sköta. Dock har jag hört att det skall vara svårare att få dem tama! Så absolut om du har tid!
/Josefin
Ska läsa vidare om taggmöss! Verkar vara de bästa i "exotisk" men enkel väg ;) Tack för alla svaren! ^^ Nu känner jag att jag kommer nånvart.
Förresten ska ni veta att jag blir lite oaktiv nu de närmsta 30 minutrarna (haha fint ord xd) eftersom kaninerna ska ha sin kvällsmat, städning och kärlek :)<3 Gäller att följa rutinerna!
#15 Du har rätt, men om Hon går i 7an så borde hon inte få problem med att få dem tama :) Jag går i 9an och har tid för att ta hand om massa djur :D
#17 Precis, men sen får man väl hoppas på att dom lever lite längre än hon går i 7an också ;)
/Josefin
Nu är jag tillbaka ^^ Gick snabbt idag :) Kommer vara aktiv hela kvällen :D
Det är det som är meningen med iFokus ^^ träffa likasinnade människor =D
/Josefin
#20 och mig :D hahaha
Jag är verkligen dum!!! Ville alltid skaffa taggmöss….och idag ville jag inte gå på tropikmässan, här i Malmö. Vaknade kl 4, och en kille tog med sig taggisar hörde jag, lol! Ska köpa några i april istället :
Nämen nu har jag EN TILL fråga :D Ang. taggmöss såklart ;)
Finns det bra uppfödare här omkring? Eller hur är det med det? :)
Min kompis berättade förut om någon gnagare som hon sett i en djuraffär ca 4 mil bort från mig - nej det var inte en taggmus ;) - Men hon beskrev den som en liten känguru med jättelånga bakben, kan det ha varit en jerboa hon sett? Nu är jag inte särskilt intresserad av dem, men om det finns jerboor (stavning?) på en djuraffär borde det bannemig finnas uppfödare av taggmöss här nånstans! :D
(Enligt mig) är jerboor ovanliga x)
#22 Det finns någon här som säljer taggmöss.
#23 & #24 Wohoo, ska genast kolla in :D Tack! Haha hoppas han inte bor för långt bort… xD
Rackarns, det var för långt bort.. Men när jag förhoppningsvis lyckas övertala mina föräldrar så får jag ju söka uppfödare då :)
Hahahahah här kommer lite uppdatering ;D
Medan jag lagade lite kvällsmat så kom pappa förbi, och då började jag berätta lite om taggmöss och antydde litegranna att jag skulle vilja ha ett par. Haha men han bara "Don't try it!"
Gaah xD Oh no, det går inge bra för mig just nu >.< Men mamma lyssnar duktigt fast hon kanske inte märker när jag försöker antyda saken.. Nejmen jag ska helt enkelt fortsätta.
Om de märker att jag fortsätter med mitt nyvunna intresse ett bra tag så kommer de kanske märka att jag verkligen VILL ha dessa möss, och eftersom det egentligen inte finns några som helst hinder så kommer jag kanske få köpa ett par :D Smartigt tänkt där, Emma! ;) Kan inte vara lätt med en vetgirig, envis dotter…
#26 När jag bodde hemma lärde jag mig att fråga innan man köpt någonting inte var en bra fråga utan jag sa "Mamma jag har någonting litet och luddigt som jag vill visa dig".
Eftersom att hon är lika djur kär hos mig har alla djur jag tagit hem som lite fått stanna.
Förutom en igelkotte som jag tog in i en skurhink med skidhandskarna på mig när jag var 5år! XD Den åkte ut lika fort som den kom in… det kanske beror på att den inte var luddig? ;)
/Josefin
#27 Hahahhaha smart! Fast jag säger inte emot mina föräldrar (kanske bara på skoj ibland) så jag skulle inte våga xD Nedrans att mina föräldrar inte vill ha flera djur! ;/
Men nu kommer en till fråga om taggmöss! :D
Har läst att de är ökendjur och kan dö när tempen understiger 15 grader, och vill därför bo i akvarium eftersom det håller inne värmen bättre. Stämmer det? I sådna fall, när man hanterar den, kan man hantera den långa stunder utanför akvariet utan att den fryser? Jag har ju vanlig rumstemp men jag undrar ändå :)
Mvh Emma
#29 Japp, det är sant. På vintern kan du ha en värmematta under akvariet, men en handduk ska ligga på värmemattan lol. Hmmm du kan väl leka med taggmusen 20-30 minuter utan att den dör ??
#30 Okej, då har jag lärt mig rätt iaf! Värmematta ska jag lägga på minnet :)
Men när man hanterar den så kanske man också kan ligga och gosa framför tv:n och ha den nära, det blir ju varmt och gosigt då ;) Jag får väl helt enkelt hålla lite koll ^^
Haha ska kämpa på med mina föräldrar! Om jag läser på ända till jul och längre så att jag verkar typ besatt av dessa möss (om jag samlar på föremål som liknar taggmöss osv..) så kanske de ger med sig :) Men det tråkiga är att de är rädd att jag tröttnar.. Hah! Aldrig! Därför får jag inte skaffa fler kaniner efter de jag redan har ;/ De tror antagligen att jag tröttnar eftersom min storasyrra, som har större intressen än djur, tröttnade snabbt på sin kanin i min ålder så jag har tagit över den. Lyckliga jag! :)
Jaja, sånt är livet. Får helt enkelt vara stark i min åsikt, leka lite diktator ;) De borde ju fatta att familjens största djurnörd alltid låter djuren gå först!
Haha, vad långa inlägg jag skriver ibland xD Kan inte hejda mig ^^
Först och främst. Taggmöss blir inte tama på samma sätt som Tammöss. De är väldigt olika.
Jag själv är rädd för Taggmöss och litar inte alls på dem, så jag rekommenderar att du träffar några innan du skaffar dem. Så att du inte blir besviken.
Vad gäller temperatur så har jag aldrig hört att någon haft problem med dem, de kräver inte värmedyna. De uppskattar det säkert, men som sagt, det går bra med vanlig hederlig rumstemperatur för de små liven.
Vad som däremot är viktigt är maten. De skall inte matas som tammöss och bör nog ges mer larver osv.
Jag tycker också att väldigt lite trevlig och korrekt information finns på Svenska. Jag tycker du skulle försöka kolla efter info från Tyskland, Finland eller Amerika.
Kort fakta
- Namn: Egyptisk Taggmus
- Engelskt namn: Cairo Spiny mouse
- Vetenskapligt namn: Acomys cahirinus
- Närmare besläktad med gerbil än med mus
- Ungarna föds med päls och öppna ögon
- Det sägs att taggmöss brukar festa på mumier…

- Taggmusen kan minska urinproduktionen med upp till 90 % under extrem torka för att spara vatten
#32 Tack för ditt svar! :) Ska tänka på det.
#33 Nu har en Finsk sebramusuppfödare talat om i flera trådar att hon har sebramöss att sälja och att hon gärna åker med båten över till Sverige och levererar dem.
Hon har nick Nazuna
och skriver såhär i några trådar:
Hej! Jag har sebramöss att säljas, men bor i Finland… om det finns många som är intresserade att skaffa sebror, kan jag ta ett resa till Stockholm med båten och ta flera med mig att säljas :)
Mitt e-mail är sakuran@hiiret.fi
Jag uppföder sebramöss med uppfödarnamn Sakuran. Alla får stamtavla med sig, har både hanar och några honor - säljer honor endast för uppfödning p.g.a. liten antal. Hanar passar bra att hållas 2 tillsammans ;) Honor är 20euro/st och hanar 30euro/2st
Jag har mina linjer från Sverige, Holland och Finland, även banded-linjer.
/Karina
#34 Spännande! Men för min del blir det inga sebramöss till en början, men bra att du skrev det i tråden så att andra ser :)