När jag säljer möss ...
När jag säljer möss, släpper jag också ansvaret för dem. Förutom att jag givetvis ALLTID tar tillbaka möss som inte funkar, oavsett orsak.
Mössen ska vara önskade och välkomna dit de kommer!! Inom en månad ges pengarna tillbaka, efter längre tid tar jag bara tillbaka.
Jag säljer inte möss "för att bli av med dem".
Och ofta försöker jag "passa ihop" köpare och mus/möss.
De möss jag säljer, litar jag på att de klarar sig "ute i stora världen"
, och även dess avkomma.
Möss som får tumörer före ca 14 månaders ålder tar jag tillbaka för avlivning, och tumörer före ett års ålder ger en ny mus i ersättning.
Det enda jag önskar, är att få veta hur gammal hon/han är när hon/han dör, samt orsak. Resten släpper jag. Fast givetvis är det alltid roligt att få veta mera och få små rapporter, om köparen tycker det är roligt att berätta.
(Musen på fotot är inte till salu)
I den här tråden ligger ett par tjejer ute till försäljning:
http://mus.ifokus.se/discussions/4ed3d6ecd4ebea2556004822-s-ett-par-sallskapstjejer#discussions-5
Det är lite svårt för mig, att förklara vad jag menar, när jag "söker köpare" här. För egentligen "söker" jag inte. De finns till upphittning ifall "någon söker".
Det här är ett par tjejer som passar och fungerar alldeles utmärkt som "ett par sällskapsmöss bara", för "vanligt folk"
, som bara vill ha (eller prova på) ett par små sällskapsdjur, och inget annat.
Ni som svarat, jag tvivlar inte en sekund på att mina möss skulle få det toppen hos er! Och de tål också att paras/avlas (annars säljer jag inte). Det är bara det, att de även har något annat, något mer, att erbjuda! Som passar även en annan kategori av köpare, som kanske inte alltid har lätt att finna vad de söker.
(Mössen på denna bild är till salu
)
Jag tar 100:- styck för mina möss, och de är inte reggade, men säljs alltid med stamtavla. Oftast har jag många led bakåt i stamtavlorna, för den som vill ha extra information.
Jag bor utanför Stockholm, och levererar till Västra Stockholms förorter gratis (Bromma, Solna, Sundbyberg). För leverans till innerstockholm önskar jag extra betalt pga trängselskatter, dyra p-avgifter, osv).
(Yessie och Tessie på fotot, desamma som i salulänken i inlägget ovan)
Och, förstås: Att jag släpper ansvaret för dem, betyder inte att jag inte svarar på frågor, eller bistår med hjälp och råd om det skulle behövas!
Jag kommer att sälja mina framtida ungar på precis samma sätt 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Jag håller med. Jag släpper själva huvudansvaret när jag säljer, men ger råd och är kontaktbar om det är behövligt.
Du har en bra idée med dina möss.
Jag föder också upp för mitt eget höga nöjes skull. Idag. Visst har jag sålt massa möss förut. Idag vill jag endast sälja de möss jag inte är intresserad att avla på till sällskapshem. Jag kan även byta möss med andra uppfödare om de har något av intresse.
Jag brukar erbjuda provtid till nya musägare. Jag har under den tiden mkt kontakt med dem och hjälper dem så gott jag kan. Försöker få dem att bli medlemmar här så att de även kan få lite tips och råd från andra, samt att de inte känner sig ensamma i sitt musägande.
Funkar det inte med mus och ägare tar jag tillbaka musen/mössen. Pengar betalas tillbaka om det är kort tid det rör sig om. Blir musen sjuk när den är allt för ung erbjuder jag en ny mus.
Så har jag gjort förut. Det är lite olika och beror alltid på hur iblandade människor vill ha det.
(Å andra sidan vet jag inte om du vill veta hur andra gör… *fniss* därför slutar jag nu o går å gör lite musmat o packar bilen)
Så klart jag vill höra hur andra tänker och gör
. Jag uppskattar alltid ömsesidig kommunikation, inte bara när det gäller mössen.