Hjälp mig!
Igår fick jag hem mina två mushonor. Köpte dom från en djuraffär.
Dom är inte tama..
När ska man börja att försöka tämja dom? Alltså att ta upp dom. Jag har stoppat ner handen och haft typ lite gurka i handen, ingen av dom har tagit gurkan men dom har gått lite på min hand och nosat på den.
När ska man börja försöka ta upp mössen i handen? Ska man vänta tills dom sitter ganska stilla i handen i buren eller ska man bara plocka upp dom?
Skulle bli jätteglad för om ni ville hjälpa mig :)
Eller, skulle bli jätteglad om ni ville hjälpa mig*
Så är det ibland, när man köper möss från djuraffärer…Djuraffärs möss är ofta skygga, otama och rädda och svåra att tämja. Det är därför man ska köpa möss från uppfödare!
Det kan ta flera månader-veckor innan dom blir tama. Vad du kan göra är
- Sitta bredvid mössen, t.ex när du pluggar eller kollar på tv/sitter framför datorn.
- Prata till dem, så att dom blir vana vid dig.
- Ta upp dom :)
Tack för tipsen! :)
Jo, jag tror också att det är bättre att köpa från uppfödare, men aja..
Salsa (den ena) har bitit mig när jag ska ta upp henne, vad kan det bero på?
Ojdå! Det är verkligen illa, om on har bitit dig. En aggressiv mus mår inte bra psykiskt, eller så blev hon riktigt rädd.
Ja, jag vet inte riktigt.. Jag tror faktiskt hon bet hon som jobbade i djuraffären också. Så även fast dom inte är hanterade (för det kan dom ju väl inte vara) och man provar att lyfta dom ska dom inte bitas?
Nope, mösskan vara stressade när man tar upp dem i början, men nånting måste vara fel när dom bits.
Tall (den andra) har jag inte provat att lyft hehe.. Men hon har inte bitit iallafall.. Salsa verkar ha förälskat sig i ett hus inne i buren.. AAAAAHHH!!!! TÄNK OM HON FÖDER BARN DÄRINNE!!!! :O haha, närå men hon har varit där ett tag nu. Tänk om hon dött :o nä de tro ja inte ;)
Okej… Men hur ska jag göra då? Ska jag vänta med att ta upp dom tills dom vant sig mer och sen prova om hon vill komma upp i handen? :)
Tycker ej att det låter bra att de bits. :/ Jag hade lämnat tillbaka dem och köpt från uppfödare.
Okej, det var ju lite tråkigt.. Jag får se hur jag gör.
Nej, jag vill inte ha möss som bits, så jag ska lämna tillbaka dom. Ska nog hitta nån uppfödare istället! :)
#12 Bra! Vart bor du ?
jag tycker inte du ska lyssna så mycket på föregående. alla möss går att få tama. jag har köpt alla mina från olika zooaffärer och visst har vissa varit skygga till en början, men håller man på med dom mycket så kan man tämja vilken mus som helst. det är riktigt skit snack att de bästa mössen kommer från uppfödare. jag har fått fram jätte många super fina och trevliga möss, och inga av dom är ras möss.
vi hade 2 st möss , en hane och en hona, som jag aldrig trodde vi skulle få tama då de var så otroligt skygga och otroligt snabba! men vi höll på med dom ofta och korta stunder. de blev jätte trevliga möss sen. som älskade att gosa. det är viktigt när du håller på med dina möss att det är lugnt omkring dig, inga höga ljud eller röster. självklart kan möss bitas om dom blir rädd. det gör även möss från uppfödare.
#4 bet hon dig hårt eller naffsade hon bara? hade du hanterat mat innan? hon kanske bara utforskade din hand?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#13, de e hemligt, haha
#14, Okej :)
Angående det här med bitandet, en mus försvarar alltid sitt bo. Om du vill väcka en sovande mus (som du helst ska undvika) gräv ALDRIG i musens bo. Den kommer troligen att bita dig! Det är inte alltid så konstigt. Vi har alltid varit musens fiender. Dödat dem med fällor och med gifter, det ligger i deras gener. Du måste gå långsamt fram. I många fall måste du börja med att bara sitta bredvid buren och prata tyst och lugnt.
En butiksmus måste inte alltid vara sämre än andra möss. Det har pratats en del om denna "uppfödare från Skåne" som verkar leverera möss till många butiker. Jag är säker på att denna person är lika mån om att få fina och tama möss som många andra uppfödare.
Jag pratar för mig själv när jag säger detta. Jag har haft mus sedan jag var kanske 7 år. Då var jag okunnig och rent ut sagt dum! Och fått reda på en hel del som man inte borde få reda på… Men se vad det har fört mig. Nu är jag 100% musälskare och gör allt för att komma in i deras lilla liv.
dina möss är nog inte alls aggressiva, blir nästan arg på dom som skriver så! ge dom en chans först tycker jag, och jag tror det kan lösa sig för dig. när man är ny med möss kan man få många dumma påhopp från människor som tror sig kunna så mycket. jag är oxå rätt ny med möss men lär mig hela tiden. men det här med att rasmöss skulle vara bättre köper jag inte alls.
hur lyfter du upp dina möss när du ska hålla i dom? vet du att man kan lyfta upp dom i svansen? alltså inte i svanstippen, men vid svansroten. svansen kan man även använda som ett "koppel" när du håller i dom. när du har din mus i handen håller du försiktigt i svansen så kan musen inte rymma.
Nä, jag kan inte ta bort dom. Jag ska ha kvar dom iallafall ett tag nu, man måste ju ge dom en chans..
#15, Så jag började blöda. Gjorde ganska ont..
# 18 Jo, jag vet att man kan ta inne vid svansroten. Provade det typ, dom är så snabba så jag minns inte riktigt hur det gick till. Kanske låter lite dum nu men jag minns inte riktigt. Men jag försöker ta vid svansroten.
#15 Har hänt mig med.. Men har ändå inte haft en enda mus som inte blivit tam. Sitter faktiskt här nu och försöker tämja den nya vildingen, lite svårt att skriva med en hand bara ;)
#14 Alla möss går INTE att få tama. Hade en hane jag fött upp själv, även efter att han var 6 månader gammal (vi hade hållt på MYCKET med både honom och hans syskon, hans bror är vääärldens snällast och lugnaste) sprang han i panik och gömde sig så fort man kom för nära buren, och det tog en halvtimme att få ut honom från buren utan att stressa honom FÖR mycket. Och ja, detta är en mus som blivit bra hanterad från födslen.
Och det du skriver om att "folk tror sig kunna så mycket". De som har skrivit här inne (tex Emma och Domínik) kan väldigt mycket om möss. Sluta vara så nedlåtande.
Rasmöss är i regel tama redan när man får dom, därav att man helst ska köpa från uppfödare om man inte är van vid möss. Så att man inte riskerar att få fel uppfattning om möss. Vilket man kan få om man som denna tjejen, råkar få tag i möss som bits när de blir rädda.
En bra uppfödd mus SKA inte bitas trots att den blir rädd. De flesta gör det heller inte.
Bättre än zoomöss kallar jag inte dem, men de är uppfödda betydligt bättre. Och har alltså en bättre chans att uppleva världen som den ska vara.
Dessutom anser inte jag, att man som van musägare ska lyfta mössen i svansen annat än i nödfall, därför att det KAN skada ryggraden, så jag hade definitivt inte använt det som ett råd till en icke erfaren.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#23 Oj, jag visste inte att det kunde skada ryggraden..
Jag har ju haft dom så kort tag, så jag bara måste ha dom längre! Eller, jag tycker att jag kanske varit för snabb. Men helst hade jag ju velat att dom hade varit någorlunda tam från början.
Att få en zoomus tam är en rätt lång väg att gå, och det är inte alltid man lyckas. Jag lyckades med 2 av 4, fast ingen av de andra två bet mig när de blev rädda, de blev bara inte lika tama som en sällskapsmus ska vara.
Jo, svansen är ju en fortsättning av ryggraden, precis som på hundar och andra djur. Så ja, man ska inte lyfta dem i svansen utan anledning, en tam mus ska utan vidare kunna plockas upp genom att sätta handen under dem som en skopa 
#17 Det där stämmer inte för fem öre. Jag KRÄVER att mina möss accepterar att jag stökar runt i deras burar, de SKA INTE bita mig. Jag pillar i mushonornas bon utan problem även när de har ungar, de skuttar åt sidan och tittar på mig medan jag kollar hur ungarna mår, inga problem. Jag gräver runt i dras hus, inga problem. Jag vänder dem upp och ned för att kolla dem på magen, inga problem. Jag medicinerar dem med spruta i munnen, inga problem.
Jag ställer dessa krav på mina avelsdjur för att jag vill få fram bra djur. DET gör inte zoobutiker och det vet jag för att jag jobbar på ett ställe som föder upp zoobutiksmöss.
Jag tror att de flesta seriösa uppfödarna ställer samma krav på sina möss som jag, DÄRFÖR ska man köpa från en SERIÖS uppfödare. För om uppfödaren ställer stenhårda krav på sina avelsdjur så föds ungarna i princip tama och då får man aldrig problem med att de bits. Om någon av mina avelsmöss börjar bitas eller nafsas så används de inte i avel.
Jag skulle kunna filma en video när jag håller på med mina möss, dessa är inte så mycket hanterade mer än att de har varit ute och aktiverats med mig, kontrollerats varje dag och haft mysstunder ibland. MEN de är nyfikna på MIG, de vill vara med MIG och bits inte ens om de blir rädda. Det är så möss ska vara enligt mig.
Det är sant, mina möss skulle också hantera att gjorde vad jag ville i buren. De fick inte vakta.
När de fick ungar var jag inne och kollade alla ungar, mammorna brydde sig inte, för de var tama. Som en mus ska vara.
#14 Ska h*n inte lyssna på personer som hade möss under hela sitt liv ? Asså seriöst ?
Intressant. Bli inte ovänner nu. 
Jag är inget stort fan av zoobutiker som säljer djur, men det framkom genom en tidigare diskussion om saken här på sajten att möss från zoo kan ha mkt bra temperament och bli precis lika tama som möss från uppfödare som avlar på temperament.
Vad som kan skilja sig när du väljer att köpa möss från en zoobutik eller från en uppfödare är hur köparen guidar dig och hjälper dig att välja individ. En uppfödare kan uppmuntra dig att välja ett djur som har bra karaktär och grundtemperament. I zoobutiken får du sällan en sådan guide, du pekar som i en godisbutik och får den som ser ut på ett för dig tilltalande sätt (precis som när du köper möss via foto på internet, i de fall där du inte får deras personlighet presenterad och kan välja). I de fallen så är det helt galet.
Du går miste om det viktigaste med att skaffa en ny liten kamrat: mötet!
Mötet där du undrandes hälsar på musen, håller i den, tittar på den och frågar den om den vill flytta hem till dig. Mötet där även du känner efter VEM den lilla individen är. Om det är en mus du vill ta hem eller inte. Mötet där du tittar om musen är frisk, snäll och gillar dig. Mötet där det förhoppningsvis tänds en liten kärleksgnista mellan dig och din framtida lilla vän.
Alltså ta reda på hur djurets temperament är INNAN du tar med den hem! För är musen springing, nervös och nafsas är risken stor att den inte kommer att förändra sig. Den kan lugna sig en aning. Vänja sig. Men fanns ingen känsla mellan er från början så kanske den aldrig kommer sedan heller. Visst kan mycket hända under en dag i en zoobutik som kan påverka en mus så att den beteer sig konstigt, men det är också på så sätt hon visar vem hon verkligen är.
Musens natur är att vara snäll i alla lägen och tycka om oss människor vad vi än gör med den (så länge vi inte plågar den eller utsätter den för extrema förhållanden). Det har den bevisat genom att vara våran trogna följeslagare under flera tusen år. Möss är godtrogna, godmodiga och vänliga djur. I a f mot oss.
Möss med ett dåligt grundtemperament saknar de viktiga elementen för att bli bra sällskapsdjur. De trivs inte med människor, de trivs inte i fångenskapen alltid och de kan bli stressade väldigt lätt och visa sin stress på många olika sätt.
Möss med bra grundtemperament är trygga, klarar stress mycket bättre och biter inte människor. osv osv…
Grejen är att du kunde veta redan i affären att den ena musen bits så det blöder. Utan att ha blivit biten… Du kunde ha kännt efter med hjärtat om den musen verkligen ville följa med dig hem.
Ia f så tycker jag att du ska byta ut henne mot en ny. En som du väljer på riktigt… Låt inte zoobutiken sälja möss som bits. Tjejen i zooaffären som sålde musen till dig och som du tror också blev biten skulle sagt att musen var bitsk och gett dig tillfälle att välja en annan.
Eftersom du skriver att du vill ha tama möss. (Själv gillar jag inte alls möss som bits och har noll tolerans, men jag kan förstå att man vill ge mössen ett bra liv även om de inte har alla hästar hemma…
och det är beundransvärt. Jag själv gillade att rehabilitera knäppa råttor på nittiotalet, men det har jag inget intresse av längre…)
Vill du ändå behålla henne får du försöka träna bort beteendet. Kanske med klickerträning…?
http://mus.ifokus.se/articles/4da72b9188f4726ecc0002a1-mina-moss-ar-sa-radda#discussions-1
det här är en länk till ett inlägg om rädda möss. läs den.
Bra inlägg Grodan, som vanligt! :)
Jag har zoobutiksmöss med supertemperament här hemma, det finns ju som du säger jättetrevliga och fina inivider på zoobutiker också. Jag som är i butiken hela dagarna när jag jobbar har ju dock möjlighet att välja individ på ett helt annat sätt, jag får klämma och känna på dem i flera timmar när jag ska välja.
Tall är lite tamare och idag höll hon på och klättrade på mig medans jag satt i sängen. Jag håller på att läsa en bok för dom, den heter "Hur kul får man egentligen ha?", haha.
#29, Ja, jag kanske skulle prova med klickern :)
#30, Jo den har jag läst, men tack ändå :)
#29 Ja.. jag antar att du har rätt ;) Jag var igår hos en tjej för att kolla på mus ungar. Hon öppnar locket och det spritter till av liv, jag förstår vad ni menar med popcornåldern. Mössen springer omkring och hoppar på väggarna och skuttar. Jag stoppar ner min hand och direkt är flera av mössen framme och nosar på mig. Sedan kommer den den lilla bruna kravlandes upp på min arm. Super gulligt! Jag visste direkt att det skulle bli vi!
Dock är hon nu ganska rädd, framför allt i buren. Stoppar jag ner handen i buren springer hon bara iväg. Jag vet att det kanske låter som en överreaktion, men de mössen jag köper från zoobutiken har på sätt och vis varit tama direkt och springer sällan iväg (vad jag minns) Dock bits aldrig denna mus som Zoo mösen (jag får kalla dem det) ofta gör. Även min äldre mus (från zoobutiken) kan nafsas lite ibland..
#33 Ny bur, ny miljö och ev ny flock kan göra en ung mus lite skrajsen. Bor hon med de andra mössen eller bor hon ensam?
Och när man ska städa buren.. Ska man slänga deras bo dom byggt inne i husen eller ska man låta dom vara kvar?
#35 Hur ofta jag städar buren är olika från mus till mus, nu har jag en bur med två honor samt en bur med en hane och två burar med varsin hona i.
Åt de två honorna som sitter i samma bur så städar jag var 4-5e dag beroende på hur stökigt dom har gjort det. Ibland plockar jag ut de ställen där dem skiter mest, jag har en turen att Leia och Yoda bajjar i samma hörn så det hörnet kan jag rensa varannan dag eller varje. men allt botten material byts ut var 5e dag.
Åt hanar brukar jag städa var 3e dag då jag anser att de luktar betydligt mycket mer än honor.
åt de två gravida mössen tar jag inte ut bona eftersom att det är där dem vill föda sina bebbar, där städar jag det värsta i nu läget.
Städa buren när du tycker att det behövs, möss uppskattar ny miljo och sålägen mössen inte är dräktiga kan du ta ut bona!Det är olika från mus till mus hur skitigt det är och när det behövs städas!
Vad använder du för botten material? det kan också bidra till att man behöver städa mer ofta eller sällan! =)
/Josefin
#36 Okej, tackartackar ;)
Jag använder Toa-Lätt och så får dom rivet hushållspapper och tidningspapper (den vita kanten där det inte nästan är någon text, kan ju kommit med lite text också) att bygga med.
#37 Du kan använda hela tidningssidor, färgen är inte giftig längre, det var det förr men den giftiga färgen är förbjuden numera. Jag har hela tidningar under ströet (utan häftstiften såklart) det är jättebra som aktivering för mössen!
# 37 Okej :) Har du "bara" det eller har du typ lite remsor som dom kan boa med också?
#34 Hon bor med en annan mus. Hon är lugn och tam så det ska inte vara något problem. Nej jag får väll bara ägna extra mycket tid åt henne så ska det nog gå bra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min nästan tamast mus är så här tam…jag behövde inte tämja henne. hon var tam redan när hon föddes :)
#41 Naw, så sött. Man ser att hon gillar dig. äår ser man att man ar lite att jobba på.
Nu har jag varit ner till mössen en liten sväng. Hela Tall kom upp i handen :D Fast jag vill inte lyfta upp henne än.
#31 Åh, tack. 
#32 Åh, vad bra att det blivit bättre.
#43 Har inte hängt med så bra i tråden, hur har det gått med hon som bet dig?
#39 De gräver fram det och boar med det, det är JÄTTEBRA som aktivering just därför. :) Sedan har jag toapapper i husen ockå som de får boa med.
#44 Jag har inte lyft henne med händerna än, men hon är lite modigare och kommer fram och nosar på mig och ibland ställer hon framtassarna på mig också. Men jag har lyft henne en gång i en toarulle när jag skulle flytta på henne. Men det går lite bättre :)
#46 Det låter så lugnt och fint, bra att du går långsamt from och låter mössen själva bestämma takten (som med min nu helt borta sprut fobi) De kommer nog inom en snar framtid bli lika tama och lugna som många andra möss. (Hoppas och tror jag) Jag jobbar själv på att tämja en mus nu, det går sådär..
#47 Jo, jag hoppas det :) Hoppas det går bra för dig också!
Åh, justde… Behöver möss saltsten? Hon i affärn sa det, men jag är inte säker.
Oj, jag är inte rätt person att svara på det, jag vet knapt själv. Jag har ibland saltsten ibland inte, det beror på hur lång tid det tar för mig att köpa en ny efter att jag har tappat bort den nya. Jag har inte märkt något under de, upp till 1 månads, uppehåll. Detta betyder ingentig, jag vågar varken säga det ena eller det andra..
Möss som får en bra kost behöver inte saltsten.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#49 Enligt min åsikt NEJ! Om har mössen tråkigt, kan de börja gnaga på saltstenen av tristess, och det är självklart inte bra!
Mössen har inget behov av saltsten och i vissa fall kan det bli skadligt… jag undviker allt salt som inte finns i maten dom äter typ…
/Josefin
#51 och #52 Tack, då vet jag! :)
Jag vill säga emot påståenden om att djuraffärs-möss är mycket svårare. Visst finns det väl de fallen då djuraffärsmössen är väldigt stressade och mår dåligt.
Själv skaffade jag två mustjejer ifrån en zoobutik, och redan dag två var dom helt orädda och var uppe och klättrade på mig utan att vara det minsta rädda.
De första gångerna man tar upp dom, så ta upp dem när de sitter i ett hus/kartong/toarulle. Att lyfta upp dom med händerna är nog bäst när de är mer tama!
Nolltolerans emot möss som bits då de blir upplyfta för första gången är väl inget man kan ta beslut om att de ska lämnas tillbaka direkt för det, alla möss kan nog ta till tänderna när de blir skrämda.
#54 Nä, jag vet inte om jag skulle lämna tillbaka dom ändå. Kändes liksom inge bra när jag hade haft dom så kort tid. Nu är dom bättre, men om jag vill ha upp dom lite snabbare tar jag dom i en toarulle.