Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3591 ggr
[jaxwire]
0

Granris, terpentin mm

Lite funderingar ang granris mm i musburar

Jag vet att många avråder från att ha ex granris i burarna då de kan innehålla terpentin. Men visst innehåller även vanligt spån också terpentin? samt även alla dessa gulliga små trähus av gran och tall som finns att köpa ute i Zoo butikerna.

Finns det någon där ute som har fakta och erfarenheter av detta med gran/tall i våra smådjursburar.

Själv har jag alltid haft granris och kvistar av olika slag i mössens burar till och från under flera års tid. Många generationer har fötts och blivit gamla och varit friska trots granris i burarna.

Vad är era erfarenheter?

Wand
1

Gran och tall finns ju i naturen, och jag tror inte att det är vad som dödar mössen i det vilda direkt…

Men man hör ju både det ena och det andra, så jag försöker så gott det går att undvika det. Har dock ingen aning.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

gulzebra
0

Terpentin dunstar. Grejen med barrträspån är att det ständigt byts ut och nytt terpentin tillförs tills det hunnit dunsta bort - medan tex hus och annan inredning är mer bestående och inte en färskvara som spån är.

Själv stoppar jag glatt in barrträinredning till mina råttor och gjorde samma sak när jag hade möss - men kutterspån går fetbort just för terpentinet (och dammet för den delen).

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Camillhe
2

Vad är vanligt spån? Jag antar att du menar kutterspån men tycker det tack och lov börjar bli ganska ovanligt att man använder till möss och råttor.

Spån av barrträd innehåller vanligtvis inte terpentin eftersom terpentin är flyktigt förångas de ev resterna snabbt, däremot har det i labb visat sig ge förhöjda levervärden och används därför inte. Källa till detta är Umeå medicinska laboratorie, kan nog hitta namnet på mannen jag pratade med om jag letar lite.

Det största problemet med spån (oavsett träslag) är att det är hyvlat och har därför vassa kanter, vilket gör små hål i djurens hud och ger ett utmärkt fäste för bakterier, och då de minimala sticken som djuret får av spånet även drar ner immunförsvaret kan djuret lätt bli sjukt.Källa till detta är Ricardo Feinstein SVA.

Att ha granris och andra typer av barr i buren är dåligt eftersom många av sorterna är giftiga.

Idegranssorter är ett exempel, innehåller bla taxaner.

"All Pines Are Poisonous

• All pine trees produce needles, and all of these needles, according to the New Zealand Tree Crops Association, are poisonous if ingested in large enough amounts. All pine needles, regardless of the specific tree species they come from, contain lignols, resins and mycotoxins, which can produce toxic reactions in animals, such as livestock. But certain species of pine tree are known for having particularly toxic needles."

http://www.ehow.com/list_5976996_pine-trees-poisonous_.html

gulzebra
0

#3: Nu kommer jag låta jättekorkad - men needles, är det själva barren som menas då eller är det något annat?

(Personligen förstår jag inte varför man vill ha granris alls. Jag växte upp med äkta gran till jul, det gjorde ont! :P)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Camillhe
0

Ja needles är barren, och det tog lång tid att skriva mitt inlägg, därför såg jag inte de andra inläggen mer än ts när jag postade mitt.

gulzebra
0

Ah vad bra, då hänger jag med. Näfan, hellre lite blåbärsris än en massa stickig barr - det blir iofs uppätet, men ändå!

Idegran är förresten så pass giftigt att även stora hästar dör av relativt små doser - inget jag skulle vilja ha i närheten av något djur alls faktiskt.

[jaxwire]
0

Hur funkar det med plankor av olika slag? är terpentinet lika flyktigt där?

Vet man hur lång tid de tar för terpentinet att dunsta i en vanlig, tunn grankvist?

Om terpentinet dunstar så borde torra kvistar vara rätt ofarliga lr?

Camillhe
0

Jag vet faktiskt inte, har också funderat på hur tex hus gjort av barrträ påverkar dom.

Det går säkert att hitta lite läsning om det men har inte lagt ngn tid på det ännu.

[jaxwire]
0

Är vår vanliga Svenska grans barr också giftig då?

Är då själva barret giftigare än ex en gren är?

Oj känner att jag har 1000 frågor nu Skäms

Kanske finns det någon kunnig person på SCA eller liknande som kan svara på detta med terpentin i smådjurs hus, pinnar osv

Camillhe
0

Det är väl jättebra att vi frågar och pratar om det. Vi vill ju alla det bästa för våra djur och det kan vara en djungel att försöka ta reda på saker.

Möjligt att SVA skulle kunna svara på det, jag vet inte men man kan alltid ringa dom.

Som jag förstår det är det barret som är giftigt i stor mängd. Frågan är vad som är stor mängd för en mus. Och hur mkt en mus vill äta av barren. En del tror att djuren själva vet vad som är giftigt och inte äter av det, dock har jag sett iallafall mina råttor vilja sätta i sig både det ena och det andra som vore riktigt giftigt, tex cigaretter.

Jag tror inte att saker av trä är ngn större fara, personligen vill jag dock inte använda det i mina burar (smittor om man tar det direkt utifrån, ammoniakfällor, bakteriehärd etc) men det är bara min åsikt.

Så ja jag tror att barren är giftigare än grenar, och jag tror att fruktträdsgrenar är bättre för dom att gnaga på än barrträ men lägg märke till att jag skriver tror, jag har i nuläget ingen källa på det.

Om man googlar på vad barr innehåller så hittar man att de innehåller både nyttiga och onyttiga saker. Avkok på tallbarr har ju varit en väl använd medicinaldryck.

Idegranen är tex jättegiftig och hästar har dött av förgiftning, medans hjortar verkar kunna äta det utan att bli sjuka. (finns dock olika sorter, men förstår jag rätt är alla idegranssorterna mkt giftiga för de flesta djur).

Våra gnagare har inte så mkt sysselsättning jämfört med i det vilda, och där kanske de inte skulle komma på tanken att äta barr medans i en bur med tillgång till det kan det bli en rolig aktivering.

Om man klickar på länken i #3 så finns det under artikeln länkar till studier som man kan läsa för att se om vi tex har samma barrträd som i artikeln.

Grodan
0

Intressant tråd. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
2

Jag har en bekant vars bekant jobbar på SCA's labb. Tänkte höra med honom till veckan om han möjligvis vet mer om detta. Postar här sen om han har något vettigt att komma med =)

Camillhe
3

Ja det är en jättevärdefull bekantskap om han jobbar med labbdjur. Fråga vad de har i burarna och varför.

Och sen kan du framföra massa frågor från alla oss andra hahaFlört

Grodan
0

#13 heheSkrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️