Ev. ny musägare söker råd!
Hallå!
Jag har alltid älskat djur av alla former och färger, och just nu har jag gerbiler och hamstrar här hemma.
Har nyligen fått erbjudandet om att ta över två möss, med bur och tillbehör, och det är för mig oerhört lockande då jag följt mus iFokus lite sådär i smyg under en längre tid och blivit väldigt intresserad av dessa små djur.
Jag har ju som sagt smådjursvana, men alla djur är helt olika, och då är det alltid bäst att kolla upp sådant INNAN man gör något förhastat.
Så jag skulle vilja ha lite tips och råd.
Vad för basfoder är bäst att ge till möss? Finns det något speciellt märke eller är det bäst att blanda själv? Och vad ska man då ha i för bästa resultat?
Kan de äta all sorts tilläggsmat, eller är de som t.ex hamstrar riktigt känsliga för salt och kryddor så att man därför bör vara försiktig med att inte ge dem något som är saltat och kryddat? Eller kan de äta detta i liten mängd, om det inte är stora andelar kryddor/salt i?
Vilken färskmat är mest populär att ge, och hur ofta ger ni det? Varje dag eller 2 gånger i veckan?
När man ska inreda buren så vet jag att de vill ha mycket klättersaker, och då är självfallet grenar från frukträd det bästa jag kan komma på. Uppskattar de även äggkartonger, pastakartonger, toalettrullar och sådana saker? Finns det något mer som man bör ha i buren, förutom hus självfallet?
Vad för bottenmaterial ska de ha? Till mina gerbiler använder jag vanligt spån från Granngården, och till hamstrarna har jag STL-strö (riven kartong), funkar någon utav dessa eller måste jag börja införskaffa mig ett tredje underlag?
Och hur ofta städar ni burarna? 1 gång i veckan eller 4-5 gånger i veckan, t.ex?
Mina planer med att skaffa dessa möss är att för det första hjälpa ett par möss som med största sannolikhet avlivas om de inte får ett bra hem (och jag vet att inte alltför många är seriösa då de skaffar smådjur), och sedan om jag trivs med dem så kommer jag med antagligen att skaffa mig ett par till, då ifrån uppfödare. Så trots att jag älskar djuren och har träffat några stycken som varit jättetrevliga så blir detta även lite på prov. Kommer ge dem ett livslångt hem om det blir av, men sedan får jag ju avgöra om jag vill fortsätta eller ej.
Finns det några övriga tips och råd som ni kan ge till en newbie så uppskattas även det!
Och ni får ursäkta att jag ställer frågor som säkert finns på forumet, men det är så svårt att sammanfatta allt man vill veta från andras frågor, och det är enbart detta som jag vill ha hjälp med då jag läst på en del om andra väsentliga saker.
Tack på förhand!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack Grodan!
Jag har nog kollat förut då jag läst igenom de flesta Artiklar på de flesta djursidor här på iFokus om jag ska vara ärlig, så det är ju lite snopet att jag inte alls tänkte på att läsa igenom där nu igen innan jag ställde alla frågor.. 
Ska läsa igenom och tackar för påminnelse om det i alla fall!
Och vad kul att höra, vi får ju hoppas att de anländer och trivs. 

Här några snabba svar…
Basfoder - jag tycker det är bäst att blanda själv så att man vet att mössen får ett bra basfoder
Färskmat - alltför kryddstark mat är inte bra, men det går alltid att blanda i en mix med lite olika matrester så att det blir mildare. Möss är duktiga på att pilla ut sånt de inte uppskattar… 
Leksaker i buren - de uppskattar verkligen alla slags kartonger, papper mm. De älskar att fixa och dona med papper och de lägger ner mkt omsorg för att få till ett mysigt bo. De behöver inte hus, de kan bygga ett fint bo med papper, hö och kartongbitar.
Bottenmaterial - jag rekommenderar aspflis, toa-lätt och nickos alflis/alspån.
Okej, tack igen! Känner mig lite klokare nu.
Det känns som ett djur som skulle kunna passa mig ypperligt, så jag hoppas att allt går vägen nu bara.
Aspflis och alflis har jag faktiskt själv velat ha, men jag hittar det inte på Granngården i våran stad. Finns det att köpa någon annanstans?
Uppdaterar lite snabbt med att jag åker och kollar på ett gäng möss hos en medlem här på mus iFokus imorgon, och får förhoppningsvis med mig några stycken hem sedan med. Lite pirrig av längtan, som alltid då man ska kika på några gulltjofsar! 
#5 Hoppas att du hittar något av intresse =D alltid kul med nya partners, Sen så vill vi se bilder också =D
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#6 Det vet jag att jag gör, hon hade bl.a 6 stycken black and tan satin, vilket alltid varit min absoluta favoritfärg/hårlag bland möss, så ska bara se om jag hittar några fler som jag fastnar för i både personlighet och färg så att jag får mig en fin liten flock. Och bilder kommer jag bombardera med, kan jag lova! 
#7 vad kul =) bilder ser jag fram emot ^^
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#4 Granngården har inte det i sitt sortiment här där jag bor heller. Det är zoobutiker och företag som säljer djurtillbehör man får vända sig till.
#5 Åh, ja, det kan vara pirrigt. Hoppas du hittar din mus-kärlek. 
#9 Ah, så dåligt! Vår enda zooaffär är en riktigt hemsk hörna och de bryr sig inte om kundens behov. Har bett dem att ta in hamster complete (foder) men de säger bara "vårat foder är bäst, du bör inte ha något annat" och sedan har de hutlösa priser med.
STL-ströet och spånet som jag har till hamstrarna och gerbilerna köper jag på Granngården, tycker att det är så billigt med 800 liter för en hundring liksom, speciellt när man har många djur. Men får kolla runt lite! Kan ju annars fråga om Granngården vet vart man kan få tag på det i närheten av våran lilla stad, de är väldigt trevliga och hjälpsamma där.
Och ja, det hoppas jag med, ska bli sååå kul att kika och se vilka det blir som får flytta hem! 

Har ni ingen akvarieaffär? Om så är fallet testa med dom. Annars finns onlineställen att beställa från men det blir ganska dyrt.
#11 Tyvärr inte, vår djuraffär har akvariehörna, det är det närmsta vi kommer till det. Hudiksvall är ganska fattigt på djurartiklar tyvärr. 
Men finner jag inte alflis eller aspflis så finns det ju andra bottenmaterial att använda, om än kanske inte lika bra! Ska prova med STL nu i början i alla fall, men tycker att det luktar en del även för mina hamstrar, så ska antagligen kolla efter något bättre alternativ sedan.
Kan säga som så att idag gick helt galant, och jag hade planerat att ta med mig 2 sötnosar hem, men det slutade med 4 små helt UNDERBARA töser.
Har fotat massor av bilder, så slänger upp bilder i en ny bildtråd för den som är lite nyfiken!
Och jag hoppas på att mus iFokus kommer finnas till hands när det behövs, iFokus har ju de bästa djursajterna man kan finna!
#10 Jag vet. Kutterspån är billigt, men tyvärr är det inte så lämpligt till möss av flera anledningar.
Min erfarenhet av kutterspån är eg inte speciellt lång. Av de 20+ åren jag haft möss har jag endast haft dem i kutterspån 10 månader. Men jag upplevde att de var mer nysiga och rossliga då. Nu kör jag med papperspellets och tycker det är bättre för deras hälsa.
De flesta möss går ju och kissar i ett hörn. Man kan byta i det hörnet lite oftare, ibland även ställa dit en liten skål med strö som man byter ofta.
#14 Jo, det där med nys och Rossel känner jag igen. Eller ja, mina hamstrar tålde det inte alls, de blev rosa om nosarna och började fnysa av det. Därför bytte jag. Gerbilerna kan ha det utan problem dock, vilket glädjer mig med tanke på att de ska ha så oerhört mycket bottenmaterial i sina burar…
Men vi får se om STL-ströet passar dem! Det är ju i alla fall inte farligt för dem på något vis, så det är ju ett plus.
Det är inte enbart att kutterspån skulle vara dammigt som är argument för snuva o Rossel, utan även att terpentinet i det kan vara för starkt samt att de vassa kanterna kan ge mössen små små sår i tassarna - detta påverkar immunförsvaret och gör mössen lite svagare och det är inte så bra med tanke på att mössen idag har många bakterier som orsakar luftrörssjukdomar.
#17 Ja, jag tro inte att dammet var orsaken till mina hamstrars allergi heller.
Att det skulle vara vasst har jag faktiskt aldrig tänkt på, så det var bra att du nämnde det!
Det finns hampa strö(lätt strö) på granngården.Jag tycker det funkar kanon till mina smådjur
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#19 Justja, hampa! Hur stora säckar är det de säljer där, och vad kostar de? Detta är även bra till gerbilerna vet jag, så det vore ju bra om jag kunde byta till något som alla mina djur kan använda!
Var och kollade, 18 kilo för 149 kronor
#21 Men kanon! Får ju 25 kg spån för samma pris, men hampat är mycket bättre inom alla aspekter så jag byter gärna. Det räcker ju länge i vilket fall som helst.
Tackar för tipset/påminnelsen igen!
Ja hampan är det bästa jag har använt
luktar ok och är tydligen väldigt roligt att gräva i
#23 Låter kanon, ska försöka lägga ett extra tjockt lager som de får sprätta runt i!
#22 Varsegod
#23 gör så
Jag tycker inte hampa/lätt strö är speciellt bra. Vet inte heller om det är hyvlat och alltså kan ha vassa kanter som skär på musens tassar, dock brukar jag ha i lite i mina burar. Jag har toalätt och lite hampa och så massor med papper. Tyvärr får mina möss inte gräva så mkt.
#26 Jag har hört en del dåliga saker om hampa/lättströ då det kommer till hästar, men jag tror inte att det ska vara dåligt för smådjur, men vet faktiskt inte. Har aldrig haft det själv.
Hur är hampat för dig om du tar på det? Med vassa kanter och så menar jag! Vet inte hur det framställs exakt, mer än att det kommer från vedämne.
Jag gick och kände lite på hampan och det är inte stickigt utan rätt lent förutom på ändarna som är lite hårda(stickigt) men det gör absolut inte ont. Vet att du fråga Grodan om det,men svarade ändå 

#27 Nä, jag känner inga vassa kanter, men det gör jag inte på kutterspån heller men ändå är det vassa kanter för mössens små tassar.
Till kanin o marsvin o andra djur (höns el dyl) har folk sagt att det är lite halt med hampaströ/lättströ.
#29 Nej, men tänkte mest att om du känner stick så är det ju absolut inte bra för småttingarna!
Halt? Vad menas med det?

Jag tycker hampan ser flisad ut, och inte hyvlad.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#31 Den är flisad.
#30 att de halkar 
Hmm, då är man tillbaka till "scratch" igen då.
Kanske får fortsätta med STL-ströet trots allt!
man kan ju blanda… jag blandar ganska friskt
#35 Haha ja! Ska åka och köpa mer burströ nu i veckan i alla fall, så vi får väl se vad jag kommer hem med. 
hittar du aspflis så rekommenderar jag det varmt
(fast det är ofta svindyrt)
#36 Hittar jag det så kommer jag nog att köpa hem det! Inte för att jag är rik, men antar att det går ihop eftersom att jag bara har en musbur som ska städas.
(hittills……………..)