Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1835 ggr
Malja
0

Akut hjälp! Är helt förtvivlad!

(Vissa kanske vet men jag säger det ändå) Jag köpte en ny mus här om veckan. Musen såg 100% frisk ut coh var endast 6 veckor bodde tillsammans med mamman, utan pappan eller bröder. Precis innan jag åkte till utställningen märkte jag att hon såg lete tjockare ut en vad hon gjorde när jag köpte henne. Nu när jag har kommit tillbaka igen (har bara varit borta i två dygn) Jag har ju aldrig haft en dräktig hona men är nästan helt säker på att hon är det. Frågan är: Vad ska jag göra? Risken är ju stor att hon tog isär dem bara någon dag innan jag kom och att hon är befruktad av sin egen bror, hon är bara 7 veckor.

Jag kommer inte kunna somna i natt om jag inte får svar, detta är nära på fruktansvärt!!

Malinolsn
0

Finns nog inte så himla mycket att göra mer än att ge henne mycket bra mat, gärna krossat äggskal osv, och sen bara vänta och se om det kommer några ungar. 
Hör med personen du köpte henne av, när dom togs isär, och om det är möjligt att hon kan vara dräktig. 
Har du någon erfaren uppfödare i närheten så kan du ta hjälp av den personen.
Lycka till :)

Viry
0

Har du nagon bild pa henne?

Malja
0

#1 Tack så mycket. Problemet är bara att jag inte önskar några ungar. I alla fall inte på henne, inte för att det är något fel på just henne, men ja.. Jag har ju precis kommit hem med tre nya möss och de bara bråkar. Det känns snarare som om hon har en dödlig sjukdom.

#2 Jag kan nog ta ett foto i samband med att jag gör rent i buren.

Malja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni att jag ska ta kontakt med uppfödaren och be att få lämna tillbaka musen/ be henne föda upp ungarna och sedan ta tillbaka henne?

Charlie2006
0

Ge henne bra mat, mycket färskmat, och låta henne ta det lungt. Jag skulle haft kvar henne, då det ser ut som hon ska föda snart, och tror det kan vara stressigt för henne om hon flyttar för mycket.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Malja
0

Nej! Jag klarar inte av ungarna, jag kommer bli sittande med.. ja hur många ungar det nu blir.. och sen måste stackas jag köpa en ny bur.. eller flera. Ibland känns det som om det kommer fuka men sedan tänker jag om o.s.v.

Men hur många tror ni att hon hommer få?

Malja
0

.. Det värsta är att min mamma hela tiden tjatar om att jag ska avliva ungarna, men aldrig i livet!

Viry
0

Du klarar nog av det :)

Malja
0

Tack, har tagit kontakt med uppfödaren men hon gick inte med på något. Varken att föda upp ungarna och lämna tillbaka honan/ta tillbaka honan eller ta de nya ungarna när jag fött upp dem.

Jag är så rädd att hela bunten blir fel på nogot sätt, hon fick ju ungar med sin bror..

Viry
0

Oroa dig inte om inavel. Inavel ar faktiskt ratt viktigt inom just uppfodning av djur, da man marker ifall djuren har nagra daliga gener latent, samt att om djuren inte har det sa starker man tackningar, farg etc som kan vara 'bra' genetik (samt kanske storre moss om bada ar stora, langre livslangd mm).

Malja
0

Em.. vad ska jag ge till henne och äta.. Något speciellt bra?

Viry
0

Det finns massa goda rad har pa sidan som du kan soka efter ;) Men ater du mycket agg?

Thowas
0

det ser ut att bli upptill 8-10 ungar.  var bor du nånstans?

Malja
0

15 km söder om jönköping. Kan det vara så att hon redan ska föda, hon har varit inne i huser i en halvtimma nu medans den andra är ute och leker. Är det fel att ha en annan mus med henne?

StillaSinnet
0

Honan ser fin ut. Choklad eller röd? Såg bröderna likadana ut så är det säkert en fin kull du får :)

Ge henne extra proteiner nu  och när hon har ungarna så är det som med alla digivande mödrar viktigt med blöt mat och gott om dricka för att öka mjölkproduktionen. Jag ger mina nyförlösta välling.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Feora
2

Vilken trevlig person den där "uppfödaren" verkar vara… Borde ha en varningsskylt om halsen så ingen annan köper möss av den personen igen. Blir faktiskt riktigt arg!

Malja
0

#15 tack för uppmuntran det är det jag behöver. Hon hade bara en bror, han var black, långhår om jag mins rätt. Själv är hon choklad. Alla andra i kullen var enfärgade men honan var tecknad i röd skulle jag tro så man hoppas ju på något roligt. Hum.. vällng säger du? Vad har du i den?

StillaSinnet
0

#17 vällingen är köpt pulvervälling. Godmorgon fullkorn utan socker :)

Viry
0

#16 Haller absolut med dar.

Malja
0

#16 Tja, det var hennes första kull och det var nor ett nybörjarfel att hon särade på dem för sent, det skulle jag också kunna göra. Håller dock med om att hon kunde ha varit mer till hjälp.

#17 Jaså? Aa, det är värt att testa, fungera ägg som extra protein? Jag har kanske lite gravad lax i kylen, men det kanske inte är bra med så behandlad lax?

Exoticas
0

#14 sära på mössen, hon bör inte föda när andra möss sitter i samma bur!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Malja
0

#21 Endast när hon föder? har ingen annan bur att ha henne i (förutom en s.k petbox), jag vet inte heller om det är så att hon föder, hor inget. Dock verkar det som om musen inte vill gå in i boet.

Malja
0

Åh.. chocolatte är ute igen, det betyder att det inta var dags riktigt än. För hon skulle väll ha blivit smalare om det hade varit så att hon fött?

Feora
3

#20 Att vägra hjälpa sina köpare (och dessutom för något som hon är orsak till) tycker jag är helt sanslöst. Fel kan alla göra men att inte vilja hjälpa sina köpare är för mig helt galet. På det sättet vinner man inget förtroende och hon har ju gjort dig helt förtvivlad! Man ska kunna prata, få hjälp och råd av sin uppfödare och känan sig trygg med denne.

Exoticas
0

#22 när hon har fått ungarna också, vart bor du?

/Josefin

Malja
0

#24 Jag vet inte vad hon är ute efter, alltså om hon vill bli uppfödare eller inte. Det är synd att det skulle bli såhär. Hon hade en till unge som var dräktig, inte för att det hör till saken..

Malja
0

#25 Jag bor 15 km söder om jönköping.

ivanhoe81
0

#21 varför bör hon inte sitta med andra möss när hon föder??? jag hade alla mina honor ihop då jag fick ungar och alla hjälptes åt att passa och värma ungarna, jag anser att man ska ha minst 2 mushonor ihop om en ska föda

Malja
0

#28 Sluta med allt detta tjafsandet vet ju inte hur jag ska göra! Dock är jag lättad om du har rätt, Snowy blir nog också glad. Dock känner de inte varandra så där jätta bra, det har ju bara varit tillsammans i en vecka men det bråkar inte eller så.

Exoticas
0

#28 det kan lika väl gå illa som bra, jag tar det osäkra före det säkra och särar på mina möss innan dem förder…

/Josefin

ajanki
0

#30 Håller med dig om att det är bra att sära på honorna för säkerhets skull, det brukar jag också göra.

Men den här honan är så ung så det är bra att hon får hjälp av dom andra honorna tycker jag.

Malja, jag tror att du kommer klara av detta!

Fortsätt att skriva här och fråga så kommer du få många bra råd och mycket hjälp!

Malja
0

#31 Tack! Ju nu ligger de faktiskt tillsammans i hängmattan och snozar sött.

Hu var det nu? Tycker nu att jag ska ge henne ägg, eller vad är bra annars?

ajanki
0

#32 Du kan ge henne ägg, krossa också lite av skalet och ge henne.

Lax, ärtor, köttfärs, kycklinglever, kycklinghjärta och broccoli brukar jag ge alla mina möss men dom dräktiga, gamla och digivande mössen får lite mer av det och lite oftare.

Exoticas
0

#31 jag har ju mina två 4 månader gamla här hemma, nu har iaf Floras kull kommit. Väntar spänt på Fionas, men den kommer nog idag senast! eftersom att dom skall vart parade samma dag!

Fast Damerna känner sig nog lite ensamma i sina maxi dunor, känndes lika bra att sätta ner dom där redan nu eftersom att jag vilket fall som hade flyttat över hona + ungar till den buren så fort ungarna börjat att röra sig lite mera.

Eftersom att mössen inte bott i hop så länge så tycker jag helt klart att du skall sära på dom, du vet ju inte om hon känner sig stressad under förlossning och äter upp ungarna för att hon känner sig hotad!

/Josefin

Malja
0

#33 tacks så mycket. Då är det dags att söka igenom skafferiet.

ajanki
0

#34 Eller så kan hon bli stressad av att bli själv precis när hon ska föda

#35 Varsågod:)

Malja
0

Hum.. kan ni inte få mig lite mer osäker?

Jag har några frågor som jag vill få besvarade.

1. Hur vet man när hon håller på att föda, hörs det några ljud?
  2. Hur vet man när det är över? Har hon smalnat? Hur lång tid tar det innan hon lämnar ungarna första gången.
  3. Hur gamla ska ungarna vara innan man kan med säkerhet: Lyfta på huset och titta på dem, röra vid dem och ta upp dem? (alltså att kunna göra det utan att riskera att honan överger dem/attakerar dem)
Exoticas
0

1. jag har haft möss som både gjort ljud och inte, jag märkte på Flora  genom att hon sitter i boet och tävttar sig konstant lääänge.  tror att någon annan kan ge dig ett bättre svar än mig eftersom att jag typ bara ser när det är dags.

2.Du kan komma att höra pipljud ur boet från ungrana, jag får alltid gåshud varje gång jag hö de första pipen från mina små bebbar.
Även där är olika från hona till hona. Just nu Lämnar Flora bara boet då jag öppnar buren och sitter och pratar med henne, då tar hon mat och vatten paus.

3.Det beror på din relation med musen, men lyfta på huset kan du göra redan dagen efter det brukar inte skada.

/Josefin

Malja
0

#38 Tack för svaren! Ger du Flora någon speciell mat/något annat?

Malja
0

Hur fint ska äggskal vara krossat när man ger musen det?

Exoticas
0

#39 Flora får äggskal som jag mortlat till pullver, nötfärs, välling

Jag rör även ihop lite egna röror med havregrynsgröt, ärtor, nötfärs, ägg. Då kör jag bara ner allt i mixern ;)

Kyckling, idag har hon fått av min levergryta som jag själv tycker är otroligt god vilket även hon gjorde!

Det är synd att du bor lång ifrån mig annars hade jag kunna ställt upp med en bur till damen!

/Josefin

Hyeonmu
0

Ha buren nära dig och håll koll när hon börjar bli riktigt stor. Ha en ganska liten bur/inte så mycket gömslen så du vet var honan är. Gör honan van vid dig så hon är riktigt tam vid födseln.

Jag har till högsta möjliga grad alltid en annan hona med modern som stöd, om inte fadern går kvar. 

Du kan stoppa en hona som är i fart med att kulla sina ungar. Huruvida detta bör göras är något jag tror det leder delad mening om, om inte jag tom är den enda på ena sidan av delningen.

Jag har alltid hindrat mödrar från kullning, petar bort dem med en penna ur boet, ger färskmat som sysselsättning, plockar ur döda bebisar och har evetuellt bebisarna ur buren en stund. Ungarna har nio av tio gånger växt upp till friska, starka och snälla individer.

Vet jag att honan är för ung, vid tjuvparning, har jag alltid buren där jag sover och vaknar vid pip. Haha, fast jag brukar inte få så mycket sömn första tre veckorna, eftersom jag vaknar av alla bebispip.

Det är något du också måste tänka på - bebisar piper för allt. Precis som bebisar skriker.

Malja
0

Nu har de kommit men det känns inte ett dugg bättre. Jag tror inte att någon kommer att leva i kväll, jag mår så sykiskt dåligt så att det inte är sant! Jag har placerat snowy i en lite större petbox bredvid. Nu är det tyvärr bara upp till Chocolatte om hin vill hålla ungarna vid liv. Men jag tror nog att hon ärter upp den. Jag tror jag går sönder innifrån.

Jag antar att det inte finns något som jag kan göra…

Exoticas
0

#43 vad får dig att tro att hon kommer att äta upp ungarna?

/Josefin

ariama
5

Oj. Nu är du upprörd Malja. Du får en tröstekram av mig - och så sätter du dig ner, tar ett par djupa lugna andetag, och försöker slappna av. Det här är inte världens undergång. Kyss

Din mushona är ung. Möss klarar alldeles utmärkt av att få ungar vid så ung ålder. Att det inte är önskvärt, av flera olika orsaker är en annan sak.

Inavel? Spelar inte heller någon minsta roll faktiskt. Möss klarar inavel förvånansvärt bra! Sedan bör man inte inavla som regel utan att veta vad man håller på med, och varför.

Den vanligaste defekten vid upprepad inavel på möss, är sterilitet.

Du är orolig att hon ska äta upp ungarna? Kanske, kanske inte. Troligtvis inte. Det beror på grundtemperamentet på din mushona, flertalet musmammor är alldeles utmärkta mammor, även som unga, det sitter i generna.

Nyfödda musungar - om du har tittat på dem - ser ut som om de inte kommer att överleva två timmar till!! De ser så ut! Det är precis i sin ordning. De växer till sig dag för dag!

Eftersom din musmamma är så ung, alltså växer själv fortfarande, kommer hon att behöva bra mat som räcker för både hennes eget fortsatta växande, och ungarnas växande.

Äggskal är utmärkt. Du behöver inte göra någonting med det, bara kasta ner i buren, möss har bra tänder (om någon tvivlar på det Flört) och gnager i sig det de behöver. Och kalk är något som en musmamma behöver.

Du har redan en grund-foderblandning till dina möss, eller hur. Häri finns säd (havre, vete, och gärna korn). Du har frön, gärna undulatfröblandning. Det räcker som grundfoder.

Till det ger du henne lite köttfärs (rå eller stekt, men kryddor -främst salt - låter du helst bli). Eller en bit blodpudding. Eller en bit kyckling. (eller ta något annat kött som du har)

Ärtor och majs är utmärkt grönfoder att ge som tillskott!

Har du frys, så köp en påse djuprfryst och ta ut och tina några stycken varje dag. (Ja, "några stycken", de äter inte så mycket Flört ). Du kan göra likadant med köttfärs - köp några hekot och dela upp i små portionsbitar och förvara i frysen.

Välling är utmärkt tillskott till behövande möss!!! (Sjuka, digivande, eller sårbara på annat vis) Jag själv köper människo-bebisvälling Sempers Mild Fullkorns Välling havre, från 8 månader i små ddrickfärdiga förpackningar, 200 ml, finns i vilken mataffär som helst. Kostar ca 8 - 9 kronor och har lång hållbarhet (även öppnad) i kylskåp.

Ja, här har du en konkret matsedel att börja med. Allt annat föreslaget är också bra, och du kan lägga till och variera efter behag, med tiden. Även hundtorrfoder.

När möss får ungar, är den jobbigaste tiden för dem, när de ger di! Och då främst när ungarna blivit lite större - så du har tid på dig!!!

Inget är akut här. Mer än äggskal (gärna från kokta ägg) och en liten köttbit. Förutom den vanliga "musmanskosten" då, som hon redan har.

Och ha is i magen, och låt henne vara ifred så mycket som möjligt. Det behöver hon, och det är hennees önskan! Det är ändå din musmamma som vet bäst här. Skrattande

StillaSinnet
1

#43 jagförstår din ångest. Som Amaira skrev: Ha is i magen. Det är nästan bättre du tar en tur ut så du inget hör, och låter mamma mus vara helt ensam, gärna ett helt dygn innan du kikar hur det har gått.

Lycka till!

Malja
0

Tack alla, självklart var det första jag gjorde när jag kom hem idag att rusa fram till buren, första chocken kom då mössen inte syntes till, hon hade oturligt nog fött dem i hängmattan. Sedan hör jag att hon är i huset. (En plastlåda med hål i) Inga ungar där heller. Självklart var jag rödd för att söka för mycket, jag tycker det är ganska läskigt om jag får se en halv mus. Inga ljurd hördes. Sedan kollade jag i det lilla boet där hon hade flyttat en av ungarna igår kväll. Först stelnar man till när man ser en liten rosa kropp hen oj vad hjärtat lättar. Där ligger de (vet inte om det är alla fyra, mins tre) Jag vet inte om hon ger di, många pratar om något mjölkband, vad är det?

Tack för allt stöd, jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte hittat mus.ifokus. Tack! igen.

StillaSinnet
1

Låt nu allt bara vara :) Lägg in mat men stå emot nyfikenheten

Malja
5

Allt går så jättebra nu. Alla fyra lever de och mår bra (tror jag.)

Malja
2

Måste bara riva upp denna tråd och säga att allt är underbart! Fyra ungar med hår och söta små ögon. Två svarta (båda med pannfläck) En långhårig och en lockig, antagligen texel. En vit men grå fläckar och sist (och faktiskt minst) en vit/cream med små oregelbundna fläckar chocolate. Nu ligger det till så att jag är så duktig att jag inte lyckats bestämma kön på dem, tittar lite var och varannan dag med de byter hela tiden.

Namn (i ordning): Cappuccino, Expresso, Macchiato och Coholat O'boy/ Chocolate Pucko (har inte bestämt mig)

ajanki
0

Vad skönt att höra att allt är underbartSkrattande

Kommer ju ihåg hur orolig du var!

Nu ser vi fram mot bilder på beisarnaGlad

Malja
0

#51 Det gör mig lite ont att jag inte litade på henne. Jag kan fixa bilder direkt, som tack för att ni gav mig lite hopp! Flört

Grodan
0

#50 Ah, vad bra!Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Malja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilderna, ni kanske kan lista ut vem som är vem?

Grodan
0

#54 Naw, doppat nosen i grädde… så söttKyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
0
StillaSinnet
0

Åh, den blå even var ju jättefin!