Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 778 ggr
UlrikaD
0

Moralisk fråga

Jag har ju alltid haft mina mushanar tillsammans, sen dog den sista brodern och min svarta blev ensam kvar.

När jag då fick erbjudande att ta hem en av mina "bebisar" igen pga allergi så gjorde jag det.

Satte ingen i karantän för jag tänkte de var såpass gamla ändå, och min gamling här hemma tacklade av mer och mer utan sällskap.

Nu har de ju ändå bott tillsammans ett bra tag och de älskar varandra och gör allting ihop, sover, äter och kanske framför allt tigger godis av matte. De blev verkligen lika glada båda två över att ha fått sällskap.

Min kille hann ju inte vara ensam mer än någon vecka, medans den andra jag fick hade varit ensam i två månader.

Nu till musen som kom in sist. Han har börjat klia sig och han får röda sår på ryggen. Stronghold första omgången, blev lite bättre, men nu har det blivit värre igen, nu kliar han sig där han kommer åt helt enkelt.

Hans bästa tid just nu är när jag sitter och stryker honom över ryggen med en ljummen trasa, då sticks nosen fram så långt i luften så han håller på att ramla framlänges.

Jag behandlade ju båda mössen samtidigt såklart, och vi har nu för ett tag sen gjort behandling nummer två.

Och nu har naturligtvis min mus börjat klia upp små röda sår också.

Han har inte alls lika mycket sår, men det kliar ju, det ser man ju.

Men den jag fick hem har mycket sår, så där att man börjar fundera på att om det är så snällt att hålla på så mycket längre till om det inte går över nån gång.

Moraliska dilemman är då kompisen som jag har kvar. De trivdes verkligen inte alls ensamma dessa mössen. Och om jag ska behöva avliva kompisen pga det här, är det ens snällt att lämna den andra kvar?

Han har ju början till såren fast inte lika mycket, men det hade ju å andra sidan inte den andra heller från början.

De är också snart 2 år gamla. och har då förutom denna korta tiden bott utan sällskap och verkligen inte trivts.

Tips och råd mottages tacksamt. Svårt när det är mina sista muspojkar och de är underbara båda två. Men jag vill absolut inte hålla på att kämpa med massa olika mediciner om utgången ändå är den samma.

Speciellt känns det taskigt att hålla på att "bråka" med såpass gamla djur.

Man vill ju att deras ålderdom ska vara glad och full av lek ända in i det sista. Inte att minnas sista tiden i livet som någontin tråkigt och jobbigt.

Camillhe
0

Frågan är ju vad såren beror på, det skulle ju vara allra bäst om det gick att bota så båda kunde få leva vidare.

Beror ju på hur illa det är men en antibiotika kur kanske kunde vara värt att testa då det bevisligen inte är ohyra?

Jag tycker inte att du gör fel om du låter båda somna in tillsammans. Det är ett svårt beslut dock och du ska nog följa det du känner inom dig.

UlrikaD
0

De fick bactrim (eller var det baytril) sista gången jag hämtade ny stronghold, men det gjorde ingen skillnad. Men bara för att ge någoting som tog ett större spektra.

Vet inte om man ska ta en antibiotika kur till. Ska ringa vet, har ju fortfarande antibiotika hemma. Eller om man ska testa en annan sort.

Lamina
0

Det kan inte vara svamp då..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annabel
0

Det lyder som skab i mine ører. Hvis du ender med at skulle aflive den ene, så synes jeg du skal aflive den anden også, når de er så gode venner. Det er ikke synd for dyr at dø, men det kan være synd for dem at være i live Rynkar på näsan

Camillhe
0

Fick de baytril så tror jag inte det är lönt med annan antibiotika.

Jag vet hur mkt du månar om dina djur, och det är bara du som kan bedömma måendet.

Skulle det vara svamp är det väldigt svårbehandlar och svamp brukar uppstå i samband med ngt annat. Tex skabb, men de kan inte ha ohyra efter strongholdbehandling.

Grodan
0

Asch, vad tråkigt, Ulrika.

Har veterinären tagit skrapprov på såren? Det är inte lönt att prova olika saker utan ta test och se vad det blir för svar. Det kan vara enkelt åtgärdat då, genom att sätta in rätt preparat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

Jag har haft en mus med knepiga sår där inget hjälpte. jag smörjde med cortisonsalva med visst gott resultat. I så fall är det en allergisk reaktion…vad har du för strö?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

UlrikaD
0

Har inte tagit skrapprov, vet tittade på musen och jag fick stronghold och antibiotika. Ska ringa tillbaka på tisdag för att säga hur det har gått.

Jag har Stl-strö till mössen, men det är inget nytt utan det har jag haft hela tiden i stort sett.

Grodan
0

Det är tisdag idag…

UlrikaD
0

Förlåt Grodis, migrän:(

De fick en omgång med Bactrim istället och sen så pudrar jag dem i Pevaryl. Det verkar ta bort klådan för de har slutat klia sig, men vet inte om det gör så mycket åt symptomen.

Ger det iallafall till efter helgen och bestämmer sen vad jag ska göra.

Det kändes lite panik när ena killen kliade sig så, det är ju inte snällt. Men kliar han sig inte så kan jag lugna ner mig lite.

Det är ju de sista två muslingar jag har, så jag är väl lite extra känslig här. Mina sista två egna uppfödnings-bebisar.

Grodan
0

#9 Sårri för vad? Du är ju här o svarar… Skrattande

Så inget skrapprov alltså… och ringde du veterinären?

Skrapprov kan visserligen göra lite ont på musen, MEN det tar 1-2 veckor att få svar på odlingen. Då får man veta VAD det är musen lider av och VILKEN medicinering som tar bort besvären. Det kostar mellan 200-700 kr mkt beroende på vad din veterinär tar i besöksavgift och vart hon/han skickar proven…

Om du inte tar skrapprov och provar med lite olika preparat kommer du förmodligen inte att finna någon bot och det kan ta flera veckor och vara en lång och jobbig procedur som i slutändan, om du fortfarande vägrar ta skrapprov, leder till att djuret måste avlivas.

Ok, även om jag är emot att man provar allt som finns utan att ta skrapprov kommer här en mening: Om det är staffar så kan tetracyklin funka…

UlrikaD
0

Min vet. är ledig denna veckan så jag har enbart pratat med honom i telefon. Har telefontid igen på måndag när han är tillbaka, därför blev det som det blev nu.