Aw.. Älskar hanen, han är så söt och lurvig!

Åh vad fina möss du har! De ser lurviga och riktigt gosiga ut hela bunten. 
Superfina allihopa. :)
om nån skulle vara intresserad av nån så hör av er
de flesta är tjuvparning, men vi har aldrig haft så fina möss nån gång, och otroligt bra temperament på dom
Hanen i inlägg 28 vill Elin (Vattnadal) ha! (jag skriver som sekreterare :P)
skicka mail om det är nån ni är intresserade av
Gud vad vacker isadora är!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#47 Jag har PMat. :)
Du har PM från mig med!
Vad kul att du tagit fram kameran och verkligen fotograferat alla dina möss! Jättefina foton och många många fina möss. Du ska vara stolt
fick låna en bra kamera så man äntligen kunde få fram bra och fina bilder. och jo, jag är super stolt över dom alla! fick fram så otroligt fina färger den här gången och många satin. lite roligt att det blev två vita satin men en med röda ögon och en med svarta ur samma kull. men eftersom jag är dålig på färger än så får ni gärna berätta vad det är för färger på dom. man lär sig hela tiden.
min storfavvo är nr 4 på bilden. super fin

Tycker det ser tunnt ut på morrhår på en del, eller är det synvilla?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

36an var alldeles för söt!. Har en förkärlek till krullisar
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
det är nog bara kamera vinkeln som gör att det ser tunnt ut med morrhåren förutom nakenfisarna som inte har några
#33 "Isolde (notera fläcken på ryggen)"
Vad är det med den?
Fina möss =)

Vad har dutchhanen för släkt? Går han med andra hanar?
MVH Elin
#56 de har olika fläckar på ryggen. trodde jag hade en till bild på Isadora med hennes mönster på ryggen, men det hade jag tydligen inte.. och tack så mycket :) vi kanske inte har renavlade rasmöss, men vi har jäkligt snygga färger och väldigt trevliga möss istället!
Hane 1 och hane 35, är det samma hane? Riktigt fin var han iaf :-)
Amor vincit omnia
Öhhh…..man kanske ska titta ordentligt innan man skriver….klart det inte är samma så jag nu när jag tittade ;-)
Amor vincit omnia

#55 Honan i #12 ser man några korta på, men det ser tuggat ut, och flera ser man hud på morrhårskuddarna, men skärpan ligger inte på nosen, men det synd inga strån alls. Bara undrade, då morrhårstuggande lätt missas, om man inte är uppmärksam.
MVH Elin
#56 det blir så när de fäller, vissa möss behåller tom fläckarna tror jag…..? Väldigt sött :-)
Amor vincit omnia
#57 du inser väl att det inte är renrasiga va? Goldie Hawn är mamman, och pappan har vi inte kvar. han var grå med vit mage, fox heter det va? Han går nu ihop med flera hanar av sina kullsyskon
#61 och du har rätt. kollade det nu när du sa det. har flera stycken hanar som är utan morrhår. men det ser inte ut att vara nertuggat. enligt min sambo så har dom sett ut så där från början. kan vissa födas utan morrhår?
Jag tycker #14 är söta, men har här hemma så det räcker.
Enbart lakelands föds utan morrhår och de har en helt annan päls.
Inga möss fäller morrhår.
Avsaknad av morrhår är diskvalidicerande på utställningar därför att det är ett socialt handikapp för möss att vara utan morrhår. Morrhårstugg/barbering är ett stereotypt beteende som är vanligare förekommande i vissa linjer, och det bör man ta i beaktning när man avlar på dem.
jag ser otroligt många utan morrhår här faktiskt…så synd!
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
jag kommer behålla många av dom här själv iallafall. tanken var inte att lägga ut till salu bilder, utan bara visa våra möss då många är så emot zoomöss som alla våra möss är. sen var det roligt att en del visade intresse och ville köpa nån, men det blir de jag själv inte ska behålla. det här var oxå även en tjuvparning, så inga jag valde att avla på annars.
men barbering har jag heller aldrig stött på tidigare hos mina möss. upptäckte bara att en del såg annorlunda ut när dom var små då dom var så rosa runt nosen jämfört med andra. min sambo sa då att de saknade morrhår. inget jag tänkt på mer dock ,då de var så små då. men kan dom verkligen barbera sig själva då?
#65 Jättetråkigt att folk här reagerar som om du skall sälja dina möss bara för att du visar upp dem. Håll hårt på dem. Och säg åt de som vill köpa att de kan få tinga ungar i framtiden eventuellt.
Och ni som tror att det är en till salu tråd, alltså, skärp er.
#66 Du har inte läst hela tråden. :) "om nån skulle vara intresserad av nån så hör av er" står det i #44
#67 stämmer, jag har bara skumläst 
missade det… hm
sårri folks
Såg (eller snarare inte såg) morrhåren nu. :( Jag avstår…
Men de är söta möss du har där. Du bör dock försöka hitta barberaren och sära på den från de andra. Om du inte redan har testat att berika deras miljö mer.
tack Grodan. alltså grundtanken var bara att visa upp våra möss, och när jag fick bra respons så skrev jag att om nån var intresserad så fick dom höra av sig. morrhår eller inte spelar ingen roll för mig då jag varken ska ställa ut dom eller avla på dom. och jag har gått igenom alla möss från den kullen och alla är morrhårslösa förutom en.. ska prova sära på dom och se vad som händer. morrhår växer ju ut eller hur.
men den enda som har morrhår är en hona. och hanarna går ju för sig själva så då bör morrhåren växa ut snart iså fall.
jag är stolt över mina möss, super stolt faktiskt.

Att de saknat morrhår från början är nog för att mamman ätit av dem från början. Morrhår tuggar de inte på sig själva. Morrhårstuggande är överputsning av en annan i buren. Har man en grupp, där en har morrhår och ingen annan, är det troligen den med morrhår som tuggat upp alla de andras. Sätt den musen i en egen bur, och kolla om morrisarna växer ut igen på någon vecka. När det är alldeles kalt även på morrhårskuddarna kan det ta längre tid, särsakilt om rötterna är skadade.
Hanar brukar sällan tugga morrhår på varandra. Det är vanligare att de barberar sig själva, ofta runt pungen, eller ovanligare på frambenen.
Det bästa är att hitta de som tuggar, och sen inte låta dem gå med andra möss, än möjligen med varandra. Möss mår bäst av att ha morrhår, och det gör troligen ont att få dem avbitna. En mus som barberas av andra piper ofta under "behandlingen".
Avla heller inte på de som tuggar, då det är ett ärftligt beteende. Stereotypier beror på att djuren mår dåligt och överdriver ett beteende för att må bättre. Vad som gör att vissa har en sämre tolerans mot stress vet jag inte. Vissa säger att en rejält berikad bur med massor av material att gnaga, bädda, gräva, klättra, boa, foderberikning (tex leta, undersöka, skala, gnaga, gömma mat) kan få en morrhårstuggare att sluta.
Jag avlar aldrig på morrhårstuggare. Jag brukar oftast avliva dem. Detta då jag har svårt att ha plats för möss som inte ska ingå i min avel. Vidare mår en mus med stereotypier inte bra om den inte får utöva sitt beteende. Låter jag musen bo själv, mår den alltså jättedåligt, dels av att bo själv, men av att inte få utlopp för beteendet heller. Bor den med andra, så tvångshåller den dem och putsar så att det gör ont, och sen förlorar de sina morrhpr och blir handikappade.
Om den underbara dutchhanen har morrhårsätande mamma/systrar, är han tyvärr inte intressant för mig. Men fortsätt lägga upp foton, du kanske får fram snygga dutchar i framtiden, utan morrhårstugg. Sen är jag välsigt svag för sablevarianter, och tittar mer än gärna på fina foton!
MVH Elin
tack för tipsen! alla vuxnas morrhår är oxå borta, tror bara jag såg en liten hona(unge) som hade morrhår. får ta bort henne då. man lär sig nåt nytt hela tiden.
morrhåren är nästan utväxta på de flesta nu
#73 Vad skönt att höra:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#25 WOW säger jag bara. Så fin tjej du har där hemma. Sen gillade jag dina nakenfisar.