Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1068 ggr
Emmisan
0

Antal möss tillsammans

Börjar med att berätta min lilla historia med möss.

När jag var liten fick jag och min syster var sin mus (Tuffz och Love). Jag vet, man ska inte ha möss ensamma men det visste vi inte då. Dock levde dom lyckliga pga våran kärlek till dom.

Efter min mus gick bort var jag fast, jag köpte två till och dom var helt underbara. Dock var jag dum nog att råka lägga en handuk en bit in på/över gallret på deras bur och min Vilda (ena musen) var verkligen en klätter apa så nästa dag kvävdes hon av tråden hon bitit ifrån handduken. Det var hemskt att inte kunna hjälpa henne ;( <3

Jag köpte då Cindy till Smahiulder som saknade Vilda och dom levde 2 år till efter det och dog samma dag bredvid varandra <3

Sedan fick jag ta en liten paus från möss eftersom skolan drog igång lite hårdare. Men nu planerar jag att köpa möss igen för att jag saknar det så och om ett år från nu, då jag börjar på gymnasie (internat) så tänker jag ge dom till mina kusiner (som redan haft möss några år) som en present. Då smått som ett projekt.

Tuffz blev jätte tam, dock tänkte jag inte på det mer för jag trodde det var en självklarhet!

Sedan var Vilda och Smahiulder lite vildare och var typ i poppcorn åldern hela livet, haha. Nä men dom var så nyfikna på allt och inget! Så det var mest lekstunder med dom.

Smahiulder blev sedan väldigt lugn när Vilda gått bort och blev plötsligt hur kelig som helst. Men Cindy fick upp Smahiulder på en normal "glad nivå" igen och dom båda var snälla och fina.
När jag nu har fått lite erfarenhet och fått några år på mig att läsa massor om möss så vill jag verkligen se hur fina tama möss jag kan få :) (inget stressigt träningsprogram!! haha - bara en rolig sak. Att få ge mina kusiner några riktigt keliga möss)

Nu till saken!

Jag har nästan alltid haft två honor tillsammans (förutom tuffz, hane ensam) men nu har jag lust att skaffa en liten större flock. Men jag undrar vilka antal som är det bästa?

**(alla ska vara honor! och jag vill ha fler än 2 men ej mer än 5) 
****kan dom gå 2 mot en om man har 3. 
**Är det bästa då 4 eller vad säger ni?

Förresten, vet ni hur många möss man kan ha per yta? (jag tänker verkligen inte snåra med yta på bur!

Jag startar en undersökning där ni kan klicka på vilket antal ni tror blir bäst i min situation och för att mössen ska må bra. Men jag vill hemskt gärna ha eran åsikt i en kommentar för att få igång en liten disskution så vi alla kan lära av varandra.

Mvh Emma Tange