Ang. kutterspån.
Jag vet att kutterspån är dåligt strö.
Men jag undrar om man skulle kunna använda det en
gång bara.
Vi har bara kutterspån hemma just nu.
Och deras bur måste städas idag.
Jag skulle kunna cykla och köpa en påse Toa-lätt.
Men helst det vi har just nu.
Så, vad tycker ni?

Kutterspån är vasst och orsakar minimala små sår på djuren, de små såren gör att bakterier från avföring och urin kan komma in i blodet och göra dom sjuka.
Jag hade hellre köpt toalätt åt dom.
#1 jag använder inte toalätt längre eftersom att jag själv skärt mig på vassa kanter ett flertal gånger
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
1# Då köper jag toalätt.
Vill verkligen inte att dom ska få små sår
osv. 

källa: ricardo feinstein SVA
Jag använder enbart dammsuger spån från granngården med massor sv blomsterhandel som strimlat papper och hushållspapper. Mina bygger gigantiska, mjuka bon. De gräver, leker, gömmer sig och bygger "underjordiska" gångar i spånet. Det är inte ultimat ur alla vinklar men helt ok och spån är mitt enda alternativ. Dels ekonomiskt, dels för min rygg. Jag fixar inte slitjobbet med tungt strö. Toalätt är sist på min lista…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#1 + #4 Jag har fullt förtroende för Richardo Feinstein och när jag fick ta del av denna info slutade jag omedelbart med kutterspån. Jag tycker att mina möss har blivit lite friskare sedan dess. Flera har slutat rossla. 
Mitt favoritbottenmaterial är Aspflis, men jag kör just nu med andra ströer bland annat Toa-Lätt.
Toalätt verkar smart tycker jag, väldigt ekonomiskt också. Men funkar det bra för mössen att gräva i? Eftersom det verkar som att en del uppfödare använder det, hur funkar det när honor ska bygga bo åt sina ungar tex? Har aldrig använt det därför nyfiken.
#7 personligen tycker jag toalätt luktar illa, det är tungt att dra hem från affären, tungt att renhöra och mössen kan inte skapa på samma sätt.
Men det är dammfritt och snällt mot mössen.
#7 som jag skrev tidigare har jag skärt mig på vassa kanter som vart på toalätt. efter 2 gången jag skar mig så slutade jag med det på dtört till mössen!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Jag är inte heller så förtjust i toalätt, men det har inte de hyvlade vassa kanterna som spån har. Det var länge sedan jag använde toalätt men jag kan inte minnas några vassa kanter.
Jag använder alflis och är väldigt nöjd med det. Det heter "Nickos alspån" trots att det är flis och man kan ofta be sin djuraffär ta in det åt en om de inte har den i sitt sortiment.
#9 Jag skar mig på Remiss från Granngården, men har aldrig skurit mig på Toa-Lätt från Sorption.
Vidare har jag aldrig tyckt om Toa-Lätt speciellt mycket faktiskt, men efter att ha provat kutterspån, STL och hampströ den senaste tiden måste jag erkänna att Toa-Lätt håller borta odören bättre än de flesta. Den är tung att bära som Artlink säger, så det är lite negativt. Det är också DYRT med tanke på att det bara är återvinninspapper och eg inte alls räcker speciellt långt om man har många burar… men, tills jag har bättre levnadsförhållanden får jag köra med det, för det är det bästa alternativet (just nu).
På SVEMUS Minnesutställning delades det ut, som pris, ett papperspellets-strö med mindre bitar än Toa-Lätt (Tack så mkt SVEMUS!). Jag har provat det i 2 veckor nu och tyvärr är det inte lika bra som Toa-Lätt, enligt mig.
Jag tror och hoppas påvidare utveckling med dessa papperspelletsbottenströer. Speciellt om Toa-Lätt kunde göra en variant av smådjurspellets med mindre bitar så att det blir lättare för mössen att gå på. Visserligen tycker vissa av mina möss om att finfördela pelletsen själva… 
mitt abolut värsta problem är avfallet… tre säckar bottenmaterial varje vecka sorteras från pappersbitar efter bomaterial och söndergnagda pappkartonger, sedan tar jag allt rensat spån till återvinningsstationen och stjälper ut säckar med spån bland trädgårdsavfallet. Var lämnar ni in begagnat Toa-Lätt, ni som gör över med myceket, typ 3 säckar per vecka?
#12 Jag åker en bit till sopstation som tar brännbart (och så blir musbursavfallet till värme i bostäder). 
#13 ja, det har jag gjort tidigare…men då måste jag dels passa öppentider vilket är svårt när jag jobbar. Nu städar jag lördagar och åker med spånet på söndagarna.
kolla upp alspån och det verkar bättre, ser mjukt ut också. Ska se till att införskaffa sådant när mössen kommer!
Såg nickos alspån på djuraffären förra veckan.
Men gud så dyrt. Toa-Lätt kostar 30:- för 20 L, och nickos
89:- för 25 L. Är det värt det? Håller det längre då?
För jag skulle ju kunna åka dit nästa vecka isåfall.
Tror iallafall att jag ska köpa en sån.
Kan man blanda annars?
(Alltså toa-lätt och nickos)
Nickos Alspån är eg Alflis.
Spån = hyvlat
Flis = små fyrkantiga träbitar
Jag har inte provat det till mina möss. Jag tycker inte det fungerar så bra till råttor, trots att många råttmänniskor tycker det. Jag tycker det luktar ammoniak fort. Dock hade jag en mushane på det i 2 veckor utan att det luktade något alls.

Oj det var dyrt. Jag betalar runt 100 kr för 100 liter. Kolla vad de skulle ta om du beställer hem 100 l istället. Ett annat tips är att kolla med akvarieaffärer, här är det främst de som tar in åt mig och som har bra priser.
Jag tycker att alflis är väldigt drygt jämfört med andra bottenmaterial, framförallt är det väldigt absorberande och tar bort lukt.

#17 nej det där stämmer inte Grodan. Det finns andra märken som heter alspån som ÄR spån. Det är bara just Nickos alspån som heter fel namn och som egentligen är flis.
#19 ok, ändrat. tack
Jag ska kolla. Det ligger två djuraffärer precis bredvid varann
just där. (Grizzly och Arken Zoo) Det var på grizzly som det kostade
så. Men båda verkar köpa in från imazo.
Kan man beställa ifrån djuraffären isåfall?
Var på granngården idag och köpte stl-strö och såna halmströn som var ihop pressat halm till pellets typ. Tänkte blanda dom två.
Har någon testat dessa halmpellets? Dom skulle vara fria från bakterier och damm och allt
Sorry OT
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#22 Känns som att halmpellets skulle vara ganska hårt att gå på.
Men jag vet faktiskt inte. Har inte testat det.
Det kanske är mjukt…
Stl-strö.. Blev ju nyfiken nu.
Men det verkar vara kartongbitar enligt google.
Det skulle väl inte vara helt fel att blanda dom annars..?
Dock är jag ganska oerfaren gällande strö och sådant. 
STL strö är jättebra! Granngården tar 49kr för det. Det används mycket i djursjukhus och i hästboxar. Det är jättebra och hygieniskt. binder doft och fukt jättebra. Helt giftfritt och mjukt att gå på
STL strö är säkert bra i boxar, för i boxar mockar man ju bort inkissat strö och bajs 1-2 ggr per dag. I musbur är det mest aktivering då mössen tycker det är skoj att plocka med bitarna… 
halmpelletsarna är hemska.. luktar illa och stall fort.. nu hade jag visserligen det till kanin mest, men roliga var de inte.. däremot så funkade de jättebra att blanda med torv i uteburen där det kommer mer luft..
#26 Ja egentligen är det väl mer till gerbiler ^^ Sen har jag ju pygmémöss och dom luktar ingenting
Är kuttespån samma sak som sågspån ?
#29 Kutterrspån är sågspån gjort av barrträd. (Eller?)
#30 haha googlade, men vet ändå inte vad det är för nåt
Nä, kutterspån är hyvlat trä. Sågspån är små små träspån, som damm…
#32 Mitt fel, oups
Jag rekommenderar aspflis :) spån har jag aldrig tyckt om. Intressant att läsa nackdelarna med vanligt spån.
Pygmesmöss luktar även dom. Har man mkt inredning så märks det. Men det är lätt att få pygmeer "rumsrena". Mina gick nästan alltid på samma ställe :)
Jag har alflis till mina pygméer :) Det funkar bäst. Mina är rumsrena
Kan man strimla en vanlig tidning endast som strö?
Och sedan då ha en sand hage osv. även kissehörna med toa-lätt.
går det?
Mvh Emma Tange
#36 Det går alldeles utmärkt, men det börjar lukta fort. Prövade en gång (innan jag hade möss) med att köpa en dokumentförstörare som jag skulle använda till att förvandla en sådär 100-200 kilo outdelad reklam till burströ åt råttorna. En jättebra investering som sparade mig massa pengar men kostade mig en massa jobb. Fick nämligen städa buren minst varannan dag eftersom det började lukta så fort. Inget jag skulle rekommendera med andra ord…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Och sen så behöver man ju inte strimla det isåfall.
Det sköter ju mössen så bra själva. 
Okej, ja min syster gillar verkligen inte lukten av möss så får kolla efter något annat.
Jag har alltid (nbär jag var liten) haft spån, tror det heter kutterspån men är osäker på skillnaden mellan olika.
Det fungerade super, och jag visste inte då att infektion var möjlig men ingen av mössen blev sjuka p ånågot sätt.
Nu ska jag betala allting själv och letar efter det bästa billigaste allternativet för strö. Är det någon som kan rada upp lite olika smarta ekonomiska val? :)
Mvh Emma Tange
#39 Kutterspånet är billigast. 25 kg (tror det är 800 liter?) för en dryg hundring. Men det är som sagt inte bra, vilket är synd just pga priset.
Jag har hittills haft STL-strö, skaffade mina möss i fredags och det luktar knappt ännu. Fast jag bytte idag, men ändå.
Har funderat på hampaströ, men det sägs också vara vasst emot deras tassar.
Så även jag är på "vilket burströ ska jag ha"-stadiet! Jag vill gärna ha något som jag även kan ha till mina gerbiler som behöver mycket (gärna två tredjedelar av buren) och gräver gångar.
Vill följa denna tråd lite, mest därför jag skriver, hahahaha. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag har prövat det mesta, utom STL-strö.
Toa-lätt gillade jag inte, tyckte det var för svårt för djuren att gräva i. Men min syster använder det till sina råttor, och det funkar bra och börjar inte lukta så snabbt.
Hampaströ funkar bra, börjar inte lukta så snabbt. Personligen tyckte jag det det gick lite snabbare än alspån, men det spelade inte så stor roll eftersom man ändå lär städa regelbundet. Men jag gillade det inte p.g.a. ljudet. Jo, faktiskt, tyckte det lät som krossat glas när man hällde upp det, det gav mig rysningar!
Tyckte det var aningen vasst också.
Rivet papper börjar som sagt lukta rätt snabbt. Men har man få djur och gott om tidningar och/eller reklam så är det i princip gratis. Det vill till att man inte har nått emot att städa ofta bara.
Alspån (flis) är det jag använder nu. Det är min absoluta favorit! Det räcker länge, luktar inte så mycket och djuren älskar att gräva i det.
Det är vad jag tycket om hur ströerna funkar och så. Priser, det har jag inte koll på faktiskt. Jag betalar 200kr för en säck alspån på 100 liter. Det gör mig inte utfattig, så jag bryr mig inte så mycket om ifall det är dyrt eller inte… Vikt och sånt… Hmm… Jag tömmer allting i stora svarta sopsäckar som föräldrarna kör till tippen, så bryr mig inte så mycket om den biten heller. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
tack :D:D
Mvh Emma Tange