Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 2537 ggr
Stiinisen
2011-12-07 20:54
0

hasselnöt?

kan möss äta hasselnötter i mindre mängder?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Grodan
2011-12-07 21:00
0

Självklart. Ge dem en hel med skal så får de sysselsättning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stiinisen
2011-12-07 21:07
0

# 1 Tack ! Kan man ha det i Maten eller endast som Godis ? 
Jag gör nämligen iordning maten , mamma tycker att jag kan göra det imorgon eller nått , men jag är så taggad ! Glad

// Stina och Kaninerna

Wand
2011-12-07 21:09
0

#2 Jag brukar lägga in en eller två hela nötter med skal åt mina djur någon gång i veckan. Det är jättebra för deras tänder och de får något att kämpa med. Ibland tar det bara någon timme för dem att få upp den, och ibland flera dagar. Min ena guldhamster fick upp en nöt efter 6 dagar. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Stiinisen
2011-12-07 21:11
0

# okej , så då ska det änast vara godis ? Tungan ute

// Stina och Kaninerna

ajanki
2011-12-07 21:18
0

Du kan även krossa hasselnötterna och ha dem i matblandningen, det brukar jag ha i min blandning ibland!

Lamina
2011-12-07 21:21
0

Jag har alltid en liten del krossade nötter i min matblandning. Sen ger jag några med skal som godis/aktivering vid sidan om ibland. Väldigt uppskattat. ^.^

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mymlan
2011-12-07 22:10
0

Nu under jul så finns det ju en hel del olika nötter.. Bra sysselsättning för möss och råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

kimky
2011-12-07 22:30
0

Nyfikenhet vad kan dom  ta alla sorterna man har i butik? nu till julen då

adirf1
2011-12-07 22:31
0

Finns det någon nöt de inte får äta?
Det var väll lite dumt gjort men jag köpte lite pistagenötter för någon vecka sedan & hittade hen helt sluten nöt. Tänkte inte så mycket på det utan tänkte mest att det kanske kunde vara lite gott för dem & en god sysselsättning om de väl skulle lyckas "knäcka" nöten. Hittade skalet senare med ett ordentligt hål i ena änden. De lever idag så pistage borde vara okej eller? Tänker nu i efterhand att det var dumt av mig att ge dem den utan att först kolla upp hurvida de får äta pistage… Obestämd

Wand
2011-12-07 22:31
0

#8 Det finns en liten påse som har "julmix" av helt obehandlade nötter (dvs inte rostade, saltade osv). 
De kan äta alla nötter som är där i vad jag vet, möjligtvis att man ska ta det lugnt med mandeln.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Camillhe
2011-12-07 23:10
0

De kan äta alla nötter och mandel (fast inte bittermandel så klart),dock inte råa jordnötter då det innehåller ett skadligt enzym.

Ni kan lugnt köpa julnötter med skal i påse, de brukar bestå av mandel, valnötter, paranötter och hasselnötter.

Det som bekymrar mig lite är att nötternas ska kan vara ganska hårt besprutade. Har tänkt att jag ska läsa på om det ngn gång.

Mymlan
2011-12-07 23:11
0

Ang mandel bit i de mandlar ni ger för det kan i en sötmandel påse ha slunkit ner en bittermandel. Det togs upp på fågelhobby på facebook..

Camillhe
2011-12-07 23:17
0

Väldigt otäckt Mymlan och ett stort problem för mig som inte tål mandel.

Googlade lite och hittade det här:

Bittermandel är en varietet (var. amara) som endast odlas och innehåller glykosiden amygdalin som ger upphov till giftiga ämnen. I den vanliga sötmandeln brukar det dyka upp en och annan bittermandel, vilket man snabbt känner igen på den bittra smaken och att den är obehaglig att tugga på. Bittermandlar som stöts med vatten ger upphov till en distinkt doft som kommer sig av att det bildas bensaldehyd.  /Wikipedia

Jag kan bara hoppas att de inte skulle äta en bittermandel pga smaken.

kimky
2011-12-10 12:37
0

många djur och vi människor brukar ju gå efter lukt, smak och syn på något om det ser ätbart ut eller inte. känns som om dom borde inte vilja ha det d¨. då det luktar och smakar äckligt.

Men Para nötter brukar ju vara hårda (tycker jag iaf när man vill få upp en) :o  klarar dom av att öppna dom? :o

Mymlan
2011-12-10 12:53
0

#14 är väl ganska onödigt chansa, eller?

kimky
2011-12-10 13:35
0

joo det e det ju helt klart skulle vara tråkigt om sina djur måste gå bort. jag tänkte ta bort alla mandlarna för säkerhets skull. har även många mer små gnagare så tänkte ge dom med lite nötter :)