Mus iFokus

Mus

Etiketterleksakeraktivering
Läst 2256 ggr
Micee
0

Hjul till små möss?

Jag har ett springhjul, 20 cm i diameter. Och den 19:e får jag två musisar, och dom är ju inte vuxna än. Jag har hört att dom inte ska ha ett hjul för då kan det bli farligt för deras ryggar.

Jag vet att det kan vara farligt för alla möss, både vuxna och tonåringar om hjulet är för litet. Jag har ju haft 3 möss ( nu är det bara en kvar ) men eftersom dom får vara ute ganska mycket så springer dom inte så mycket i det ändå.

Men ska jag ta ut det tills dom små är fullvuxna eller hur ska jag göra? :)

[Dominik]
0

Nä, tycker att du ska ta ut hjulet. Det är inte alls bra för möss även om diametern är 20 cm. En sve typad mus blir runt 20 cm lång, mina sve typade är 21. Har inte hjul till dem. Dom blir ebroende av hjulet!

Köp ev flying saucer! Det skadar inte deras ryggrad och är musvänligt motionshjul. Lasse säljer såna.

Micee
0

#1 Okej, det var nåt nytt, inte sett såna förut men vem är Lasse?

DeniceP
0

Hjul till möss ska helst vara mer eller mindre gigantiska, och de bör inte ha dem konstant även om de är vuxna. Roliga lekplatser är mycket roligare och hälsosammare för de små liven Glad

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Dominik]
0

Dessutom kommer dina möss att bli ännu mer springiga som vuxna när du ska ta ut hjulet, då dom blir vana vid att springa 24/7.

Hans nick är Reptile-Lovers

Micee
0

#4 Okej, ja men tack för tipset! Tror jag ska köpa en sån, det sista jag vill är ju att mina möss ska må dåligt på nåt sätt. :)

ariama
2

Springhjul eller inte? Ett "nej" är inte fakta, utan åsikt, och de går isär. Glad

Flertalet möss mår utmärkt av ett springhjul som berikning/aktivering, och får hälsosam motion av det dessutom. Möss älskar att få springa och sträcka på benen ordentligt, och håller sig i form samtidigt.

Din snurra kunde vara ett snäpp större, men duger så länge de är små. Mina möss har springhjul, om de inte är för många i buren, eller är av olika storlek/tyngd, så de inte kan bli skadade.

Anser jag Skrattande som inte vill låta "INTE springhjul" stå oemotsagt.

Viry
1

Jag har bade springhjul och flying saucer. Jag kan tala gott om bada, men i bada fallen galler det att kopa snappet storre an vad de sager ar for moss (i alla fall ar det min erfarenhet med springhjul samt flying saucers). Man ska ju alltid halla koll pa sina djur och borjar man tycka att det inte ar bra sa tar man bort hjulet, sa ar det bara.

ariama
1

#5. Dina möss mår inte dåligt av ett springhjul, tvärtom. Kyss

Jag vill förtydliga det, skrev lite sömnigt i natt. Näringsriktig mat samt motion håller immunsystemet i form!

Det gäller både människor och möss. Rör du mycket på dig, långa promenader räcker, och låter bli skräpmaten men äter vettigt, så slipper de flesta drabbas av förkylningar och andra småkrämpor som lättare drabbar "de lata och mat-slarviga" (eller de som inte kan motionera av andra skäl).

Möss är av naturen dessutom "långdistansare". Vilda möss rör sig flera kilometer varje natt. Inte "bort" men inom sitt revir/område.

Jag har en mindre musuppfödning som heter Björndalens Sällskapsmöss, start 2005-2006. Mina möss mår utmärkt med "snurra". Inga ryggproblem. Och jag gläds åt friska möss.

http://bjorndalsmossens.blogspot.com/

Micee
0

#8 Okej, Hur stort hjul har du till dina musisar? :)

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog faktiskt ett foto i går, med tanke på den här tråden Skrattande. Och så var jag tvungen att mäta snurrorna.

Jag köper den största modellen som är 22 cm i diameter. Jag har också några 17 cm i diameter, men de används endast till små möss (unga eller små svensktypskorsningar). Möss under ca 6 veckor har inga hjul, de är så "klantiga" Flört.

Divinia på fotot är engelsktypad och tillhör mina största möss. (Hon är en ängel och älsklingsmus, dessutom Kyss ). Hjulet hon springer i, är alltså 22 cm i diameter.

Bilden är från lekbordet. Hon har ingen snurra i sin bur, för där huserar även hennes 17 dagar gamla bebisar, och de skulle kunna skada sig allvarligt när mamma mus springer i den.

Mice
0
Camillhe
3

Jag tycker inte att ngt djur ska ha hjul, men enligt forskning så ger hjul både positiva och negativa effekter.

Det positiva för mössen är att de behöver springa och det är ett behov som kan vara svårt att tillgodose i fångenskap.

Det negativa är att de kan fastna i ett stereotypt beteende, där de blir beroende på ett sätt som stressar dom och får dom att använda hjulet för mkt.

Men också att ett hjul, även om det är stort, kan ge dom skador pga hjulets utformning och material.

Jag tror att det bästa är att inte ha hjulet i buren utan istället låta dom springa i det under övervakning om man väljer att ge dom hjul.

Wand
2

#10 Man ser ju där att svansen kröks och tvingas att hållas uppe i springandet. Det är inte bra, så svansen är en förlängning av ryggraden, och det är varken skönt eller bra att kröka på ryggraden för länge och frekvent. 

Ska man prompt ha hjul till möss så bör man ha den absolut största storleken, dvs runt 29 centimeter. 

Utformningen av hjulen gör att de tyvärr tvingas böja en del på ryggen och svansen oavsett, men man kan ju i alla fall förebygga genom att ha så stort som möjligt.

Själv föredrar jag dock att ställa upp som klätterställning istället för att använda hjul. Använder inte ens hjul till mina hamstrar.

Flying saucer är ganska bra dock.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13. "Man ser att svansen kröks … "

Nåja, snurran har just "haft fart" så man ser hela musen i vinkel.

Om jag klipper och vrider bilden så hon hamnar horisontalt med underlaget, så tycker i alla fall inte jag att "svansen kröks" på något onaturligt eller farligt vis.

Stereotypt springande. Har jag haft väldigt lite problem med, liksom jag tack och lov haft väldigt lite problem med andra stereotypa beteenden, som morrhårstugg, barbering och annat otyg.

Djur med stereotypa beteenden får man alltid ta hand om på specifika vis.

Däremot måste man vara lite om sig och kring sig när man har snurror. Vara förutseende. Akta så att inte omständigheterna gör att möss kan skada sig. Inte ha olika åldrar och tyngd i samma bur som ett springhjul. Inte heller ha för stort antal möss i samma bur som ett springhjul.

Lätta möss kan klämmas mellan snurrdelen och själva ställningen, och snurran är byggd så, och en tung mus (eller ett flertal) redan springer där.

Likaså om de klättrar på ställningen samtidigt som andra möss springer, så kan pälsen på unga möss fastna och "snurra med" i navet liksom.

Använt med klokhet och eftersänksamhet, är snurrhjul ovärderliga! Om ingen tror på mig, så fråga mössen Flört . Givetvis ska de fortfarande ha aktivitering och berikning i buren!!!

Men, som jag skrev först, åsikterna går isär. Skrattande Jag skriver bara vad  jag och mina möss tycker.

Grodan
1

Nu läser jag inte så noga vad övriga skrivit, utan flikar bara in min mening lite kort sådär…

Jag tycker 20 cm i diameter är ok. Ett hjul bör aldrig vara mindre än så i min mening. Gärna större förstås.

Om ett hjul är bra eller dåligt beror faktiskt också på vad det är för modell och hur många möss du har i buren. Metallhjul med många stänger och öppen genomgång kan orsaka skador på svans (knyckar) och även "strypa" ovana motionerare (som inte har koll på vad andra möss gör med hjulet när de själva utforskar hjulet). Ta alltså hänsyn till hur många möss du har och anpassa hjulet efter det. Har du flera möss i buren bör hjulet ha "rygg" och kanske vara i plast.

#14 bilden visar ett metallhjul med många stänger och öppen genomgång - ett sådant hjul rekommenderar INTE jag om det bor många i buren!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️