Kryddväxter
Gick förbi krydghyllan på Coop igår och kom att tänka på - kan man ha nån av kryddväxterna inne hos mössen? Typ persilja, citronmeliss, basilika och allt vad dom nu heter?
Dom kostar ju inte alltför mycket och så luktar det väl gott för dom som känner sånt (har inget luktsinne själv)
Nånting ni har provat?
absolut, det är ju örter
du kan odla själv eller köpa färska i salladsavdelningen
Olda själv så slipper du kontiga medel som de är besprutade med =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Är så dålig på det där med att odla själv, allt bara dör här hemma X3
Men ska testa köpa nån av dom på affären till nästa gång :)
Annars, vars köper jag frön? Matvaruaffären har ju bara frön på våren, och blomsterbutiker har vi dåligt med, och det är 11 mil till Granngården. Om jag nu skulle ge mig på att prova odla själv ;)
Går det bra med typ vad som helst? Då vill ja gärna köpa en liten "kruka" eller va man ska säga å ställa in till dom :D
Det gick inte så bra när jag försökte odla växter…det gick inte. Kan inte ens ta hand om blommor på rätt sätt. Mina möss älskar percilja och basikika, dom käkar upp det och har inte dött :()
Kryddor är väldigt sällan besprutade. Dom växter ju i växthus och behöver ingen besprutning. Så det är bara att köpa. Sen kan du göra så att du köper en citronmeliss och planterar ute så på sommarn enda till hösten kommer det komma växter varje år :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#6 det var ett bra tips, får prova det till nästa år. Vi har ju en liten rabattruta mitt på gården som bara växer över av smörbollar, rabarber och ogräs annars

Köper man ekologiska kryddor är chansen större att man slipper gifter. Vill man slippa undan gödning som kan vara dum, plantera om dem. Så gör man ofta med växter till växtätande terraiedjur.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Köper basilika till mina råttor ibland. Dom älskar att mörda dom stackars växterna och det luktar så gudomligt gott av det! Ska nog pröva att ge till mössen också när jag tänker efter. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Då ska jag nog köpa det också :D

Det blir ingen fara att de typ häver i sigf allt på en gång för att det är smaskens… För magen tänker jag?
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar torka och smula ner i torrfoderblandningen. Ibland häller jag det bara över buren. Speciellt sådant som doftar gott.
Under några perioder har jag gett mina möss massa torkade örter i torrfodret under en längre period och då har jag märkt att rosslande möss t ex slutat helt med att rossla.
Typ hur mycket har du gett dom? En näve?
Och vad hade du för ört/örter, Grodan? :)
#13 Jag har ingen aning. Men de har alla fått någon liten ört var varje dag i a f. Blandar ju i stor balja och har då haft några nävar i a f till några liter säd och fröer. Dock har det inte varit pulveriserat, utan bara lite krossat, så räkna med lite luft i dessa "nävar"…
Okej :P
blanda i torkade kryddor, kan ju vara värt att testa :D
Typ basilika eller?
timjan, mynta, oregano mfl som har bevislig effekt mot förkylning, snuva, astma osv…
(Nu är jag liiiiiite ringrostig med just medicinalörter, men för några år sedan tyckte jag det var mkt intressant)
Ska kolla upp på mina gamla örtpåsar vad jag gett dem