Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2713 ggr
[jaxwire]
0

Grossist uppfödare?

Imazo är ju en stor leverantör som levererar bland annat djur till många av Sveriges Zoo butiker. Imazo i sin tur köper in från uppfödare som jag har fattat det hela.

Jag har hittat några Artiklar från såna "Grosist uppfödare" utomlands där det finns ett tusental möss eller råttor i en stor anläggning där det produceras kull efter kull.

Min fundering är. Finns liknande "stor" uppfödare av råttor och möss i Sverige? eller kommer våra zoo möss/råttor in från mindre uppfödare? någon som vet mer hur det ligger till?

Exoticas
0

Det är väldigt olika från butik till butik…

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
0

#0 Jo, det finns, men jag tvivlar på att de har tusentals djur av en sort/art. De jag känner till har flera arter, kanske 100 av varje art max. Några avlar endast ormmat, vissa avlar till både mat o sällskap. I många fall har djuren det inte så bra och lagligt antal i burarna överskrids. Det kan även vara lite si och så med burstädning och djurens hälsa…

Detta skriver jag med min erfarenhet som grund, jag har verkligen inte varit hemma hos alla som massproducerar djur, men jag har under mina år sett ganska mycket…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
0

#2 De storuppfödare du varit till, har dom tillgång till en anläggning av något slag? och har dom något form av kontrakt med ex Imazo ang visst mycket leverans av olika djurslag till dem?

På ett av våra Zoon här hemma så har det under veckan sålts ca 10 små mushonor. Man kan ju bara tänka hur många möss eller råttor i veckan som lämnar Imazo och vidare till våra Zoo butiker. De måste ju vara en hel del.

Grodan
0

#3 ja, de flesta har lokaler - allt från hyreshuslokaler till ladugårdar…

En som massproducerade råttor hade dem förstås hemma och sålde till zoogrossister (bla Åkello) - jag var dock aldrig hemma hos den uppfödaren…

Lamina
0

Vilka uppfödare skulle det vara som dom köper in från då?

För att leverera djur i så stora mängder som Imazo gör måste man vara en grosistuppfödare, det är helt omöjligt att föda upp i den skalan och samtidigt hålla koll på, eller ens bry sig om, hur djuren mår och deras temperament och sånt.

Det finns faktiskt lite info om Imazo på Igelkott iFokus. En medlem (ehm, sajtvärden) som varit in i deras lokaler och kollat. Länk

Förutom Imazo känner jag bara till en enda grossist här i Sverige (även om jag kan tänka mig att det finns ett flertal), och dom föder upp kaniner och marsvin. Bränntorps gård heter dom. Framgår ganska tydligt i artikeln att dom sällan/aldrig hanterar djuren, ger enformig kost (kom igen, morötter varenda dag?), har djuren i grymt små burar och föder upp för pengarnas skull. Måste vara en totalt okunnig eller väldigt objektiv person som kunnat skriva en så okritisk artikel…

Vet förresten också att det finns en större musuppfödare som föder upp för foder. Minns inte vad han heter, råkade bara snubbla över ett inlägg på repti.net om att han hade fått påhälsning från djurens vänner någon gång för länge sen. Minns bara meningen "det var som ett hav av (vita?) möss när man kom in i lokalen". Kan knappt tänka mig hur många möss han måste haft för att det ska bli som ett hav av dom när man släpper ut dom…

Och såhär (Länk, varning för starka bilder) går det till hos en grossist i Nederländerna. Iofs tror (och hoppas) jag att man inte får använda precis så små burar i Sverige, men konceptet är detsamma här.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
0

#5 Nej, IMAZO föder inte upp några djur. Personalen från "min" zoobutik är där och hämtar djur ibland och mina klasskompisar har varit där på studiebesök 2 eller 3 gånger. Så jag vet hur de går till för jag har frågat dem.

[jaxwire]
0

#5 Oj jisses, kollade på länken med grossisten i Nederländerna. Undra hur många rådizar som får växa upp där =/

Hittar du inlägget på repti.net så får du gärna messa det.

Wand
0

#6 Imazo föder i alla fall upp akvariedjur (fiskar etc) då det är massor som varit på studiebesök i deras akvariehörna. 
Och som jag förstått det så föds det även upp andra djur där. Tvivlar i alla fall starkt på att de sorterar ut honor och hanar och låter dem leva lyckligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[jaxwire]
0

#6 Har du någon aning om hur många ex möss Imazo köper in per vecka?

Lamina
0

#6 Se där, man lär sig nått nytt varje dag. Men någon måste ju föda upp dom iaf. *shrugs*

#5 Jag var in lite smått på repti och kollade runt, men hittade inget. Finns ingen sökfunktion och jag orkar inte lägga ner allt för mycket energi på det. Tror dessutom att det kan vara Åkello som Grodan nämde.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
0

#8 Ja, det stämmer.

#10 Ja, någon är det, någon som inte bor i Sverige på grund av att grossisterna utomlands kan hålla ännu sämre standard för djuren så det blir billigare för IMAZO att köpa in djur från sådana förhållanden än att föda upp själv. Sorgligt men sant.

#9 Ingen aning faktiskt.

Lamina
0

#11 Där krossade du just mina drömmar om att djuren som säljs i våra svenska djuraffärer iaf hade haft det lite bättre än dom hos grossisten i Nederländerna jag länkat till… Gråter

//Lamina

Grodan
0

jag vet i a f en mus-o råttuppfödare i sverige som har det ungefär som holländska grossisten… och det luktar så illa att man kräksGråter djuren får städat en gång om året tror jag

[aammE]
0

#13 VA!? Usch. :c Vem?

Grodan
0

#14 hm… inte någon medlem här i a f… kom på att det är 2 personer och de har nog firma…

[aammE]
0

#15 Ah, det förstod jag att det inte var. Läskigt i alla fall… Förstår ej varför man vill ha djur om man ej tänker ta hand om dem, hur kul är det att ha djur som mår dåligt? :c

Grodan
0

Såfort djur blir handelsvara, dvs något man ska tjäna pengar på, så brukar de också kunna bli lidande pga det. Ok, grov generalisering…

kimky
0

Grodan: Är det Burbolaget du menar?

[jaxwire]
0

#15 Vill du säga vilka dessa personer är? tror du dom släpper in besökare? Säljer dom till Imazo kanske?

Man kan ju undra vart alla dessa vita, rödögda möss kommer ifrån som sitter i bakre rummen hos djurbutikerna, skulle verkligen vara intressant att följa dem bakåt i kedjan.

UlrikaD
0

Imazoo plockar en hel del av sina hamstrar utomlands ifrån.

Sen föder de ju upp merparten av djuren själva.

Det lönar sig ju inte för dem att köpa in. Bättre att sätta 100 möss i en bur och se vad som händer.