Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1019 ggr
Tiaran
0

kunde inte hålla mig längre :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo!

tänkte bara skriva lite om vad som hände mig idag…

jag var på julmarknad på min lillasysters skola å det var roligt xD

dock så går min syster på ett naturbruksgymnasium där dem har alla möjliga djur så som kor,hästar,grisar… men även mindre djur såsom kaniner,marsvin, chinchillor, Gerbiler (stavning?), råttor och… ja just de MÖSS!! mössen har dem dock som ormföda (ormar måste faktiskt oxå äta)… MEN, nu kommer det… jag har kollat på de mössen dem har där tidigare och det är möss i alla färger (mestadels fläckiga dock) och dem är bara så underbart söta och fina.

iallafall idag när vi var där (mamma och lillasyster) så frågade jag och mamma om man kunde få köpa någon mus av dem då mössen var så underbart tecknade.

jag hade dock lovat mig själv tidigare att jag inte skulle ta hem några fler möss förrän dem jag hade hemma dog ut…

tror ni jag lyckades hålla det? nepp…

så när jag kom hem så hade jag med mig 3 små fläckiga honor (kan dock vara en hane) dem är bara så söta och gulliga..

men jag har svårt för färger på möss i allmänhet så här kommer en liten fråga… Vilken/vilka färger är dem??

dem har inga namn ännu men jag ska fundera lite på det så återkommer jag med namnen ^^

borde kanske tillägga att dessa möss har inte blivit hanterade för att bli tama alls så dem halvvilda (den ljusa av dem har redan bitit mig en gång)

Tiaran
0

skulle varit en stor bild där juh >.<

Tiaran
0

andra "flickan"den som bet mig (kan vara pojke men orkar inte kolla just nu)

Tiaran
0

och tredje lilla sötnosen :)

så vilka färger är dem? xD

Tiaran
0

ah och anledningen till att jag håller dem i svansen som ni kanske ser är som jag skrev ovan att dem är inte tama alls ännu (jag ska få dem tama iallafall så att dem inte hoppar ur handen på mig) xD

[Dominik]
1

Dominik älskar fläckiga möss, tycker att dina muslingar är underbara, älskar dom svarta. Den svarta färgen är så härlig.

Vet vad du känner! I maj, eller april lovade jag min mamma att jag inte skulle ha mer än 3 möss. Sen kom det massa ungar, sen köpte jag Sellon och Ozzy, därefter fick jag Tofu och ännu mer kullar!

Just nu har jag 6 möss, om några timmar blir det 8, och jag hoppas på att Kent ska ta med sig några möss till salu…för att vem vet, jag kanske kommer att bli sugen på 3 tösar :D

Mamma sa att jag får inte skaffa några möss till, när jag ska få dessa från Kent idag. Men det är så här. "Hej mamma, vet du vad? Jag hittade en jätte fin mus som jag skulle vilja ha, och Kent kommer ner till Skåne snart, så…." Hahaha så är det alltid. Men nu får det räcka! Det blir inga möss tills jag flyttar ut….yeach right..

kent
1

hihihi det va bara en fråga om hur lång tid det skulle ta….grattis till dom nya små :)

Muszimba
0

Du kan ju komma hem sedan till mig och köpa om du får köplust igen. Fått 2 nya kullar.

Tiaran
0

#6 :P du känner mig för väl när det gäller möss

men min fråga kvarstår… VILKEN FÄRG är dem?? :( jag brukar ha problem att se det på helfärgade möss så detta är lite halv katastrof för mig att kunna säga vilken färg dem är xD

dock kan det hända att dem 2 mörka flickorna är dräktiga då dem på skolan jag köpte dem av sa att det kan hända då vissa (det är olika som separerar hanar å honor varje gång) inte kan se ordentligt vilket kön det är på dem.

dem 2 mörka flickorna är också lugnast att ha i handen medans den ljusa flickan inte alls vill vara i handen eller inärheten av den överhuvudtaget.

men jag ska tämja dem xD det har jag bestämt mig för!

[Dominik]
0

Den första musen är en broken (?) black ?

Tiaran
0

Tack Dominik ^^

då borde kanske den tredje musen oxå vara det?dem är nämligen väldigt lika varandra även fast den sista har mer mörkt än den första xD

ajanki
1

Grattis till dina nya möss!!

Dom är jättesötaKyss

Är lite dålig på fläckiga möss, vad som kallas broken och inte….hade en mustjej som nästan såg ut som dina tjejer och hennes teckning kallade folk för joker (att den inte finns som godkänd färg)

Tiaran
0

#11 tack Ajanki ^^

så du menar att jag har 3 jokrar hemma xD passar perfekt in i kortleken dåra hihi ^^

är dock lite arg på mig själv för att jag inte kunde låta bli dem då jag sagt att jag inte skulle ha några fler på ett tag >.<

Denna kommentar har tagits bort.
Wand
1

Känner till det där med att sätta köpstopp hos sig själv och inte hålla det…

Hade bestämt mig för att inte skaffa fler djur alls innan jag skaffade mina möss för exakt en vecka sedan. Och nu har jag 6 stycken… antagligen kommer jag skaffa fler, trots att jag inte "kan" egentligen haha.

Jättesöta möss du har fått tag på i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tiaran
0

#14 Tack ^^ alla möss på den skolan var söta dock så är dem ju inte särskilt tama iom att dem inte blivit hanterade alls

Grodan
0

Färger: två svarta och en rödögd gul av något slag - kan inte se riktigt av fotot.

Prova att sätta dem på en upp och nervänd burk eller kopp och fotta dem.

Teckningar: Even, broken, bläsad… ser ej riktigt…

Vad jag inte tyckte om riktigt är att de bits och att du ändå vill ha kvar dem.Tungan ute

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tiaran
0

#16 Grodan Tack för svaret  Skrattande

och det är bara 1 som bitit mig (den gulaktiga) men tänk sedan såhär: dessa möss är inte hanterade överhuvudtaget den enda kontakt dem har haft med människor är när dem blev separerade från honor/hanar och från mamman och därav att dem kan bitas, sen så var det antagligen en väldigt stressig situation för musen (den gula) när jag försökte fota den så därav att den försvarade sig på sitt egna lilla sätt.

vet dock inte om den skulle sitta kvar på en upp och ner vänd burk då den är väldigt rädd av sig för tillfället men en av de svarta töserna var framme och nosade på min hand alldeles nyss så dem finns det iaf väldigt mkt hopp om ^^

fortsätter den gula att bita mig så får jag väl skicka tillbaka den till ormföda Gråter.

Grodan
0

#17 Ok, bra att det bara är en som bet dig…  slarvläste…

Bara du är nöjd så.

man kan packa in glaset så att det känns lite tryggare… t ex bygga en liten mini-studio av en gammal kartong eller dyl…

Tiaran
0

#18 jag menade att den gula lär flyga iväg oavsett vart jag sätter den iom att den flög ur min hand (den verkar vara popcorn) och landade på golvet (och ja den klarade sig, kanske bara lite omtöcknad) men ja fick tag på den iaf som tur var (annars hade säkert hunden eller katterna fått tag på den förr eller senare) :S

Grodan
0

#19 ojdå. Så jobbigt när de är sådär. Du får jobba med den lite då innan du kan ta foto på den. Eller så kanske du kan ta foto på den när den sitter i buren?