Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 732 ggr
Minoth
0

Tips och råd nu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör ett inlägg här också

Mina pygmémöss fick ungar igår. Mamma magen var helt borta och hon är och äter hela tiden. Har sett till att hon får massa bra mat hela tiden. 

Nu till frågan. Jag har inte kollat på ungarna än för jag ville fråga först lite. Dom är inte tama pygmémössen och är väldigt rädda av sig. 
Kan jag lyfta bort hö och toapappret som ligger över mössen och kolla på ungarna? 
Föräldrarna kommer springa iväg i panik om jag lyfter och kollar där. Men dom kommer väl tillbaka? Känner att jag måste kolla så ingen är missbildad och så alla ser bra ut.

Kan dom överge ungarna för att jag skrämt dom så? 

Ungarna vet jag ligger på en liten fleece filt under massa hö och toapapper.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
0

Jag tror att det är ok så länge du inte tar i ungarna. Om du bara lyfter lite på boet (är det ett hus är det så mkt lättare) och kikar behöver inte vara någon fara.

För säkerhetsskull kan du innan du rotar i boet ta upp lite spån ur buren och gnugga händerna med. Då luktar du kanske mer rätt och förhindrar att det luktar "fel" i boet om du stökar runt lite där. Vet ju inte hur boet ser ut, kanske måste du gräva i höet och göra oordning. Det kan ju bli jobbigt för modern när hon ser sitt bo förstört. (Mina tammushonor har sällan något emot att jag stökar omkring hur som helst med nyfödda och med moderns bo, men jag har en tjej som faktiskt blev illa berörd och åt upp en unge efter att jag stört henne. Hon är ej uppfödd av mig,utan inköpt av annan uppfödare, och jag har märkt att hennes förlossningar alltid varit lite svåra - det är mer blod i boet än jag är van vid och det kan se "stökigt" ut)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
0

Ja jag måste ju lyfta bort hö för att kunna se ungarna. 'kanske ska vänta några dagar?

Grodan
0

Jag vet ju att andra som haft pyggisar kunnat glo på ungar rätt tidigt utan att modern har blivit så störd eller stressad att hon ätit upp ungarna. Jag känner inte till pyggisars karaktärer så väl att jag kan veta hur stressade de blir. Är de vana att du pysslar mkt med dem så behöver de ju inte bli stressade, även om de kanske springer fort iväg (det behöver inte betyda att de är stressade).

Bara för det undrar JAG några saker. Hur är pyggisarna att pyssla med? Håller de sig alltid undan människohanden? Om du sitter med handen i buren en stund, kommer de fram då? Om du fångar in en pyggis som du anser vara tamast, vad gör den då?

Minoth
0

Dom är väldigt springiga av sig och är ganska lättskrämda. Men om jag sätter ner handen lugnt i buren så är det ingen fara. Hanen är mycket mycket lugnare än honan och jag kan lätt plocka upp honom. Honan får jag begränsa utrymmet till och sen fånga in henne, oftast ta henne i svansroten och skopa upp. Annars skulle hon flyga ner på golvet direkt.

Men frivilligt kommer dom inte FRAM till handen. Men jag tror nog att dom skulle väl kunna göra det. Om man tämjt dom från när dom var små.

Men dom skulle aldrig bita mig. Det tror jag verkligen inte. Jag möblerar och har mig ganska ofta i terrariumet så dom är vana att jag är där och bökar. Men skulle jag lyfta ett hus dom låg under så teleporterar dom sig till andra sidan terrariumet snabbt som tusan!

Minoth
0

Ja som ni kanske kan läsa på Exotiska Djur i fokus så rymde honan när jag skulle kolla på ungarna. Hon flög en meter rätt ut i luften och landade på en kudde. Sprang runt i rummet i panik tills jag fångade in henne och hon bet mig OTROLIGT hårt! för att vara en sån liten mus.

Jag fick leta efter hanen i hela terrariumet och vända upp och ner på allt iprincip då jag var orolig att han rymde med. Men han hittades! Men nu när jag rört runt så mycket är jag orolig att dom kommer överge ungarna.

Det är 5st supersöta. Alla ser bra ut och med mjölk i magen. Vore hemskt om dom dog. Men vi får se….

ajanki
0

Men fy vilken otur att hon smet ut….tur att du lyckades fånga henne!!

Håller tummarna att dom inte överger bebisarna!

Mymlan
0

Lämnar tassavtryck för se hur det går..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Minoth
0

Pappan är ute och sover i ormbunken och jag ser inte honan. Så jag hoppas att hon är inne hos ungarna. Jag tror det iaf! Ska sitta uppe en timma på natten och kolla om hon springer in dit där dom ligger.

enbartmalin
0

Dom är mer tåliga än man tror.
Jag kunde pilla på ungarna hur mycket jag ville trots att dom var nyfödda.
Jag tror inte du behöver oroa dig.

Hälsningar Malin

Minoth
0

Vågar inte röra dom hahah dom är FÖR små

Grodan
0

#5 Hoppsan!

Då vet vi i a f att de kan bitas, speciellt om de är skrämda och har ungar… Flört

Vet du om alla ungar lever idag?

Minoth
0

Hej! dom har byggt över boet så jättefint och om jag lyfter så kommer jag förstöra allt så dom måste bygga om. Men ska kolla till ungarna imorn :) Vill ge dom några dagar emellan iaf så dom hinner bygga och sånt. 
Räknar med att dom är mycket större nu iaf :) Låter som att alla lever om man lyssnar på pipen. Plus att mamma mus äter lika mycket

Grodan
0

hm… du borde ha någon liten glasskål (liggande med ingång på sidan) som de kan använda som bo, så att du kan lyfta upp och ev endast behöver kolla i botten på ungarna

Minoth
0

Går det verkligen att byta bo bara sådär?

Grodan
0

nä, det gör det nog inte.. men till nästa gång kanskeFlört

Minoth
0

Ja, jag tog ju bort alla hus och sånt så dom bara kunde göra bo i högen med hö. Tänkte inte för en sekund att dom skulle boa under den där plastväxten. 

Hade varit bättre nu med ett hus utan botten man bara kunde lyfta ur och sen lägga tillbaka.

FÖRRESTEN: VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ HEMSIDAN!?!?!??! Jag får felmeddelande HELA tiden! Tog mig 10 min att komma in hit nu

Grodan
0

iFokus har problem med en av sina servrar

Minoth
0

Aha okej! det märks :P