Förkyld Mus eller något annat?
Tjena, tänkte testa mig fram här utifall någon annan har en aning om vad musen vi har här hemma kan "lida" av.
Har sett att musen gått ned lite i vikt men äter regelbundet som hon alltid gjort förr, sedan så har hon inte en len och slät päls som hon brukar ha och ger även ifrån sig ett nytt konstigt läte som hon inte gjort förr, kan inte direkt beskriva ljudet men hon andas lite tungt om man kollar på den andre musen då dvs.
Kollade runt lite här innan och fick läsa om mycoplasma, Rossel etc men ser inte direkt alla symptomer, även bevittnat att mössen inte tar avstånd från varandra och ena musen mår prima som hon alltid gjort, det är bara denna äldre hona som är runt 1 ½år gammal nu (gissar jag på), Som förändrats såhär.
Flickvännen fick tips om att lägga en handuk över buren så att det blir varmare och enligt henne så har den äldre honans tillstånd förbättras, nu undrar jag bara om det är något som skulle kunna påskynda hennes förfrisknad som jag kan påverka, bortsett från veterinärs besök då dvs.
En extra sak att tillägga nu är att jag inte sett den friska musen besöka huset med allt bomaterial där den äldre honan nu ligger och sover.
Skulle vara riktigt tacksam för lite hjälp här!
Mvh
om det är en förkylning så kan det hjälpa med massa nyttig mat och värme. annars är det nog vetrinärbesök som gäller. de vet bättre vad det är för nåt, och är det mycoplasma så är det smittsamt och smittar ner alla andra i samma bur, så då måste du medicinera alla, även de utan symptom