Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 477 ggr
Schubert
6

Djurtester på möss

Nu ikväll så kollade jag på Kalla fakta, och jag grät mig igenom hela programmet. Även fast jag så länge jag kan minnas har vetat att botox verkligen inte är bra, varken för djur eller människa, så visste jag inte att det var såhär det gick till. En föredetta anställd på ett laboratorium, eller vad man ska kalla det, var undercover och filmade inne i labbet. Man fick se hur de injicerade stora mängder botox i små möss, och man fick även se hur de reagerade. Det satt många möss i samma låda/bur, och de tog bara upp de en efter en för att injicera detta hemska men populära ämne. Mössen fick nästan direkt olika slags reaktioner, bland annat så blev andningen blev inte alls som innan utan de fick kämpa för att få luft. Vissa tappade även balanssinnet, men försökte förgäves att krypa iväg men krampade istället till döds. Ska bara inflika att jag är otroligt rädd för möss och råttor, vilket egentligen är ganska larvigt i och med att de är så mycket mindre än vad jag är. Ändå så reagerade jag så otroligt starkt på denna dokumentär. Det spelar ingen roll vilket djur det handlar om, varesig det är ett djur som jag känner en stark rädsla för eller ett djur som jag älskar mer än något annat. Och trots dessa reaktioner på mössen så väljer vi att injecera detta i våra kroppar. Allt för utseendets skull. Bara för att du kanske vill ha bort den där lilla rynkan du har mellan ögonbrynen, som ingen annan ändå tänker på. Jag är tonåring, och hör och häpna - till och med jag har rynkor. 15 år gammal och jag har rynkor! Men har jag ens någonsin tänkt på att lägga mig under sprutan för att ta bort dessa? Nej.

Jag förstår inte, och jag kommer aldrig att förstå varför vissa personer väljer att spruta in botox lite här och var. Visst, man kanske får en bättre självkänsla och känner sig snyggare. Men är det värt det? Är det värt smärtan, och alla djurförsök? Det tycker åtminstonde inte jag. Sedan så vet jag att många personer kanske inte känner till, eller inte tänker på vad produkterna som du får injicerat egentligen är gjort av, eller hur det är testat. Att det är testat är ju ganska uppenbart, men hur det är testat är det inte många som vet. Men någonting som verkligen förvånade mig i just detta program, var att personerna som fick se bilder samt filmer från djurförsökslabben och blev tillfrågade om de skulle sluta med botox efter detta absolut inte kunde tänka sig att sluta. Det gjorde mig upprörd. Deras svar var bland annat att det fanns så mycket annat som också var djurtestat. Och det har dom helt rätt i, det finns bland annat stora kosmetikföretag som djurtestar sina sminkprodukter. Men om du vet om att detta sker, med just en sådan onaturlig produkt som du egentligen inte har något behov av, varför tänka som om man vore en i mängden? Det finns otroligt många människor som använder sig av botox och andra preparat, men det är klart som sjutton att det hjälper att en eller några stycken slutar.

Varje sats botox som tillverkas djurtestas, och har du en gång börjat med botox så är risken ganska stor att du fortsätter, vilket gör att du använder en hel del botox - och bidrar därmed till att djurförsöken fortsätter. Något som går är att slippa undan djurtestade kosmetikprodukter (vilket det inte verkar gå att slippa undan med botox), för det finns kosmetikföretag som inte testar sina produkter på djur. Hur bra som helst tycker jag! Smink är någonting som används av både killar och tjejer i olika situationer, även om det är mer vanligt att tjejer använder det till vardags. Smink är inte heller någonting nödvändigt, vi dör inte om vi inte använder smink. Men smink är en produkt som går att köpa utan att det är djurtestat. Jag personligen använder inte smink, men den dag jag börjar med det så ska jag iallafall göra mitt yttersta för att försöka få tag på produkter som inte är djurtestade. Har tänkt på djurtester en hel del innan, men det var verkligen efter detta program som jag blev riktigt upprörd.

Ber om ursäkt för att detta inlägg blev ganska rörigt, behövde bara få ur mig lite tankar och åsikter. Ni bakom sajten får även ändra kategori om ni tycker att jag har lagt denna tråd fel.

DeniceP
0

Usch. Glad att jag INTE tittade på det!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Veronica
0

Tittade inte heller….räckte med att se reklamen för programmet….

Amor vincit omnia

Grodan
0

Vi har en annan tråd i ämnet men jag tycker att TS skriver så bra, speciellt när jag själv inte såg programmet.

Sminkar mig inte sedan många många år faktiskt, även om jag naturligtvis valde otestat smink när jag sminkade mig massor. Tycker att smink är fult.

Jag kan förstå att man vill göra sig snygg, det är jobbigt att se något man inte gillar i spegeln varje dag. Jag vet det. Jag har också en spegel. FörvånadMen vafasiken, nu blev det såhär och det är bara att acceptera. Alla blir gamla. Bara att acceptera. Vissa saker kan man göra något åt, man kan äta sunt och leva ett sunt liv och det kommer då att synas på en. Jag försöker själv vara sund, jag har alltid försökt vara det, även om jag nu slarvat lite på sista tiden pga ett skräpliv, men jag tröstar mig med att jag är vacker på insidan… eller nåt… hehe

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️