Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 892 ggr
Wand
1

Knastrar min mus?

Igår var jag iväg till Thowas här på forumet och hämtade hem min muspojke. Sista planerade musköpet, kunde inte låta bli honom! 

När jag var dit så satt han och tassdarrade och tvättade sig på min arm medan Ewa gjorde iordning "transportburken" och det kändes som att han var väldigt lugn och trevlig. 

När han kom hem så blev han lite skygg, och självfallet lät jag honom vara i början.
Men nyss tog jag upp honom och jag märkte att han gav ifrån sig ett konstigt ljud. Först var jag rädd att det skulle vara sjukdomssymptom, men det låter inte alls som att det kommer ifrån lungorna, eller ens nosen. Det låter nästan som att han knastrar/tandgnisslar, men det låter rätt dovt.
Som jag uppfattat det så ska det nästan låta som att de knaprar på knäckebröd, och så låter inte detta. I alla fall inte så högt. 

Någon som har någon aning om ifall det kan vara knaster/tandgnissel eller om det trots allt kan vara något sjukdomssymptom? Det låter verkligen inte som Rossel eller något åt det hållet, och han gjorde det bara en liten sväng när han satt på min axel och försökte klättra upp på min kind, samt innan jag tog upp honom då han undersökte min hand.

Och ja! Jag har kollat igenom Artiklar om alla ljud och diverse som kan komma ifrån dem, men jag frågar hellre då jag som sagt inte riktigt tycker att det stämmer in.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
0

Knaster brukar folk säga om ljudet som uppstår när möss gnider tänderna snabbt mot varandra. Tittar man på musen när den gör dessa så ser man ju att de "vässar tänderna" - det rör sig vid munnen. Det är en snabb och rätt kraftig rörelse som även gör att hela huvudet rör sig lite. Kanske det även ser ut som om de "ploppar med ögonen"…

Det är ett beteende som är nödvändigt ont. Mössens tänder växer hela tiden och genom att "vässa tänderna" håller de dem i lämplig längd och vassa. De gör det lite när som helst, men gärna när de ligger och vilar eller känner sig trygga.

De kan dock även "vässa tänderna" överdrivet ljudligt vid hotfulla situationer, t ex vid slagsmål. Då gör de det för att visa att de är beredda att bita vasst. De vill kanske inte så gärna bita och hoppas kanske att motståndaren kan ge sig utan en strid.. (Det är vanligt att man ser detta mellan två mkt dominanta hanar)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Fanns det inget om detta i MP160´s artikel om mössens språk? (minns inte direkt titeln på den artikeln men den är mkt bra och tar upp det mesta)

edit: hittade den, den heter Musens Beteende och tar inte upp detta…

Wand
0

Tack så mycket för ditt svar!

När han gjorde detta så såg det inte riktigt ut som att han "ploppade med ögonen" eller så, men man såg att han rörde mycker just på huvudet och han såg även ut som att han nosade överdrivet mycket samtidigt, liksom man såg och kände hur han började nosa mycket, har även märkt på Nell och Missa att de kan börja nosa så mycket att de låter som nosande hundar om man lyssnar noggrant, ahaha…  

Jag står fortfarande fast vid att han verkar knastra, men det var inget högt ljud, ska kolla noggrant om han gör det igen så kanske jag lättare kan se via kroppsspråket.

Wand
0

Och jag kollade någon/några trådar om detta men hittade ingen artikel (googlade på det, och då kom det mest Mus iFokus-trådar). Men ja, tar inte artikeln upp detta så spelar det ju ingen roll hursomhelst kanske. Skrattande

Wand
0

För att återgå till Tristan fast ett litet annat ämne så tror jag att han är väldigt rädd, då jag märkt under de närmsta timmarna att han piskat med svansen då jag försökt att hälsa på honom. Det känns konstigt då han verkat väldigt lugn och sansad innan, men han kanske är lite skärrad i efterhand av flytt och nya lukter.

Grodan
0

#3 Men vad menar du med knastra?

Det är ju inte ett så välanvänt uttryck på möss och jag vet inte vad det betyder riktigt när du säger det.

Inget ont, inget personligt, såhär är det ofta, att olika ord betyder olika saker för olika människor… eller att vissa saker inte finns ord för och vi måste uppfinna dem… hm… Flört

Grodan
0

#5 En del hanar, speciellt dominanta, har lite svårt att byta hem. Byte av hem kan ju även innebära byte av flock och sådant är inte riktigt naturligt för möss. Ge honom tid. Förhoppningsvis lugnar han ner sig och finner sig.

Wand
0

#6 Näe, det är mest ordet som jag plockat upp från råttorna, och det är väl samma sak de gör.. antar jag! 

Jag är dock osäker på vad det är nu då jag lyssnat mer. Vet verkligen inte vad han ger ifrån sig för ljud. Kan möss ge ifrån sig ljud av rädsla eller osäkerhet? Tror inte att jag läst något om det någonstans, men han verkar inte sjuk på något vis och har inga ljud från luftvägarna eller nosen, så det är med största sannolikhet inget sådant. Låter lite som att han skallrar tänder, men inte just i den benämningen av att "knastra" som jag läst om mycket nu idag.

Gah, blir inte klok på en fläck. Rynkar på näsan

Grodan
0

Gah, blir inte klok på en fläck.

haha, näe inte jag heller… spela in en film med honom o visa oss

jauchzet
0

Jag har en som knäpper med tänderna när hon myser, men det verkar väl inte vara fallet här…

Thowas
0

du får höra av dig om det blir några problem.  jag har nog aldrig hört honom göra det där ljudet nån gång som du pratar om. han har jämt varit knäpptyst. till och med när jag satte ihop Tristan och Silver så slogs dom, men helt utan ljud. inga pip eller nåt. jätte fult.

om du skulle höra att han låter av nåt annat så får du ju lämna tillbaka honom