Igelkottmus?
Idag var jag in på djuraffären och såg en bur med en skylt "Igelkott mus"… Det måste väl ha var en tagg mus eller har jag missat en kottigare ras ;)
(Såg inte mössen i den buren, de måste väl ha gömt sig i huset )
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Igelkottsmus? Wth?!? Djuraffärerna kan då hitta på allt för att sälja… Skulle gissa på att det är en vanlig taggmus.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag höll på att skratta i hjäl mig när den unga praktikanten förklarade att igelkottmusen var en relativt ny musras i sverige och hur den såg ut. Hon vågade inte stoppa ner händerna i buren när jag ville titta på dem =/
/Josefin
#1 Håller med dig.
Fan va jag hatar djuraffärer! Dom borde inte få sälja djur, (inte alla djuraffärer, finns dessa som tar hand om djuren väll),
Så gulligt. Det är ju inte deras fel att dom får informationen.
Men jag fattar inte hur dom kan tro på det. Lol.
När jag kollade på möss i en djuraffär, så vart det massor av
konstiga påhittade namn. Stäppmus var degusar.
Dansmöss för tammus. Och sen var det något annat som jag inte kommer ihåg.
#4 Har du hört om "angora hamstrar" hahaha ?
#5 Hahah åh, jag minns när min kompis hade skaffat en hamster.
Han sa att det var en långhårig angora hamster.
Den var inte ens långhårig.. ):
Tror tillochmed det var en hane fast dom sa hona. xd
Igelkottmus är ett gammalt så kallat "djuraffärsnamn" på taggmus. Ända sedan jag skaffade mina första taggisar 1998 har djuraffärerna kallat de för igelkottmus. Så att de skulle vara relativt ny sort…? Då undrar jag bara vad denna praktikant menade med det.
#7 JAg frågade varför jag aldrig sett dessa kottar tidigare, hon förklarade att de var nya och inte samma som taggmössen. Dock förstod jag att det var tagg möss men hon var så söt när hon förklarade att jag spelade dum ett tag till ;'D
/Josefin
hm… Djuraffärer måste ju sälja djur med infoblad där det står artnamn och skötsel. Hoppas de gör det. Om de kallar dem för igelkottsmöss så kan det ju vara ok. De kanske inte vet att de kallas taggmöss på svenska.
Varför säljs det fins såna djur i Skåne ? Så trist!
#10 vad? *fniss*
Tycker det är så synd ibland när man läser att dittan o dattan hatar alla djuräffärer. jag menar dom stora djuraffärerna kanske inte är dom bästa. som t-ex arken zoo där dom nyligen hade några för j*vliga fåglar tyckte synd om dom. men affärer som t.ex (igen) norrköpings akvariet där dom är privat och tar enbart in djur från privt människor där inget djur kommer från imazoo och de djur som kommer in i djurbutiken får en hälso check och sedan ser dom om dom är snälla och trevliga. Deras burar till djuren är nog det största minuset. men det går det är galler till alla. Och dom kommer aldrig med skit snack som mååånga andra gör *usch* hatar när dom gör det. :o Tycker man borde ta fram dom där butikerna :(
Och sen om tagmöss o.o' ''igelkottmus'' dom är bitska av sig. Jag o Micke har två st och dom vill man helst inte hålla på med. Dom kommer från Danmark.
P.S mena inte låta som en bitch o.o' Lovar :(
Grodan, behöver man lämna infobland idag om djuren man säljer?
Fantastiskt! Det skulle man har gjort för länge sedan tycker jag.
Jag skulle vilja se bilder på igelkottsmössen ;)
#12 Jag håller med om att de riktigt bra och seriösa djuraffärerna lätt blir undanskuffade av de mindre bra.
Som med allt har jag höga krav. Jag funderade en gång på att starta en slags info-mäss-zoobutik, men insåg att det var mer en ideell verksamhet än en lönsamhetsgrej så jag avstod. Sedan när jag blev tillfrågad om jag ville köpa en butik med en kompis kände jag att jag inte kunde förverkliga mina drömmar och då åter igen la saken på hyllan. Jag har efter det givetvis tänkt att jag skulle ha onlinebutik, men blivit avrådd då jag endast vill sälja BRA saker för smådjur och det är inte lönsamt tydligen… snyft…
#13 Jupp, sedan många år tillbaka. Typ 1995 var det väl…? Det var i a f 1995 som JBV började arbeta med föreskrifter o regler - alla djurklubbar och organisationer var inbjudna i början att hjälpa till.
#12 Jag tycker inte att man ska stödja djuraffärsindustrin oavsett hur bra affärerna är. Helt enkelt för att det är moraliskt fel.
Ska en människa kunna traska in i en affär och köpa djur som om det vore en påse jordnötter?
Varför inte bara sluta sälja djur i affärer HELT och istället enbart hålla djuraffärer till tillbehörsbutiker?
Uppfödare (kanske inte alla, men många) gör allt för att få fram så friska, rena och fina djur som möjligt. De kan gå ut med korrekt information till köpare, och kan neka köpare som inte verkar pålitliga eller tillräckligt kunniga.
En djuraffär kräver inte först besök och ställer frågor för att veta att djuren kommer till bra hem.
Kanske finns någon enstaka djuraffär någonstans som gör det, jag har dock aldrig hört talas om det, men nu är det majoriteten av djuraffärerna som jag talar om.
Det är olagligt att sälja hund och katt i butik i Sverige. Varför skulle det vara mindre dåligt att sälja möss, råttor, hamstrar etc?
Nej, har sett alltför många bevis på att djuraffärer helt enkelt inte bör vara värdiga att sälja djur. Och det står jag fast vid.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#15 tycker det skulle vara roligt om det skulle kunnas ta fram :o så man får se dom här bra affärerna :/ Micke vill börja med djurbutik har han sagt han går utbildning och allt för det för att göra som norrköpingsakvarium och bara ha privat uppfödda djur möts bara av massa negativa saker om o om igen. skulle vara bra om det kunde bli till o det skulle bli bra.
Se om du kan finna någon här påmus i fokus som kan hjälpa dig med detta? :o jag menar det skulle ju ändå vara en god tankte o det kommer man längst med