Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1186 ggr
[jaxwire]
1

Tricolor och splash genetik

Har sökt lite på nätet ang info om dessa färger och hur de nedärvs men har inte hittat så mycket. Någon vänlig själ som vill förklara?

Om jag ex har två möss som ej är tri eller splash själva, men detta finns bakåt i deras stam. Finns då möjligheten att dessa två individer kan bära på detta och vid parning ge avkommor som är antigen tri eller splash?

Veronica
3

Nu är jag riktig nybörjare på detta (hoppas artlink kommer in och rättar mig om jag har fel ;p) För att få fram tricolor måste du ha splash, en c-gen (ex creme eller colorpoint) och en teckningsgen (tex broken eller even). Om du har tur att para två anlagsbärare så kan det alltid dyka upp tri och splash. Splash på en svart mus går inte att se samt att en mus kan vara splash men bara har nått strå i avvikande färg som man lätt missar och ger då splash och tri kombinerat med rätt mus. Sedan kan båda färgerna/teckningarna finnas i hetrogozyt (enkelt anlag) form och homogozyt (dubblet anlag) form. Då kan du i parningar mellan splash/splash få bara splashavkomma (homo) och blandat med enfärgat (hetro). Tri funkar på samma sätt bara att du får tvåfärgade tecknade tillsammans med trisyskon. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar ni som hållt på längre ;-)

Amor vincit omnia