Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3470 ggr
Graden91
0

Djurrum :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu håller jag på fixar ett litet djurrum, hade ingen bra plats förut men kom på att jag faktiskt har en klädskrubb som jag nu ska göra om lite till mina musburar och min stora chinchillabur som jag nån gång ska ha råttor i igen.

Nån som har nått tips hur man kan inreda där? :)

nån annan som har djurrum eller liknande som kan skicka bilder med förslag ? :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Minoth
0

En snygg fototapet i rummet med naturtema. Typ en skog eller liknande!" DET ÄR SNYGGT :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Graden91
0

de var en väldigt bra idé de skulle va snyggt :)

Grodan
0

Jag hade också klädkammare som "musrum" förut. Det funkade när ventilationen fungerade coh då fungerade det mycket väl. All lukt från mössen sögs fint ut och ingen muslukt fanns i lägenhet eller i resten av huset.

I lägenheten här fungerade det dock ej, då det verkar vara fel på ventilationen - ok, inte enligt styrelsen, hsb eller ventilationsgrabbar, men enligt mig… - då lukt från klädkammaren går in i grannarnas klädkammare samt i entré och trapphus.

I lägenheten UTAN ventilation i klädkammaren fungerade det inte. Det blev instängt och luft kunde inte cirkulera, det luktade då väldigt fort och mycket snabbare i burarna.

Är lite sur över detta så var tvungen att få skriva av mig… *morr*

Hoppas verkligen det fungerar för dig.Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Jag skruvade bort alla hyllor som var fast i klädkammaren och satte in lagerhyllor.

Graden91
0

Hihi okej då vet ja :) ja tror ventilationen är bra där inne, ser ut som de iaf, hoppas verkligen inte lukten går över till grannarna bara, de kan bli pinsamt, hihi!

Jag ska nog skruva bort hyllorna som är för kläkammaren också och endera sätta dom längre ner eller sätta dit andra i  mer lagom höjd :)

Graden91
0

Putt Putt, mer ideér? :)

[jaxwire]
0

#3 Där vi bodde tidigare hade vi också ent sånt bra djurrum med hur bra ventilation som helst, inge lukt alls i lägenheten.I huset där vi bor nu är de sämre.

#6 Vi har inrett vårat djurrum med hyllor för burar osv samt en matsektion där vi förvarar foder mm. En frys finns också i vårat djurrum, den är dock till för hundarnas mat as well =)

[jaxwire]
0

Hittade denna bild på nätet, ett otroligt fint djurrum med terrarium

http://farm6.static.flickr.com/5052/5447370733_6a38492721.jpg

Camillhe
0

Jag tycker att det är viktigt att det finns fönster i rummet djuren ska bo i. Jag tror de behöver naturligt ljus för hälsan.

Graden91
0

Åh, de var ett fint djurrum :) jo fönster är absolut bäst, men har man inte de så har man inte, jag har endå alltid haft mina djur runt mig när jag är hemma, brukar plocka ur dom ur burarna ofta eller länge :)

Minoth
0

Minoth
1

Sen kan man ha dagsljuslysrör i rummet. och många av dom så det blir som naturligt ljus.

Graden91
0

åh, bra tips, jag satt själv nyss och kolla på sånna sidor, skulle bli så snyggt med lite natur där inne :)

Minoth
0

Både reptiler och fåglar är det verkligen ett måste med UV-lampor. Varför finns det inte UV lampor till gnagare och andra smådjur?

Graden91
0

De är en bra fråga … :P

UlrikaD
0

Nu vet jag ju inte vad som gäller för möss, men för många andra smådjur, typ chinchillor och hamstrar så får de sämre immunförsvar utan dagsljus. Blir alltså lättare mottagliga för infektioner och sjukdomar.

Även sämre päls på chillorna iallafall.

Men det ska ju då funka likabra med sådan lysrörsarmatur som ska simulera dagsljus. Men de är väl jättedyra.

Graden91
0

Ja vet inte heller hur de är med möss, men du Grodan hade ju sånt djurrum, märkte du nån skillnad på mössen? :)

Grodan
1

Jag hade inget dagsljus i min klädkammare men öppnade dörren varje dag och rullade ut en av hyllorna. I lägenheten hade jag två stora fönster - bodde i en gammal affär - som släppte in hur mkt ljus som helst.

I framtiden hade jag tänkt fixa till ett fönster i dörren eller såga ut ett fönster mitt i väggen, men jag flyttade istället.

Man kan ju även bygga ett litet musrum, fixa ett litet fönster i en vägg eller i dörren och ordna bra ventilation. Jag har bara inte hittat några bra moduler att bygga med. Det går ju t ex att bygga som ett litet uterum eller som i kontorslandskap med fönsterväggar… mys…Skrattande

Graden91
0

okej, men jag kommer iaf alltid ha dörren öppen under dagen, sen så brukar jag ju förståss ta ut mössen ofta, sen kan man ju också ställa ut burarna i ett ljust rum en stund om dagen eller så ofta man kan :)

Minoth
0

Daglysrör är inte dyra någonstans! du köper ett lysrörsamatur med hf-don till T5 lysrör (alla armaturer för T5 har hf-don) för 299kr. och ett lysrör med bra dagsljus återskapning kostar från 75-150 kr

Minoth
0

Här är ett exempel på en utav de dyrare dagsljuslysrören, ett måste för djurägare enligt mig med bra ljus i rummet djuren vistas i. Även om de ser jättestelt och starkt ut mår dom jättebra utav de http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8221960

Graden91
0

Vad bra, de ska jag kolla efter :)

UlrikaD
0

Trodde sånt var mycket dyrare.

Har i och för sig bara sett såna jättestora lysrör som gått över hela tak i stora lokaler och då är det väl klart att det blir dyrt.

Minoth
0

lysrör som såna alstrar ingen värme heller så det är ingen fara att ha det direkt över ett stort terrarium om man skulle vilja ha det också :)

Men till ett djurrum räcker två såna i taket

Vattnadal
0

Inred så att det är lätt att städa. Mitt djurrum har konsollhyllor på 3 väggar, och fönster på den 4:e, där jag har arbetsbordet. Hyllplanen är lätta att torka av, är lagom höga så att jag når allt bra, och kan städa under dem lätt.
Väggarna är målade med våtrumsfärg för att vara lätta att torka av. Ljusa färger, så det ser trevligare ut.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Graden91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade nog tänkt mig nått som de här:

Ni får ursäkta mitt kladd, man ser väl inte vad hälften är, haha :)

Vattnadal
0

Ser fint ut. Om du orkar, fixa låga hyllor til råttbur och mössens lekplats, så att du kan sopa eller dammsuga under. Det blir så mkt enklare, och inte alltför krångligt eller dyrt. Det blir ju alltid skräp på golvet när man har djur…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Graden91
0

Till råttburen fundera jag över om man kan sätta fast två snören/rep och dra dom över den där stången ovanför buren, så man kan hissa upp buren lite när de är städdax :P

och sen en låg hylla till lekplatsen för mössen :)

Grodan
0

Jag själv har inte möss och råttor för nära varandra. Kan jag ha dem i olika rum så är jag glad. Det har visserligen på 25+ år bara hänt en olycka en (1) gång, men då var det en oerhört otrevlig upplevelse.

Om du kan ha råttornas lekplats i annat rum så skulle jag rekommendera det.

Själv hade jag bara musburarna i klädkammaren och lekbordet på köksbordet eller annan plats jag gjorde i ordning.

Graden91
0

Okej, men tror du råttorna kommer åt mössen när musburarna är stängd? sen har jag givetvis uppsikt :)

gulzebra
0

De skulle ju kunna komma åt genom gallret. Även det lilla kan bli stora skador kan jag meddela, som kommit hem till synen av en gerbil som blivit helt uppsprättad genom gallret. Av en katt visserligen, men ändå. Utöver det kan ju mössen bita råttorna om råttorna är på musburarna också för den delen.

Även om det inte händer något fysiskt så lär de förmodligen bli stressade av det också. Vilket bytesdjur vill ha rovdjur klängande på buren? Lägg där till om råttorna kilar runt ovanpå och märker revir eller går på toa - knappast trevligt för mössen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Graden91
0

Hur skulle de va om man tar ut musburarna när råttorna ska ha lekdags då? :)

gulzebra
0

Kan tänka mig att det blir skitdrygt i längden :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Graden91
0

De löser sig, orkar jag inte ta ut mössen ur rummet då jag släpper råttorna, så får jag ta ut råttorna ur rummet och släppa dom nån annanstans :)

gulzebra
0

Ja jo, låter rimligt :)

Graden91
0

Hihi :)

Grodan
0

Bra resonemang där sebris. Jag kan också tycka att det känns lite konstigt att inte ha råttburarna på väldigt centrala ställen i lägenheten. Att stänga dörren om dem skulle kännas jobbigt. När jag hade ett djurrum i Malmö var det jättejobbigt. Jag vill lixom ha dem omkring mig, med…

gulzebra
0

Mjadu, själv skulle jag döda för ett råttrum. Men då menar jag verkligen råttrum, med bara råttor - bara en enda flock så man slipper klängande på varandras burar, och inga andra djur att ta hänsyn till. En gammal skruttig soffa eller fotölj som det inte gör något om de tuggar på osv osv osv… Men då är jag partisk som bor dåligt till och inte kan släppa ut råttorna hur som helst nu vilket är asdrygt :P

Grodan
1

Mitt råttrum har alltid varit sovrum och/eller vardagsrum… Skrattande

Graden91
0

Okej, men som sagt djurrummet kommer ju typ endå vara de stället där dom bara ska ta de lugnt, man plockar ju ut sina kära vänner så mycket som det bara går, så dom får springa av sig och får en liten mysstund i luvan eller så :)

Grodan
2

Du kan ju bygga om hela klädkammaren till råttbur också…hehe Tungan ute

Graden91
0

Haha, hade jag ägt lägenheten så hade jag absolut gjort de, skulle va superkul! men de är hyreslägenhet, så läre vara lite försiktig iaf :P

Grodan
0

Har du kollat upp hur ventilationen i kåken fungerar?

Graden91
0

de känns som de funkar iaf, inge instängd lukt en vad jag kan känna, men jag kommer endå nästan alltid ha dörren öppen :) vill ju inte stänga ut mina sötnosar :)

Camillhe
0

Jag har haft ett råttrum, när jag bodde i en stor trea. Det positiva var att jag alltid kunde ha en flock lös därinne så de fick betydligt mer tid utanför buren än vad mina råttor får i dag. Det negativa var att rummet blev ganska söndergnagt lol.

Mitt råttrum var ett sovrum som låg precis innanför ytterdörren så det blev väldigt naturligt att gå in där så fort man kom innaför dörren.

Idag bor jag i en 2:a och har mina råttor i köket, och jag uppskattar nog det ännu mer faktiskt än råttrummet, för jag tycker att jag småpratar och umgås med dom mkt mer än i råttrummet. Sen har jag väldigt stora burar som jag inte kan få in i badrummet och då är köket skönt för det är enkelt att städa med åtgång till vatten direkt från kranen etc.

Innan jag började föda upp och bara hade ett par sällskapsråttor, då ville jag ha dom där jag var mest, och de bodde i vardagsrummet och i köket. Jag skulle nog hellre ha det så med sällskapsråttor än i ett djurrum för det blir en annan kontakt (även om man har dom ute mkt).

Jag skulle inte ha möss och råttor i samma rum. Råttor och möss är duktiga på att rymma. Speciellt råttor kan lära sig att öppna många olika sorters luckor och råttor gillar att äta möss.

Jag tycker också att man gärna ska ha sina råttor centralt i sitt hem för de kräver mer stimulans och aktivering än möss, de mår bra av att det är ljud och rörelse omkring dom och jag tycker det känns lite hemskt att ha dom i en klädkammare.  Jag tycker det är lite att jämföra med en hund, en hund vill ju vara där resten av familjen befinner sig. Jag tror säkert att du planerar att ha dom ute mkt och umgås med dom och jag menar inget illa mot dig med mitt inlägg, du gör ju så som du tycker blir bäst.

Sen en sista aspekt är att många smittor går mellan råttor och möss, och nu vet jag ingenting om din mushållning, men köper du in nya möss lite då och då så riskerar du att smitta ner råttorna med ganska mkt. Om jag vore du hade jag försökt att ha mössen och råttorna i skilda rum.

Graden91
0

Tack för all bra information jag får, mycket lärosamt och många bra tips, ska verkligen ta åt mig av allt inför planeringen :-)

Grodan
0

#45 Kyss