Att leva med ett öga..?
Är det möjligt för möss att leva ett relativt normalt liv med bara ett öga?
Igår när jag skulle pyssla med mössen upptäcker jag till min fasa att något är fel på en utav mushonornas öga.
Plockar upp henne för att ta en närmare titt.
Fullt med blod över hela det högra ögonhålet, dock var det torkat.
Ringde vet. akut, och vi fick komma in med henne.
Vet. rengjorde så gott det gick och konstaterade att antingen så var ögat helt borta, eller så var det väldigt trasigt.
Hon frågade hur mushonan mådde i övrigt, och hon var ju helt som vanligt. Ute och lekte i buren, åt mat som hon skulle, osv.
Blev hemskickade med vetskapen att möss har extremt bra läkkött, och att många djur klarar sig bra utan ett öga om dom mår bra och är pigga för övrigt.
Fick även med lite sårtvätt att rengöra med, också skulle vi sätta henne i en separat bur för att kunna hålla lite bättre koll på hur mycket hon äter och dricker.
Vi skulle komma in om såret började se dåligt ut, eller om hon började må sämre, så fick vi då komma in för en bedömning och ev. avlivning..
Hon fick en full keramikskål med mat igår kväll, och imorse var nästan allt slut, så hon äter bra iallafall, rör sig bra också för den delen.
Men jag funderar på hur det kan ha blivit såhär, hon gick med 2 andra mushonor, som hon har gått tillsammans med näst intill hela livet utan några som helst problem!
Kan dom verkligen klösa ögonen ur varandra??
Tycker att det nästan bara borde ha gjort en liten skada på själva ögat, inte att det är borta/helt trasigt!
Finns inte heller något att skada sig på i buren.
Känner mig som världens absolut värsta djurägare
Här är en gammal bild på min lilla älskling..
Ja, det går utmärkt. När smärtan över skadan i ögat gått över, så.
Har själv en gammal hane som förlorat ena ögat. Jag vet inte hur det gick till, men han fick en väldigt ful skada i ögat som gjorde att det punkterades och nu är han enögd. Han verkar nöjd med livet, är en väldigt lugn och snäll hane.
Jag har även haft möss som fått starr och andra ögonsjukdomar som gjort dem blinda. Speciellt på min första stam tammöss hade jag sånt. De kunde leva ett normalt liv trots att de itne såg något.
#1 Tusen tack Grodan för att du tog dig tid att svara!
Känns bra att veta att detta är möjligt, och att det inte enbart är avlivning som gäller vid ögonskada.
Är så orolig för mitt lilla busfrö..
#2 Jag förstår att du är orolig. Det gör säkert ont för musen, men man ger inte möss något mot smärta och behandlar inte ögonskador annat än tvättar dem. Faktum är att god mat och kärlek är det enda du kan ge henne. 

Kan man inte ge metacam?
Jo, man kan ge massa med saker. Antibiotika eller trimsulfa… men det är inte så vanligt och man får nog be om det
Jag gav min gubbe ingenting när jag såg skadan. Jag rengjorde bara ögat noga och satte honom i en helt ren bur med en mjuk handduk som botten. Ville inte att han skulle få spån, hö eller annat i ögat. Sedan matade jag honom med extra nyttig mat.
vem av mössen var det som blev av med ögat?
Vad är bäst att tvätta med, och hur ofta?
Fick med mig några engångsflaskor koksaltlösning från veterinären, och hon sa att jag skulle tvätta 2-3 gånger per dag.
Låter det rimligt?
Detta är mina första möss, så är lite osäker på vad som är bäst osv..
Däremot har jag haft råttor i många år, dock har dem aldrig haft några större skador..
Veterninären är inte speciellt van vid möss, eller smådjur rent allmänt, utan utgick mest på hur man gör med lite större sällskapsdjur.
Det går inte speciellt bra att rengöra hennes öga, då hon tycker att det är obehagligt och gärna springer runt i handen istället, så koksaltet hamnar lite överallt..
Räcker det att bara hälla i lite på såret, eller ska jag försöka rengöra lite bättre med exempelvis en tops?
Har ett lager med tidningspapper i burbottnen, och sen fleecetyg ovanpå det som jag byter ut morgon och kväll, sen har hon toalettpapper att boa lite med. Funkar det bra?
Förlåt för många frågor.. :(
#6 Den gråa, finns en bild i första inlägget
hon som du döpt till pearl?
#9 Ja :(
hon var en av mina favvos…lilla skrållan. så fort jag såg henne visste jag att jag måste ha henne…
stackarn….
#11 Ja, kan förstå det. Så liten söt och sällskaplig av sig..
Hoppas verkligen att detta går bra, men hon verkar vara en riktig liten kämpe iallafall.
Förstår inte hur detta har kunnat hända, dom där tre mushonorna har ju hela tiden varit så tajta med varandra, och allt var som vanligt i buren tills jag såg ögat och tog ut henne. Ingen utfrysning/mobbing mot henne eller liknande.. 
#7 Precis, koksaltlösning.
Det jobbiga med ögonskador är ju att det ser så läskigt ut. Om ögat är förstört/punkterat så "återbildas" det… Det är en process som tar någon vecka och ev kan vara smärtsamt.
Många vill gärna sätta in antibiotika eller inflammationshämmande samt smärtstillande i samband med skador.
Camillhe nämnde ju metacam. Det brukar tydligen råttor få, så då tål ju möss det med. Jag har dock aldrig hört talas om någon mus som fått det.
Jag tycker dock inte att du behöver oroa dig. Mata på med mat som behövs vid läkningsprocessen.
Tack så mycket för att du svarar på mina frågor :)
Nu kommer kanske en lite dum fråga, men kan man märka på dem på något sätt om dom har jätteont?
Tror att hon kan fixa det här, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska plågas extremt av smärtorna heller 
#14 Det är en svår fråga. Men jag tror att man kan det. Jag märkte ju på en råtta som hade en svår, men läkt, svansskada att han hade ont av den. Men det tog lång tid innan jag förstod det och när jag gjorde det vet jag inte exakt vad det var som gjorde att jag förstod. Förmodligen när jag vidrörde svansen där han hade "knyck", för han blev alltid väldigt orolig och ville gå iväg när jag tog i hans svans.
Möss skriker och piper när de gör illa sig. Om man tar för hårt el dyl. Ibland kan det vara bara för att de blir rädda, men ibland kan det lika gärna vara för att det gör ont eller är obehagligt.
#15 Jo, det är nog en väldigt svår fråga..
Men än så länge är hon precis som vanligt, tycker att om hon hade ruskigt ont borde hon ju dra sig undan lite och kanske inte vara fullt lika aktiv som tidigare. Men ja, jag vet inte.. 

Jag kan ju inte möss, men om metacam funkar tycker jag det är synd att inte vetten skrev ut det till dig. Det är ju onödigt att hon ska ha ont även om hon verkar hantera smärtan väl.
Jag tycker det är jättebra att du var med henne hos veterinär och hoppas att det läker snabbt.
#16 Möss visar inte smärta och sjukdom, om de kan låta bli. Så tyvärr kan många möss dölja hur de eg mår. Därför får man leta efter små detaljer som kan avslöja dem.
#17 Ska försöka prata med veterinären imorgon och se om hon kanske kan få något mot smärtan.
#18 Jo, kom precis på de, att de flesta djur inte vill visa att de är sjuka och svaga.. :/

Om vetten inte känner till dosering så be att de kontaktar en exotiska djurveterinär och får rätt dos. Var bor du?
#20 Norrland, så det finns tyvärr inte så många smådjurskunniga veterinärer här omkring..
Dock vet jag att denna veterinär kan kontakta roslagstulls smådjursklinik för råd, då detta är gjort på en av mina råttor tidigare :)
Jag har bara behandlat en morhuvad papegoja med metacan(Stavning?)
Då gav jag 0.03ml eller något sånt två gånger om dagen. eller var det 0.3?
Blåstjärnans smådjursklinik kan iaf smådjur väldigt bra :) och säkert även roslagsfull, men har ingen erfarenhet från dom
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

I och med att möss och de flesta andra smådjur är bytesdjur i naturen så säger de ju inte till om de har ont.
Vår smådjursveterinär här skriver automatiskt ut smärtstillande om det är saker som "borde" göra ont. Typ benbrott på hamster osv.
De flesta smådjur klarar sig bra med bara ett öga. De lever ju inte i naturen och behöver akta sig för faror. Så bara man inte möblerar terrariet med spetsiga pinnar i just ögonhöjd som hon inte ser bör det ju gå hur bra som helst.
Men det vore ju snällt om de bara kunde skriva ut metacam över telefon nu när du ändå varit där.
Jag vet inte hur ögat ser ut just nu, men i vissa fall tar de ju ut hela ögat och syr ihop det. Så det ser helt stängt ut. Det kan underlätta för att inte få in smuts och att det blir inflammerat i såret.
Men är det en inflammation undertill så bör man inte stänga igen det innan det är dränerat för då blir det en bakterihärd som då kan ta livet av musen istället.
Har bara varit med om det på en guldhamster hemma. Då plockade vi bort hela ögonen och sydde ihop det. Såg jättefint ut och självfallet fick han heta Piraten efter det:)
Hoppas det går lika bra för er:)
Fick tyvärr ingenting utskrivet :(
Dels för att hon inte ville medicinera så små djur som möss, även om man kan ta reda på doseringen, och sen sa hon även att den värsta smärtan bör vara över nu.
Men hon verkar må bra iallafall, och ögat läker bra det med
#24 Varför vill hon inte medicinera så små djur som möss?
Om någon av dina möss får en sjukdom som kräver medicinering, hur ställer hon sig till det?
Bra att musen verkar må bra och att ögat läker bra.
#25 Felformulerade mig lite, det hon menade var om det absolut var nödvändigt så medicinerar hon ut även till de små i samråd med någon mer smådjursinriktad klinik, dock såg hon inte detta som livshotande eller nödvändigt, då hon sa att den värsta smärtan är borta vid det här laget.
hihi… ok, jo, jag förstod att det var så ungefär, ville bara höra att det inte var på nåt annat vis…
Samtidigt måste man tänka på att djur måste ha lite ont när de skadat sig. Ger man för mycket smärtstillande kan det göra att djuret belastar ex. ett skadat ben mer än vad som är bra. Djur förstår ju inte situationen som vi människor gör när vi skadat oss och fått smärtstillande, vi förstår att vi måste vara stilla. Det är en viktig sak att tänka på vid skadade djur.

Mvh Stephanie 

#28 Precis. Bra där, stäffi! 
#28 mycket sant! Men i vissa fall måste man ge smärtstillade för att inte göra det värre. Vet inte hur det är med möss men med fåglar kan dom ju bita upp sår när dom gör ont för att "bli av med smärtan"
Har hänt att fåglar bitit av hela benet på sig själva
Ja, visst är det så. Men i såna här fall, med såhär små djur, kanske veteriärerna är osäkra på mängden smärtstillande. Det kan nog göra mer skada än om man inte ger något smärtstillande alls.

Mvh Stephanie 

Men jag kanske ska förtydliga att jag inte alls är emot smärtstillande! Ville bara poängtera varför och hur viktigt det är att inte ge för mycket 

Mvh Stephanie 

Ja jag förstår precis! Ville bara styrka hur olika det kan vara :) Håller helt och hållet med dig på att om dom får smärtstillande kan dom belasta ett ben för mycket, tex.
Hur har det gått med ögat?
Ehm det finns jo så många djur med INGA ögon och dom klarar sig. Dock så är detta ingen pitte litten sak. Möss har morrhår. Det är därför dom kan springa omkring bland träd när det är helt mörkt ute. Så musen klarar sig.
#34 Jodå, det har gått väldigt bra. Är inte helt läkt ännu, men snart så. Det har lagt sig som en hinna över ögat, ska be veterinären kika på henne nu någon dag, så det ser normalt ut bara.

Förlåt om detta står i tråden redan, orkar inte läsa igenom hela igen. men ngt du kan testa är noviform, finns receptfritt på apoteket. Det är helt ok att använda på möss, man kletar på lite grann på ögat.
På råttor har det gett mkt gott resultat.
Hon hittades död i buren imorse 
Kall, livlös och nedkissad, låg hon där, min lilla älskling..
Förstår inte riktigt vad som hände, allt gick ju så bra, det läkte fint, och hon hade till och med hunnit bli ännu piggare 
Dom döljer sånt så bra tyvärr..
Infektionen hade kanske spridit sig :(
#39 Ja, måste nog ha varit något sånt 

Beklagar sorgen :(
Beklagar också! :( Va jobbigt när det var så oförberett ändå
Jag beklagar oerhört!
<3
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Nää, gah va tråkigt. Beklagar verkligen.
Fy så tråkigt
Beklagar sorgen och skickar en stor tröstkram till dig!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️