saffran
ikväll gav jag mina möss små bitar av en lussebulle som blivit över sen fikat, alla älskade det och mumsade på för fullt. då säger min sambo att saffran är giftig för möss, så jag skyndade mig att ta ut allt.
men är det så? är saffran giftig för möss?
Saffran är giftigt för människor i för stora mängder. Läste nyligen på någon iFokus sida om en tjej som ätit lussebullar, fisksoppa med saffran och våfflor med saffran. Hon fick i sig för mycket saffran och hamnade på sjukhus.
Vet dock inte hur mycket som är för mycket för smådjur.
Har för mig att 6 gram är farligt för en människa, så det krävs nog ingen stor mängd för en mus. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
tur att jag tog bort det då… ingen verkar ha tagit skada än…
Hm… hur mycket är det normalt i en påse? 3 gram? På hur lång tid måste man pressa i sig 6 gram i form av mat?
Jag har aldrig sett saffran som en farlig "krydda" och faktiskt gett mina möss små bitar av saffransbröd (matbröd alltså, inte lussebullar)… men jag får nog strunta i det i framtiden. Läskigt med sånt här tycker jag.
Ett halvt gram har jag för mig. I fallet som #1 nämner har jag för mig att hon fick i sig 4 gram och fick åka in akut.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 Den tjejen jag läste om åt all sin saffranskryddade mat på en dag så hon kanske kom upp i 6 gram. Dock är det ju hiskeligt mycket saffran så man riskerar nog inte att bli förgiftad själv för att man äter lite lussebullar t.ex. Jag har i alla fall inte hört om att någon blivit förgiftad av saffran förut 

I en hemmabakad lussebullsdeg har man oftast 2 pkt saffran dvs 1 gram saffran till 30-40 lussekatter. Saffranets koncentration blir oerhört låg per bulle för att inte tala om per musbit. Man kanske inte behöver slänga in en hel lussekatt till ett par möss men att låta de smaka tror jag inte är det minsta farligt och mina råttor får njuta av lussebullar även i år ;)
#7 Nja, det beror ju på också, min mor brukar ha 2-3 gram saffran i sina bulldegar, tror det blir 30-40 bullar då!
Men jag skulle nog ändå inte våga riskera det för deras små, känsliga magar. 

Menar du att hon har i 4-6 pkt saffran i en så liten deg? Det låter extremt och smaken lär blir sjukt stark.
#9 Oftast! Är dock inte säker på exakt hur många bullar det blir man absolut inte över 40.
I våran familj gillar vi saffran, tycker ärligt talat inte att det smakar så mycket annars. 

Om ngn vill räkna lite så kan man räkna på det här:
"In further examinations with more tumour cell lines saffron extract gave ED50-values
between 9 and 30 μg/ml. A dose-dependent growth inhibition of various implanted
tumours was evidenced in mice, as well as a prolongation of the life span of the animals.
Saffron was essentially non-toxic in mice, with an LD50 of 600 mg extract/kg body weight.
It had no effect on healthy spleen cells. Oral application of saffron extract doubled the life
span of cisplatin-treated mice, and reduced the typical adverse effects of chemotherapy,
such as changes of haematologic parameters and weight loss."
Man har funnit att saffran haft god effekt mot vissa cancerceller när man experimenterat på möss.
Aha, bara 1 gram i en påse… då är det ju ingen fara.
Tack för ditt inlägg, Tarmis. Bra som vanligt 

nä, i en påse är det 0.5 gram
LOL… det är ju löjligt lite…
#14 Inte bara det, utan löjligt dyrt med… men i år var det tydligen ett billigt år, har för mig att vi fick tag på påsar för 15 kronor styck… 
jag har bara en påse som jag fick i julklapp av ett elbolag… blir väldigt svagt saffranskryddade lussemusar att baka (och även utan socker…jösses de kommer att bli sååå äckliga)

Nu blir det lite OT men billig saffran har nästan alltid väldigt dålig kvalitè och då kan jag förstå att din mamma använder mkt, tipsa henne om apotekets istället, den har väldigt hög kvalite men kostar 37 kr / pkt

haha Grodan, låter jättegott. Saffran utan socker tycker jag smakar skit rent ut sagt. Du får köpa Stevia.
#18 saffransbröd är ju jättegott ju… med massa smöööööööööör o god fet ost… mums
Runda bullar penslade med smält smör och doppade i socker är bäst i alla väder.
Läste förut att kilopriset för saffran -07 eller -09 var typ 70 000 kr haha, helt galet! Undrar om det är ont om saffran eller om det "bara" är svårt att få tag på?
#21 Jag tror det är väldigt svårt/jobbigt att framställa. Men det kan ju vara ont om det också! Vet inte faktiskt.

Det är för att saffranet är en liten del av pistillen på en krokus, så den måste plockas för hand. och då odlas i mängder för att få fram ett gram. För ett kilo saffran odlas 100-150 000 blommor.
#23 Haha misstänkte att du skulle veta det, tack för upplysningen 
#20 får bli honung då… äter inte socker
hm… nu måste väl någon inflika också hur mark förstörs och viktig skog huggs ner bara för att man ska odla saffran till välbärgade länder…

Haha Ja jag vet, jag är lite kunskapsnörd
alltså är det kanske inte så farligt att de får smaka lite lussebullar då? ingen av dom verkar sjuk ialla fall. fast det var ju bara ca en liten halv lussebulle som jag gav i små bitar. tyckte dom skulle få lite julgott med.
Hur är det med pepparkaka. Kan dom äta det?
Förlåt att jag kapar tråden men det kändes onödigt att ta upp en ny som ju också rör julig kaka.

Jag tror de kan äta det mesta men med måtta. I pepparkaka kan jag inte se att där finns ngn ingredients alls som skulle kunna vara farlig, förutom sockret då ;)
Tror de blir dåliga i magen av pipparkaka…