Hjälp med bebisar som blivit utkastade.
När jag skulle kolla till Sverigemus bebisar så hittade jag en död utanför, och tänkte det måste varit något fel på den, ändå om den hade fullt med bittmärken på sig. Så kollade till resten, men hittade bara 3 stycken, så låg det delar av syskonen i boet :(. Nu har jag tagit ut dom, då dom också har bitmärken, så vågar inte låta dom bo kvar med sin mamma. Då hon säkert kommer få ett flip igen och ta död på dessa 3 innan det blir morgon. För övrigt ser dom fullt friska ut, är pigga (efter jag fått upp värmen på dom) och har bra hull.
Testade med om Äsmeralda kanske ville adoptera, visst det skilljer 6 dagar mellan dessa och hennes bebisar, men måste testa, för om hon hade tagit in dom så hade det varit bästa lösningen, men nu vissade hon tydligt att hon inte ville ha med dom att göra.
Så nu ligger dom i en mössa, men värmedyna under.
Nu undrar jag hur stor chans är det att 6 dagar bebisar klarar sig?. Hur mycket ersättning ska dom ha och hur ofta. Har kvar ersättningsmjölk för kattungar, när jag nappade upp en hamsterunge. Tänkte ta och använda det, för borde väl funka lika bra på hamster som mus?. Jag gav ungefär 1½ timmes mellanrum 1-2 ml gång (om jag mins rätt) på den bebisen, ska jag göra det på dessa? eller oftare/mindre?.
Skulle även vara bra att veta när man kan börja vänja dom vid välling, ärtor, majs m.m
Ungarna har ellerfall fått upp värmen nu så det är jag glad för :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Esbilac för hundvalpar ges, jag klarade av nappa upp 10 st musbebisar 9 dygn gamla då deras mamma dog.. De hade en styv mamma, ja hon hade inga bebisar men hon höll dem varma, tvättade dem och lärde dem mus språket. Alla bebisar överlevde och blev 2 år gamla.
Jag anv mig bara av en spruta utan nål givetvis för alla gummituttor till nappflaskor till djur var för stora för små mus munnar. Här får man vara oerhört försiktig så det inte kommer för fort för de kan då dra ner det i lungorna. Mina de fixade detta de slickade i sig då det kom en droppe i mun gipan. Jag kanske var lite rå då jag höll dem lätt i nackskinnet då jag nappade dem men till slut behövde jag ej göra det. När jag nappade dem så la jag alla i en skål och de som var matade etc la jag tillbaka i buren *mina var alla i samma färg, silveragouti* svårt se skillnad vem är vem..
Matade 1-2 ggr/dygn detta skall göras oavsett om man har skola, jobb etc, de kan ej vänta tills mat mamma kommer hem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har lov nu så kan inprincip vara hemma med dom varje dag. Men tycker 1-2/dygn låter lite? Hur mycket fick varje per gång?
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Du ser då de är mätta.. Jag minns ej hur mkt jag gav men hade varje spruta 1 ml magarna är inte så stora på dem.. Jag menade givetvis 1-2 ggr/timme dygnet runt f´låt vart kanske aningens luddigt skrivet
Här är bild på de nappade bebisarna dock stora och fina..
Det svåra är att när jag håller dom i nackskinet så får dom inte ner sig det, så då måste man lägga dom i handen, sen hålla i nackskinet igen. Sen är ju dessa inte så gamla heller.
Gott tycker dom det ellerfall inte är, men masserar både deras magar och så dom får ner ersättningen. Har givit dom nu varje halvtimma, 1 ml, vill inte tvinga på dom mera, men man ser inte om dom är hungriga eller mätta då dom som sagt inte gillar ersättningen.
Så något förslag vad man kan bedriva natten med?, sömn blir det då inte på några dagar
, ska försöka få att mamma kan avlösa mig några timmar så jag får sova imon, för sov bara 3 timmar föra natten, och 3-4 timmar natten innan dess.
Tillslut kommer jag väl däcka, men ska försöka med detta så länge det går helt enkelt, för vill ge dom en chans. Blir att dricka redbul, cola och caffe. ;)
Hur länge är det 2ggn/timme som gäller?, menar när man kan dra ut det till 1 timme, och sen 1½ imellan.
//Frida
La in två av dom i Äsmeraldas bur idag igen, denna gången accepterade hon dom. :) Hon var himla snabb med att tvätta rent dom och bära in dom i boet för att sen lägga sig på dom för att värma dom. Dooberry adopterade dom också, han la sig ner brevid för att ge dom värme, och resten av bebisarna var väldigt intresserade på deras nya syskon. :)
Om dom överlever natten, så får den sista bebisen också flytta in hos dom. :)
//Frida