Adoptera mus.
Hallå,
En polare köpte ett par möss för ett tag sedan, i en djuraffär. Han bad om 2 honor. Ett tag senare visade det sig att så inte var fallet då han hade ett gäng nya möss i buren..
Han kunde lämna tillbaka djuren men då skulle de skickas in i döden som ormföda.
Har bestämt mig för att ta en eller flera av dessa små varelser under mina vingar.
Har dock ett litet dilemma.. om jag skulle ha en hane eller två-tre eller rent av fyra honor.
Vad jag läst så är hanarna mer sociala och blir lättare tama, vilket är ett plus. De luktar mer än honor vilket är ett minus. Är det en avsevärd skillnad i lukt mellan hanar och honor eller bara en lite skillnad?
Hade tänkt ha ett stort akvarium där mus/mössen kan springa och klättra omkring i ett naturtroget klimat. Skulle en ensam hane trivas?
Tänker att det skulle vara roligare på ett sätt att ha flera honor eftersom det är såpass stort..
Är lite orolig för att ta fel på kön när jag hämtar mus/mössen.. Hur ser man egentligen skillnad på hanar och honor när mössen är så små?
Vill inte riskera att det blir en massa ungar som jag tvingas skicka iväg för likvidering
..
Mvh,
Framtida musägare
Hej Jacob_Gbg och välkommen till forumet och livet som musägare! 
Jag kan faktiskt inte svara för vilket kön du bör välja, jag älskar båda! Men jag tänker inte smyga med att jag tycke mer om mina pojkar när jag hade dom, fast det hade nog andra skäl. Pojkar luktar ju iofs mer, men ett helt gäng mushonor på samma yta smutsar ju ner lite fortare än bara en hane.
Här har du en artikel om hur man ser skillnad på hanar och honor: Länk
P.S. Din kompis har väl särat på mössen hoppas jag? Annars kommer det troligen ännu fler musisar inom kort… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om du vill så kan jag hjälpa med könsbestämning, bor också i GBG.
Tackar 
Okej. Skulle ju kanske börja med en hane då.. Skulle ju kunna dela av akvariet och skaffa några honor också iof.
Han hann inte göra det innan det blev ännu fler visade det sig, haha