Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 381 ggr
jauchzet
2011-12-19 09:15
0

Testing testing

Bacon som dog inatt bodde tillsammans med en mus som varit väldigt sjuk. Jag fick för mig att jag skulle testa att släppa ner hennes syrra till henne nu när hon blivit själv - utan att städa buren innan osv för att se om jag på något sätt kunde avgöra om de kände igen varandra.

(Naturligtvis hade jag noga uppsikt så att det inte skulle blir bråk)

Céline som varit sjuk blev helt vild och hoppade och skuttade och efter att ha nosat ordentligt på varandra ligger de nu tillsammans och sover. De har inte setts på en månad ungefär, men de verkar ju känna igen varandra. Och Céline verkade dessutom bli glad.

Hur länge brukar man kunne sära på möss och sedan sätta ihop dem utan att det blir bråk?

Lamina
2011-12-19 19:12
0

Vad bra att det gick bra och att dom trivs ihop!

Jag tror faktiskt det är helt individuellt. Jag har ingen erfarenhet när det gäller möss, men väl på råttor. Hade 2 råttor som iofs inte hade gått ihop hela livet, men iaf ett par månader utan större problem. Sen fick ena råttan sitta i sjukbur. Efter någon vecka vart hon såpass frisk att hon kunde få sällskap, så jag satte in den snällaste av dom andra. Det slutade med att råttstackaren nästan dog, och dom gick aldrig att sätta ihop igen efter det.

Ett annat exempel, kullsyskon. Jag tog 2 flickor och en annan av flickorna hamnade i Örebro. Senare i livet, när dom var en bit över 1 år, fick även den flickan flytta hem till mig. Vi tog en sväng förbi uppfödaren påväg hem, och det var tydligt att hon kände igen henne. Det var även tydligt att systrarna kände igen varandra. Min flickor kunde vara lite knepig vid introduktioner, men inte denhär gången inte! Tyvärr kom vi aldrig så långt som att dom skulle få flytta ihop då hon vart sjuk och dog, men jag vet att det skulle ha funkat problemfritt. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2011-12-19 19:44
0

Som Lamina skriver så är det individuellt tror jag.

Jag "möblerar om" i mina burar ibland och det brukar aldrig vara nåt problem. Dom verkar känna igen varandra.

Mina möss brukar också få träffas på lekbordet och det syns tydligt att dom har sina favoritkompisarGlad

jauchzet
2011-12-19 21:56
0

Vissa av mina möss verkar liksom ha problem att känna igen en kompis som varit borta en vecka… så jag belv liksom lite undrande, men då verkar det ju som att fler har erfarenhet av att de kan känna igen varandra efter längre tid.