Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 682 ggr
Micee
0

Två nya musisar

Jag har bestämt mig för att köpa Exoticas Lilja och Carola. =) Jag har ju bara en, eftersom min andra lilla musis gick bort.

Men jag undra vilket är det bästa sättet att sätta ihop dom på?

Jag vet på ett ungefär men vill att det ska gå rätt till, så tänkta att ni kunde hjälpa mig lite. =)

[finamöss]
0

Undrar samma sak eftersom jag inte satt ihop förut. Vad skoj att du ska ha syrran till Dolly.

Micee
0

#1 Ja jag tycker det känns väldigt kul att deras syskon finns lite här på iFokus!

ajanki
0

När jag ska introducera nya möss med några av mina äldre så brukar jag först se till att buren dom ska bo i är rengjord och med saker som inte luktar som dom "gamla" mössen.

Om jag av nån anledning tror att den gamla musen/mössen kommer att vara svagast så låter jag nån av dom sakerna vara kvar som luktar som den (en toarulle, ett hus eller liknande)

Sen brukar jag först låta dom hälsa på varandra i mina händer och sen vara tillsammans på ett bord eller liknande.

När jag sen sätter ner dom i buren med varandra så är jag alltid kvar och håller koll på att dom är snälla med varandra.

Lycka till!

Micee
0

#3 Okej, Tack så mycket! =)

Grodan
0

Har du satt ihop dem än? Gick det bra?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Micee
0

#5 Nej inte än, jag får dom den 19:e! Kan berätta hur det går :)

[finamöss]
0

#6 Jaha, vi kommer samma dag och hämtar. Hihi.

Micee
0

#7 Jaha! va kul.

Exoticas
0

När jag sätter ihop nya möss så tar jag bort precis allt som kan lukta "gamla möss". byter ut all inredning m.m. 

*Sätt ihop mössen på en större öppen yta t.ex ett bord. Innan det brukar jag doppa fingertippen i lite vaniljsocker och dra över mössen så att alla luktar lika.

*Ihopsättning direkt i bur utan någon form av inredning. Då plockar jag ut alla hus och sånt innan jag sätter i först den nya musen, tar upp den nya musen och byter ut så att jag sätter i de gamla.

Om jag har någon lite mer dominant mus i flocken så brukar jag låta den nya och den dominanta häsla på varandra först. Sedan låta alla de gamla mössen träffa den nya en och en.

Det finns så många sätt att sätta ihop nya möss på och det är lite olika på vad som fungerar och inte fungerar för just ens egna möss!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[finamöss]
0

Har du hämtat dina töser igår? Dolly är i alla fall här nu.

Micee
0

Nej min Co-co har kliat sig så jag behandlar henne mot det. Så därför får jag mina sötisar den 27e.

Hon är hon då? =)

[finamöss]
0

#11 Dolly är en fröjd för ögat och för hjärtat. Hon är mycket hanterbar och kilar gärna upp i handen. Dom andra har tagit efter henne och är inte i närheten så fega som för någon dag sen. Så Dolly har bra inverkan på dom andra. Dock är det bara tre i flocken nu eftersom dom andra två inte accepterade henne. Så jag har delat upp flocken.