Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1529 ggr
1amanda97
2011-11-20 21:55
0

Köpa möss

Hej!

Till våren så har vi bestämt oss för att skaffa möss. Jag har haft två hamstrar, en dog och den andra har min lillasyster tagit över. Har även 3 kaniner och 2 katter, men jag har alltid varit sugen på möss, så nu sitter jag och läser på om dessa små djur och jag vill få lite tips ifrån er. Jag vill veta vad jag skall tänka på ifrån köp tills att mössen kommer hem. Vi ska ha två, så skall man ta 2 honor eller 2 hanar. Jag har hört att hanar ofta blir mer tamare än honor.

Tacksam för svar!

Exoticas
2011-11-21 00:19
0

Jag brukar inte bestämma kön när jag är på jakt efter nya möss, det blir dom det blir utifrån färg,form,föräldrar och ! Två honor eller två hanar spelar oftast ingen roll. som jag skrev i din andra tråd så kan hanar i vissa fall bråka, vilket jag aldrig upplevt men vet att många andra gjort.Vissa uppfattar det även som att hanar luktar lite mer än honor. men för mig luktar mössen hemtrevligt!

Att hanar blir tamare än honor, där håller jag inte alls med. Man kan få honor precis lika tama som hanar. Men vissa säger som sagt att deras hanar som bor ensama är tamare, vilket kan bero på att dom får mer uppmärksamhet och att du blir deras enda vän.

Sen har jag en liten fråga till dig, varför har din lilla syster tagit över hamstern?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

1amanda97
2011-11-21 19:36
0

Åh, hon tog inte över den helt, jag och mina föräldrar har fortfarande det yttersta ansvaret, varför hon tog över honom kommer jag inte ihåg det var nått år sedan. Men tyvärr så är han väldigt gammal och jag vet att min kortlivade lilla vän inte har långt kvar. Han blev precis 3 år.

Men tack för tipsen Skrattande

[Dominik]
2011-11-21 21:26
0

Vill du ha tips ? Ja, det kan jag säkert fixa!

• Det slutar aldrig med bara 2 möss. Du kommer och skaffa fler än 2.
  • Hanarnas kiss luktar väldigt mycket, om man inte har en tillräckligt stor bur o fel bottenmaterial.
  • Använd hampaströ eller toa-lätt för att minska kisslukten
  • Honornas kiss kan också stinka!
  • Honor är lite mer springiga än hanar
  • Hanar är mysigare än honor
  • Det är lättare att sätta ihop 2 female flockar än 2 male flockar
  • Köp inte möss från en djuraffär
  • Köp möss från en uppfödare, o ingen random person som bara kommer o säger "hej, jag har möss till salu, wanna buy them?". Köp möss från någon som andra rekommenderar
  • Möss behöver massa leksaker, då dom e springiga
  • Möss gillar insekter, som mjölmask, zophabs (stavning) och syrsror.
  • Gör egna musmatblandningar

:)

Viry
2011-11-21 21:44
2

#3 Alltsa, jag tycker ju nu lite synd om de som ar nya inom avel, bl.a. mig sjalv (fast jag bor ju i England, sa…), for det later ju nastan pa dig som att vi har daliga moss. Jag forstar att du antagligen inte menar sa, men anda. Sa jag vill bara tillagga till diskussionen att om du traffar en uppfodare som inte manga vet nagot om, se till att fraga mycket fragor om moss i allmanhet och om deras moss. Star uppfodaren som ett fragetecken, don't do it, men ar du fullt nojd med de svar du far sa tycker jag att det bor vara fritt fram.

Grodan
2011-11-21 23:17
1

1amanda97, jag tycker att det är jättebra att du planerar ditt inköp noga. Det är få som gör det och många skulle behöva göra det.

Jag tycker att det är bra om du och din familj kan träffa någon uppfödare och hälsa på hennes/hans möss. Det kan finnas massor med frågeställningar som dyker upp först vid en träff med några möss. Saker som kanske gör att du ändrar dig. Möss är söta på bild, men de kan lukta en aning och ofta tycker familjen inte om när man t ex skaffar en eller två hanmöss.

Jag föreslår dock att du skaffar två eller tre snälla och trevliga mushonor från en och samma uppfödare/inköpsställe.

Vart i Sverige bor du?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-12-20 01:12
0

1amanda97, hur har det gått med skaffa-mus-funderingarna?

Mice
2011-12-20 20:30
0

Visst kan man köpa ifrån djuraffär och random personer. 
Jag har köpt jättesnälla möss ifrån djuraffärer.
Såklart ska man egentligen inte stötta djuraffärer,
men dom kommer ändå fortsätta sälja möss även om man inte köper
där. Dock får man räkna med att dessa kan vara gravida och fel kön och blyga/rädda. Fast jag kollar alltid noga på mössen innan jag köper ifrån djuraffär.

Men jag rekommenderar faktiskt uppfödare. Eftersom att dom har bra koll på könet, särar på dom innan dom blir gravida och avlar på temprament, dom flesta då. Det brukar också finnas fler färger att välja på.

Jag vet att detta inlägget är lite gammalt men jag ville bara säga det. xd

[Dominik]
2011-12-20 21:26
0

#7 Nja, om man köper från en okänd främlig så kan musen vara sjuk eller dåligt behandlad. Dessutom kan möss från djuraffär också vara sjuka, men ändå super mysiga! Min första mus var köpt på en djuraffär och gissa vad…Hon dog när hon var över 3 år gammal och var jätte trevlig. Så ibland kan djuraffärsdjur vara normala :D

Mice
2011-12-21 11:31
0

Det är sant, men jag tycker inte att man ska känna att man gör något dåligt genom att köpa ifrån djuraffär. Jag köpte mina senaste på Göteborgs Zoologiska och dom är underbara, dock är nog den ena gravid Obestämd Fast jag är inte säker. Men nästa gång blir det nog uppfödarmöss iallafall.

Lamina
2011-12-21 11:42
0

#9 Varför inte? Man stöttar ju grossitaveln… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mice
2011-12-21 11:50
0

#10 Ja, det gör man ju. Och ifall alla hade köpt ifrån djuraffärer så hade ju inte våra duktiga uppfödare tjänat något. Det är ju inget bra i att köpa djur ifrån djuraffärer.

Plus att det beror på djuraffär till djuraffär, vissa är himla oseriösa och bara avlar på. Och vissa är lite mer seriösa.

[Dominik]
2011-12-21 17:44
0

Hoppas att det går bra!

Köpa Möss?….MANGE BJUDER :D

Grodan
2011-12-21 18:22
1

Jag puttade upp denna tråd för att jag är nyfiken på hur det går för 1amanda97. Jag är inte säker på om hon och jag uppskattar den här diskussionen som nu uppstått.