Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 557 ggr
[finamöss]
2011-12-20 23:10
0

Fungerar inte

Att sätta ihop möss är svårare än jag trodde. Dom accepterar inte Dolly och jag vet inte hur jag kan göra…

Hon satt i en stor petbox med dom andra flickornas bo material för att lukta som dom. Men ändå tar dom inte in henne i gruppen. Går bra några timmar sen ska dom slåss med henne.

Tips någon? Vill ju inte att hon ska bo själv.

Lamina
2011-12-20 23:15
0

Hur har du introducerat dom? Låtit dom träffas ett tag på neutral mark först eller bara satt in dom i buren? Hur gör dom när dom bråkar?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2011-12-20 23:21
0

Dolly är väl en bebis på några veckor? Det kan vara så att äldre honor har svårt att acceptera unga honor och du bör du låta henne bli lite äldre innan du kan försöka igen. Kanske kan hon sitta med någon som inte är "elak" under tiden hon växer till sig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2011-12-20 23:23
0

Dom äldre töserna jagar henne som dom vill bita henne. Hon skriker när dom får tag i henne. Dom ser inte vänligt sinnade ut alls. Jag har sett hamstrar ryka ihop och det är så det ser ut med Dolly och dom andra. Ja dom fick vara i buren där allt var nytt och renskrubbat. Hade bara kartong i buren.

[finamöss]
2011-12-20 23:25
0

Kajsa är nog den bästa och sätta med henne i så fall. Hon har inte jagat henne på samma vis som dom andra. Ska jag sätta henne i boxen med Dolly? Ska jag skrubba av den igen?

[finamöss]
2011-12-20 23:26
0

Dolly är född 11/11 tror jag det var.

UlrikaD
2011-12-20 23:27
0

Jag fick i stort sett aldrig ihop små bebisar med en flock vuxna honor. Jag köpte därför bebisar två i taget och lät dem sitta ihop för sig själva till de vuxit till sig lite. Då var det inga problem att sätta ihop dem sen.

Kolla om det finns någon som hon kan sitta med så länge, så kan de två sen flytta tillbaka till flocken tillsammans när hon blivit äldre.

[finamöss]
2011-12-20 23:29
0

#6 Jag ska försöka. Kajsa får göra henne sällskap. Nu måste jag bara fixa en bur.

[finamöss]
2011-12-20 23:47
0

ingen som kan svara på om hon kan sättas i tranportboxen med Kajsa och i så fall ska jag städa ur den igen? I boxen finns trähuset som kajsa har bott i innan. Och Dolly luktar som dom nu.

Grodan
2011-12-21 00:09
0

#8 Testa. Kanske ska du inte ha saker i boxen som tillhör kajsa. Städning behövs nog inte

Tiaran
2011-12-21 00:53
0

kan bara tipsa om hur jag gör när jag introducerar mina möss.

Det jag gör när jag har introducerar nya möss till mina är att jag har rengjort buren väl och först har ja låtit mössen hälsa på varandra i handen och på ett bord funkar det så sätter jag ner dem i buren.

Om dem skulle börja bråka med den/de nya mössen så brukar jag se efter vilken det är som är mest påstridig mot den nya och är alla de "gamla" elaka så tar jag upp dem från buren ett par timmar så får dem vara i en annan bur tills den nya musen "märkt in" buren så att den luktar som den. sen har jag satt ner de gamla i den buren igen och då har det för de mesta gått bra då dem inser att : Den här musen ska/får också bo här.

det har också förekommit att den/de nya musen/mössen fått vara i den "stora" buren (burarna ja har dem i är lika stora men hoppas ni förstår) i ca 24 timmar innan ja släpper tillbaka de andra mössen.

Dock tycker jag nog att det är lättast att introducera dem en och en och inte alla på en gång.

Lycka Till!

[finamöss]
2011-12-21 07:12
0

Jag har bestämt mig för att låta Dolly växa till sig några veckor minst innan jag för samman flocken igen. Kajsa har varit med henne under natten och dom gillar varandra mest av alla i min flock. Så hon kommer få ta hand om Dolly under dessa veckor.

[finamöss]
2011-12-21 17:20
0

Fortfarande inget tjivande. Idag får tjejerna större bur så i den kommer Dolly och Kajsa sitta i. Sen kommer jag sammanföra dom andra med dom i den nya buren.

Grodan
2011-12-21 18:36
0

Vad skönt att Kajsa är snäll mot henne. Bra att veta att du har en hona som accepterar unga nykomlingar.

Jag tycker sånt talar om ett extra gott temperament. Nu är det inte musens natur att ta emot främlingar hur lätt som helst - honor mottages dock säkert lättare, jag har också sett många vilda ensamma mushonor som söker ny flock - men jag tycker om att se sådana här saker hos möss, som visar hur vänliga de är, hur vänliga de kan bli och vara samt att vi kan styra det lite med medveten avel på just möss som är supersnälla.

[finamöss]
2011-12-21 18:43
0

#13 Dolly är en väldigt social och framåt tjej. Och Kajsa har blommat ut och kommer fram så fort jag stoppar ner handen nu. Hon har även satt sig i handen. Så dom två blir dom lugnaste i flocken.