bäbisar
Tog två bilder på pygmébäbisarna idag. Dom var 5 när dom föddes men nu var det bara 4. Vet inte vart den 5e är. Men troligen död och uppäten skulle jag tro. För såg inga spår från den. Men dom andra har börjat få lite färg nu. Snart kommer pälsen!
Ni som vet hur stort alflis är vet hur små dom fortfarande är om ni jämför på bilden. Och nu är dom en vecka. Tänk er då hur små dom var när dom föddes haha!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Amajgash så små och söta korvisar! 
#2 Visst är dom 
Nä men herregud, dom är ju ynkligt små! Så fruktansvärt söta! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

haha helt otroligt så små, vad gulliga de var på första bilden!
Åh va roligt att se bilder på småttingarna =)
#6 Ja jag kommer fortsätta ta bilder. Ska ta igen om 4 dagar så får vi se skillnaden :)
Så fort dom öppnar ögonen ska jag också börja hantera dom lite smått.
Men oj, vilka småååå sötnosar
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Hahah ja. Men nu var dom en vecka gamla. Tänk när dom precis föddes. Det var helt sinnessjukt.
Kan tänka mig att dom var pyttesmå då
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
AHH!! DOM ÄR SÅ SÖTA!!!!!!!!!!! Hade dom uppe i handen första gången idag.
Det är för tidigt att se kön än men om några dagar ska jag börja gissa :P Ni kommer få hjälpa till.
Dom har börjat öppna ögonen och en av dom har en vit fläck på pannan *dör lite* SÅ SÖT! Vet inte hur det kommit till men ja. Den kommer verkligen sticka ut iaf.
Oooh småå. 
Vad snabbt dom växer, redan päls. 
Men Guud vilka sötnosar!!! :D
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
Wow!
Ska bli spännande å se om hantering från denna späda ålder kan göra de små rackarna tama 
Ja vi får väl se! Jag ska göra mitt bästa :P Det blir intressant att fånga föräldrarna igen. Är livrädd varje gång jag öppnar terrariumet iom att honan rymde ju en gång. Fyfan.
Får se när jag kan städa och sånt igen. Vad tycker ni? Kan jag flytta ungarna till ett annat bo om en vecka?
#17 Det förstår jag. Tänk vilken ångest de måste känna när de blir så rädda.
Ja usch! men hade nog maximal otur. Har haft öppet förut när dom sprungit runt och ALDRIG har dom hoppat ut. Men hon blev nog väldigt rädd och tänkte inte riktigt
Kollade könen lite grann nu. Och det verkar faktiskt som att det är 2 killar och 2 tjejer. KAN JAG HA SÅ TUR? :D Jag hoppas verkligen det!
UNDERBART söta.
Superfina allesammans! =)
Skulle ta kort på dom idag för att lättare bestämma kön.
Men öppnade boet och där ligger bara en av dom. ska ta upp den men den SPRANG i världens fart bort till hö högen där föräldrarna var. Då ser jag att dom andra tre också är uppe och går.
Herregud. Dom är nu 2 veckor och dom är omöjliga att få tag på nästan!!
När tror ni att dom kan äta själva? Den ena bäbisen var och nosade i matskålen förut.
Måste kanske bygga en skiljevägg och separera dom snart? Jag ser INTE FRAM EMOT när jag ska fånga in dom….
Funderar redan nu på en bra lösning… Ska klippa i någon liten kartong och göra en liten liten öppning bara och försöka locka in alla där.
Ska lägga kuddar under terrariumet IFALL någon hoppar ut. usch.
Det vore mycket bättre att ha akvarium nu :(
Håv kanske?
ja, akvarium är ju kanske bäst till de här skuttbollarna. Om jag köper några åt min finska vän har jag redan farhågor hur det ska gå. Bäst är om de är packade i en låda med supermycket mat och bomaterial så att de har sin lilla minivärld där och jag endast behöver öppna några millimeter o släppa ner något ätbart o kanske en bit gurka. Äter de gurka? (tänkte på vätskebehovet, det är ju tack o lov inte så stort på pyggisar)
#23 - Jag har ett akvarium du kan få köpa :) det har nättak och jag hade två mustjejer där innan :) Kan mäta om du vill.. Så har du ngt!
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
ÄH :P Nu ska dom ändå säljas snart så det behövs inte. Bor du i göteborg? Du kan iofs mäta det…
Har lite funderingar att köpa ett akvarium till mina gerbiler och bygga om.
#24 Har införskaffat en fiskhåv. Men fick ut ungarna lätt idag. Har ställt in ett hus med fleece i och alla sov där så fint så jag lyfte upp det. la in de i en samla låda och hade mygg nät över. Sen så skakade jag ut dom och plockade in dom en och en i en petbox där jag könade dom.
2 hanar och 2 honor :) :) Vitfläcken är en hane som jag trodde! han kan de säkert bli fina ungar av
Förresten gillar dom gurka. Det är bara att lägga in massa med hö och fleece i en petbox och kasta in en näve frön och sen gurka. Jag tror dom klarar det bra.
#27 Är det lätt att se kön på dem?
#28 Ser übermysigt ut där ju!
#27 nää det är det inte! dom är såååå små. Men satte alla i en petbox och kollade på dom underifrån. Då var alla avlappnade så jag såg skillnad att två såg verkligen annorlunda ut än dom andra och hade ingen påbörjan til pung ^^ så är ganska säker.
Nu SPRINGER alla runt som GALNINGAR! ungarna är 2 veckor och 2 dagar och alla äter och dricker nu helt själva. Ska fixa avspärring imorn och *om jag har tur* fånga in allihopa inklusiva föräldrar och separera.
Det blir minst sagt intressant….
Om jag har tur sover alla ungarna i skon igen. Då kan jag lätt ta ut dom fyra iaf.
Fina bilder. Stor som en humla… jösses… jag skulle inte fixa att ha så små möss, speciellt inte när de är så otama… humlor brukar kunna bli ganska tama…
för att inte tala om mina tränade silverfiskar, de kommer alltid när jag ropar…
Skall du verkligen separera hanungarna från modern redan nu? Vid 2 v och 3 dagar?
Ja alltså honan är gravid igen och jag vill göra de innan hon föder för att minska stress för henne att göra det sen när hon har ungar. Alla äter helt själva.
Aha, ja då förstår jag. Annars är de väl som vanliga möss, att de ska vara med mor i 4 veckor?
De tror jag inte. Dom är så små och utvecklas så mycket fortare.
Jag kommer släppa dom när dom är 3 veckor gamla. Dom är inte med sin mamma nu överhuvudtaget. Sover inte ens på samma ställe.
Är det vanligt att de är så tidiga? Eller är dina lite mer utvecklade?
Jag ska faktiskt säga att jag har ingen aning! Men jag antar det? dom är ju könsmogna när dom är 4 veckor. Så jag MÅSTE separera dom SENAST efter 4.
Så det är nog annorlunda än vanliga möss. Mina kan redan hoppa springa äta och göra allt själva. Supersnabba jävlar :P
#41 Supersnabba jävlar :P
Sånt skrämmer mig… svåra husdjur…
Hahah ja dom är ganska svåra :) Men brukar numera lägga ett myggnät i tyg över terrariumet när jag ska fånga dom exempelvis. så dom inte kan hoppa ut.
Men idag öppnade jag hela terrariumet och bytte sand osv och städade lite, Då hoppar dom inte ut eller ens rör sig ur fläcken om jag inte går med min hand där dom är. Så det är ju inga problem
Hade jag varit smart hade jag ju haft akvarium. Men hade ingen aning att dom var såna smitare.
Nu är ungar sorterade och separerade!
De blev som sagt två hanar och två honor i kullen. Så nu sitter gravida mamma (som ska föda imorgon) i terrariumet med 2 döttrar.
Pappan och två söner har flyttat till en samla låda! Det var lättare så än att dela av terrariumet. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jätteskönt att komma uppifrån och samlan är så hög att dom kan inte hoppa ut.
Även stora terrariumet har blivit "bäbis inrett" så jag ser nya ungarna som kommer lättare och ett bättre bo där jag har koll, man lär sig av sina misstag. 3 pygméer i ett 222l terrarium är inte de lättaste att hitta ibland ;)
Det gick lugnt och smidigt när jag skulle fånga in alla. Jag la myggnät över hela så ingen kunde hoppa ur. Tog ut all inredning och la in ett hus me endast ett ingångshål.
Mamman väntade jag med till sist och hon fick ta de riktigt lugnt och sansat. Efter ca 30 min fick jag in henne i huset också och kunde lyfta ur henne.
Efter jag fångat in alla la jag in alla ungarna i en mindre samla låda. mamma la jag i petbox och pappa in i den redan färdig inredda stora samla lådan.
Sen plockade jag dom en och en in i en glasslåda och könade dom genom att lysa underifrån. Sen sorterade.
Honor in i petboxen till mamma och hanar in till samlan.
Sen städade jag terrariumet. Fixade allt. Och sen tog jag alla från petboxen in där. KLART!!!
De tog tid ska jag berätta för er! Men detta var ett väldigt bra sätt :)
Nu har ni hört min långa historia om när man ska fånga och köna pygmémöss!
Vi har helt klart en novelldrottning här! 
Det är underbart att få följa dina pyggisar.
Det där med myggnätet måste du förklara så att en femåring förstår det, jag vill kunna se det framför mig ordentligt. Hur exakt lägger du ut det?
Vilka fångstsätt har du provat? (har du provat håv? hur mår eg en vild och rädd mus om den blir fångad i en håv?)
JA alltså de är ett myggnät av tyg som jag slängde över hela terrariumet. Sen så gjorde jag ett hål där jag kunde sticka in armen bara och öppnade skjutdörrarna. så hade dom hoppat hade dom hamnat på handen eller på nätet bara. Om du förstår!
håv funkar bra men om man har mycket flis eller spån gräver dom sig ut snabbt och då funkar de inte.
Det jag gjorde idag när jag fångade in dom små var att jag klippte ut en fyrkant i myggnätet. Tog de nätet och hade på handen. La handen över mössen och fångade dom i nätet genom att stänga handen bara.
Hur är det med färgvariationer hos pygmémöss? Sökte här på iFokus men hittade bara "vanlig" typ agouti (såna som du har antar jag) och något som beskrevs som blå agouti.
Räknas lillkillen med den vita fläcken som vittecknad t.ex?
Riktigt söta små liv
#46 Oj, vad mycket myggnät det måste gått åt. Men nu ser jag det framför mig i a f.
Låter smart med din myggnät-i-handen-fälla. Du borde filma det… hehe
#47 Har aldrig förr läst om några andra färger än agouti och blue agouti.
Antar att min vittecknade agouti är väldigt ovanlig!
#48 haha jag ska filma de nästa gång jag städar!
Har sökt och sökt men hittar ingenstans något om pygmémöss med vitteckning. Kanske är början till en ny färg ;) ???
finns tydligen bara blue och den vanliga
Sedär, vore ju väldigt spännnande ifall vitteckning är så ovanligt!
Hittade inget om vitteckning heller, däremot hittade jag den här tråden: http://mus.ifokus.se/discussions/4d717747b9cb46222708443e-extremt-sma-moss Läs #10.
Den bruna ser ju ut som en ljus agouti men jag vet inte. Den gråa är ju blue som dom menar antar jag.
Väldigt fina var dom!
Undra om man kan avla vidare och få fler vittecknade eller om min kille bara var en slump och kommer inte hända igen
#52 Det är precis så saker och ting utvecklas. Mutationer sker av slump och när man tar tillvara på dem så kan flera mutationer utvecklas.
hoppas jaxwire avlar vidare på vitfläcken då (de tror jag)
Vore kul om de "började" hos mig ;)