Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 2543 ggr
Wand
0

Äntligen är de här! (bildtråd)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag iväg och kikade på mössen som jag skulle plocka hem. Ägaren/uppfödaren hade massor som jag fick välja mellan, och jag hade planerat att skaffa mig 2 stycken små töser. 
Det slutade såklart med att jag tog hem 4 stycken istället…

Det blev två chokladflickor, en korthårig och en långhårig med vittecknad.
En black&tan korthår (satin?), och så en vit flicka.

De är namnlösa just nu, så jag funderar febrilt på vilka namn de ska få! Funderar på Frodo, Sam, Merry och Pippin, men eftersom att det egentligen är pojknamn så får vi se, eheieheih.

Bombarderar med lite bilder såklart, så ni får se vilka skönheter det är jag har fått! Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Först har vi denna lilla tös! Hon var så oerhört fin och mysig så hon var ett säkert kort redan från första anblicken. :*

Wand
0

Sedan har vi denna lilla tös! (som påminner lite om en tax.. Skäms)

Hade 5 eller 6 stycken tan att välja mellan, och det slutade med denna lilltjej! Tan har alltid varit favoritfärgen bland möss för min del, så det var en självklarhet och det enda jag visste att jag ville ha innan jag kom dit. Jättenöjd med henne är jag, hon är dock inte helt med på noterna då hon ska upp i handen, men hon ska få vänja in sig i sitt nya hem nu i någon dag och sedan ska hon minsann få vänja sig vid mig så mycket sååå!

Wand
0

Sedan har vi denna lilla chokladpralin, som jag också föll pladask för! Hon var som en liten hoppetossa, spring i benen minsann! Och nyfiken och helt underbart söt. Kyss

Wand
0

Och slutligen har vi ju denna lilla tjej, hon som jag blev allra mest kär i, hon tog mig med storm på en gång! Oskyldig
Hon kröp upp i min hand och raka vägen upp till axeln där hon satt och nosade på min kind, och då visste jag ju direkt att jag ville ha henne. Åh, sötaste tösen! Kyss

Wand
0

En liten viting igen!

Skulle ta upp henne ur transportburen, ta en snabb bild och sedan sätta ner henne i akvariet, men nejdå, hon kilade direkt upp till axeln där hon nosade in sig i mitt hår. Hahaha. Skrattande

Wand
0

Och så har vi deras nya hem! (ni kan ju ignorera allt skräp som står bredvid, hahahaha)

Inte färdigt ännu, då jag ska plocka lite grenar, stora som små, som de kan få klättra på osv. Men det trixar jag med imorgon då det är helt kolsvart ute. Förvånad

Tips och idéer till mer krafs i akvariet uppskattas!

Wand
0

Så fort akvariet var inrett så satte de igång med att busa runt, utforska, krypa igenom saker och gnaga litegrann osv. Riktigt roligt att kika på dem dra runt!

Wand
0

Kyss

Wand
0

Tittut?

Wand
0

Och nu orkar jag faktiskt inte lägga upp något mer idag, men ni ha ju några söta bilder att vila ögonen på i alla fall! Oskyldig

Nu ska töserna få vila sig och vänja sig vid sitt nya hem. Hoppas att de kommer trivas kanonbra här!

Stiinisen
0

Gud så söta de är ! Kyss

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Wand
1

#11 Det är de verkligen, är helt kär i allihopa, vill knapp låta bli dem. Kyss

Stiinisen
0

Längtar tills jag får hem mina små ! Kyss

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[jaxwire]
1

Mina småttingar älskar granris i bostaden, kanske nått att prova =)

Wand
0

#14 Åh okej, ska absolut fixa lite sådant då!

Har själv hört att det inte är bra med barrträ till smådjur, men det kanske bara gäller hamstrarna. Är ju inte så insatt i vad som är bra och dåligt ännu vad gäller mössen. Oskyldig

[finamöss]
0

Underbara!

[jaxwire]
0

#15 Jag kan bara svara utifrån egen erfarenhet. Jag har alltid "naturmaterial" hos mina möss, allt från grenar, kvistar, granris, björk, mossa, sten mm och ingen av mina möss har någonsin reagerat eller blivit sjuk av det.

Men prova dig fram, och känn efter vad du själv tycker känns ok att ge till dina möss =)

[jaxwire]
0

Förrästen, jätte fina muslingar =)

Wand
0

#17 Ja, det ska jag göra! Ska ut och plocka massor av grenar och nödvändigheter imorgon så får vi hoppas att det går hem. 

Och tack så mycket! Oskyldig

Grodan
1

Wow vilken glad och lycklig ny ägare du är. Skoj att se din entusiasm och kärlek. Du har verkligen valt alla dina töser med hjärtat. Det är så underbart med människor som tar sig tid att lära känna mössen på det här sättet, redan vid första mötet.

Stor kram till dig o dina musar! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
1

#20 Tack så mycket, och glad och lycklig är jag minst sagt! 

Jag har alltid tyckt att det är så tråkigt då jag köpt gerbiler och hamstrar tidigare, för då har jag valt av utseende och hoppats på att de varit trevliga individer, just pga avstånden.
Så det var så hemskt roligt idag att få komma dit och kolla på alla möss och verkligen välja de som jag fastnade för på alla sätt och vis, och de som visade någon form av uppskattning gentemot mig "aswell"! 
Så jag hoppas att jag och småtjejerna får några lyckliga år tillsammans! Skrattande

Grodan
0

Det hoppas jag också!

Wand
1

De små mössen är ju så kluriga! De fick några toalettrullar och ett sådant pappersrör som plastfolie brukar lindas runt, och de har flyttat den pappersrullen så den går in en bit i toalettrullen och så ända in under en låda som de ligger och sover i. Så har de ett rör dit in. Hahahahah. Kyss

Och jag kunde inte hålla mig ifrån fler muspussar.. Rynkar på näsan Hon är ju så söt också och vill gärna krypa in under håret och mysa. Så underbara djur, efter knappt en dag som musägare kan jag säga att det är det mest fantastiska djur jag har haft!

Thowas
0

Kul att du blev nöjd med dom! :) och kul att de fick komma till ett sånt bra hem.  gjorde mycket att bli av med några till.

och tack så mycket för tipset om din kompis akvarie!! vi ska hämta det imorgon och göra ordning åt våra älsklingar. ska bli jätte kul när de får lite mer plats. tack tack!!

Wand
0

#24 Det blev jag, maaasssooor! Hoppas att fler hör av sig så allergin kanske hinner förbättras för er. Jag är farligt nära på att plocka hem ett gäng till, men jag ska vara stark…

Ingen fara, hjälper gärna till, från båda sidor! Hoppas bara att allt blir bra. Du får lägga upp bilder när allt är inrett osv!

Thowas
0

bara att komma å hämta fler Flört

Wand
0

Det är så synd att man inte kan stoppa undan dem i en liten låda och spara dem tills ett senare tillfälle, det skulle ju vara trevligt att utöka flocken då dessa vant sig vid mig och jag vant mig ordentligt med dem. Oskyldig

[finamöss]
0

Otroligt vad fina mössen är och dom verkar väldigt tama. Jag har en dunabur här tills övers. Flört

Wand
0

#28 Tre utav mina töser är riktigt tama, kryper upp i handen och vill upp på axeln. Jättehärligt är det! Fick mig några muspussar nyss också, rätt på munnen. Skrattande Men den lilla black&tan-tösen har inte vågat sig fram mycket sedan de kommit sig till ro, men jag antar att det släpper eftersom. De har ju trots allt bara varit här i knappt en dag. Oskyldig

Haha åh! Skrattande Jag får hem 2 nya samla-lådor från ikea imorgon, så jag har möjlighet till en till flock. Men jag SKA inte. Jag är alltid för hetsig med sådant här, hahaha. Rynkar på näsan Ska goa in mig med dessa flickor i lugn och ro nu istället och försöka låta bli att tänka på att jag kan plocka hem en eller två eller kanske tre till om jag vill… Skrikandes

Grodan
0

#23 Underbar läsning. Jag sitter här o ler. Det är så underbart att bli "kär" i ett nytt djur…

Wand
0

#30 Haha! Det är det verkligen, det är som att en helt ny värld öppnas helt plötsligt. Luv it. 

Fick förresten fler muspussar… och jag är så knasig så jag måste fota de första ögonblicken. Foten i munnen

StillaSinnet
0

Åh, så underbart för dig!

jag känner igen din entusiasm! När jag skaffade mina första tre möss trodde jag inte att de skulle vara så sällskapliga och trevliga. Jag trodde de skulle hoppa ur handen och springa bort eftersom de är så små. Möss var därför en mycket positiv upplevelse för mig med.

Och nu kan jag bara inte få nog Kyss

Lycka till med dina små, och jag ser fram emot fler foton. Jättefina bilder *gillas*

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Wand
0

#32 Haha åh, ja! När jag åkte hem till uppfödaren så öppnade hon burarna så mössen klättrade ut, så jag tänkte att nejmen, nu rymmer de väl…
Men allt de gjorde var att krypa runt på kanten av burarna och sedan ner igen. Och när jag tog upp dem så var de bara på mig tills jag lite snällt sänkte ner handen så de kunde gå av.
Bara det är en ovanlighet för mig med tanke på vilka energiska "vill-inte-sitta-och-pussas-dumma-dig"-djur jag har. Oskyldig

Bildbomber kommer det att komma i mängder! Och tackar!

Wand
1

Hej folk. Tänkte att det är väl bättre att ställa små frågor här än att starta en helt ny tråd (eller flera…), så då gör jag det. 

I alla fall så fick mössen mina hamstrars mat igår, bara för att inte svälta ihjäl. (fullt av nötter och fröer)
Så idag var jag iväg till ica för att köpa müsli, cornflakes och undulatfrö för att de ska kunna få bättre mat.
Hittade inte den rekommenderade müslin (rosa påsen av axa) men hittade ett annat märke som i alla fall jag tyckte verkade bra.

Innehållsförteckningen:
Veteflingor, havreflingor, kornflingor, cornflakes, russin, riskrisp, rostade hasselnötter, torkade äppelbitar. Fullkorn 66%,

Rostade hasselnötter är ganske inte det bästa, men i övrigt är det väl inte alltför dåligt? Det är osötat förresten. Bättre än det de fick nöja sig med igår i varje fall!
Påsen var 850 gram och kostade 24 kronor, märket finax. "Familjemüsli".

Köpte även undulatfrö som jag blandade i, och muslingarna verkar tycka om det.
Vet inte vad mer jag ska blanda i åt dem, parakitfrö och pumpafrö, är det bra?

Här är bild på blandningen + påsen och undulatfröpåsen.

Kom förresten på att det är rätt lustigt att det heter MÜ(U)Sli.. hihihi.

Wand
0

De fick sig även ett kokt ägg med skal, och köttbullar. Kan de äta köpta köttbullar? Tänker mest på kryddningar och annat som är i. 

Gullemuslingarna. Kyss

Wand
0

Och en liten nyfiken plupp som vill upp hela tiden. Älsklis. KyssKyss

Frosstis
0

naw vad söta! är de "dagdjur" ? alltså itne nattdjur som hamstrar ;)

Wand
0

#37 De är sådana som är vakna dygnet runt och sover i kortare perioder. Likt gerbiler. Så de är väldigt trevliga just på det sättet, de är nästan alltid vakna när man vill mysa!

Frosstis
0

jaha okej :D

Wand
0

Btw! (frågor igen :D) 

Mitt akvarium är 92x35x37 (LxBxH), är det för litet för att skaffa en liten musling till?

Funderar på en till, är dock inte säker ännu. Men vill inte klämma ner fler än ytan tillåter. Trots att de är små och akvariet är enormt förhållandevis till dem så kan de ju bli trängda om de är för många.

Sedan kanske de inte trivs i större flock än 4 heller?

Hmm… tänker mest bara att om jag vill ha större flock så är det väl bäst nu då de nyss flyttat in och ännu är rätt små (födda i Oktober) än om jag väntar i någon/några månader. Då är de ju invanda med flocken och det kan väl då även bli svårare att få en till att gå ihop med dem?

Magda
0

här är en burräknare som man kan kolla lite med ----> burräknare

men sen tycker jag att det beror på vad mössen trivs med, jag tycker att du lätt skulle kunna ha en eller två små muslingar till på den ytan.. eller fler om de trivs bra ihop ;)

förresten mina hamstrar och möss äter i stort sett samma  torrfoder, sen lägger jag till lite olika i de olika burarna efter vad de behöver just då..

Wand
0

#41 Tack så mycket! Enligt burmätaren så kan jag ha 7 möss, och de jag har nu trivs väldigt bra ihop hittills och har ju bott ihop innan också, så det blir nog inga problem med en (eller ja, kanske två….) till. 
Ska se om jag drar mig iväg till uppfödaren igen till veckan och kikar lite.

Ja, jag har ju samma mat till gerbilerna och hamstrarna, men har för mig att inte mössen ska ha lika mycket nötter och feta fröer, så gjorde av müsli och undulatfrö nu i alla fall så får jag komplettera med småsaker.

Kan ju säga att de bara sliter och drar i ägget, det är tydligen väldigt populärt!

Magda
0

#42 hmm då kanske mina hampisar får för lite fröer & nötter Obestämd har du lust att berätta vad du har i ditt hamsterfoder? (blev ju lite OT kanske iofs.. tycker du det är för OT så får du gärna pm:a)

ja ägg brukar de vara tokiga i.. och kokt lax.. och räkor brukar det bli krig om med.. och ärtor *s*

Wand
0

#43 I min hamsterblandning är det skalade jordnötter, solrosfrön, torkade ärtor, torkad majs, torkad broccoli, torkade morötter, puffar och… hmm… är det allt? Vad tråkigt det känns. Rynkar på näsan Jag köper min blandning då den funkat bra hittills, så den är inte egenblandad. 

Brukar dock även dryga ut med lite kattorrfoder och mjölmask!

Åh, räkor funderade jag på idag då det var extrapris, så ska ta och köpa hem det något till veckan så de får lite (mer..) godis! Oskyldig

Thowas
0

idag fick vi äntligen hem akvariet och där är alla honor nu. ska plocka grenar imorgon att inreda mer med.

vill du ha några fler honor är du så välkommen Glad

Wand
0

#45 Vad roligt! Nu kommer de ha det kanonbra!

Kommer nog förbi, beror på när du har tid såklart, men ska till bup imorgon och i övrigt ska jag nog vara hemma i veckan. Så kanske då?

Wand
0

Börjar klura på namn igen nu. Jag tror att vita tösen får heta Missa Chickabee, och black and tan-tjejen Tata. Och brunis får heta Nell, och fläckis Mi'i. 

Namnen är ord och namn från den underbara filmen Nell, och jag är ju en sådan som vill ha samma namntema på allihopa. Oskyldig

Missa Chickabee betyder "little dear" (omöjligt att översätta till svenska ju…) men tänkte också på Ga'inja som betyder "guardian angel" (skyddsängel). Hon är en liten skyddsängel på min axel. Oj vad poetisk jag är!

Tata betyder rädsla, och eftersom att tanis är lite skrajsen för mig så passar det ju. Cool
Sedan är Nell och Mi'i tvillingsystrar, så brunisarna som i alla fall är LIITE lika får ha det.

Wand
0

Fick dubbelbesök av Nell och Missa. Kyss

Dessa två töser är helt fantastiska! Så fort jag smackar lite med tungan så kommer de fram och vill upp. Sedan om det är för att de vill komma till friheten eller om det är för att de vill vara med mig är en annan sak, men kan ju låtsas att de vill vara med mig i alla fall. Oskyldig

Thowas
0

bara att höra av dig om du vill komma och kolla på fler . Är nog hemma för det mesta

Wand
0

#49 Okej, slänger iväg ett sms när det blir aktuellt för mig så får vi se om det passar dig då! Är ju i stan varje dag när jag är i skolan så det går ju nästan jämt för mig, mer eller mindre.

Wand
0

Missa är ju bara helt fantastisk! Kyss Skulle fresta dem med en bit paprika, då jag så fint lade på några extra skivor på tallriken för att kunna dela med mig av godsakerna. 
Och hon tog glatt emot den, men så fort jag lade ner den och gick för att stänga dörren så gick hon till kanten av akvariet och kollade efter mig. Kände mig så omtyckt!

[jaxwire]
0

#45 va spännande med nya akvariet, du måste ladda upp lite bilder sen! =)

Wand
0

Fick lite sällskap av Mi'i innan jag skulle gå till sängs. Har varit lite låg de senaste timmarna, men hennes bus fick mig minsann gladare!

När jag tänkte gå och släcka lampan så kröp hon igenom en toalettrulle och sedan stannade hon och kollade efter mig, ungefär som att hon tänkte "vart tog du vägen, vi hade ju så skoj!" haha. Sötepöt. KyssOskyldig

Wand
0

Det här är vad jag kallar Musse Pigg-öron. Oskyldig Detta fina lilla huvud alltså. Kyss

Vattnadal
0

Cremen ser ut att skna morrhår, tuggar någon av de andra på dem? Kika noga på alla, finns det morrhår på dem?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wand
0

Nell och Missa har kommit på att det är ju JÄÄÄÄTTEROLIGT att nafsa matte i naglarna…. Fyskäms! Rynkar på näsan

Wand
0

#55 I det förra hemmet bodde mössen lite trångt ett tag, så då tuggade de på morrhåren. Så ja, det är så! Men de tuggar inte på varandras morrhår sedan de flyttade hit i fredags av vad jag märkt, så jag hoppas på att de ska växa ut igen.

Vattnadal
0

Stereotypier botar man sällan helt, utan bara till ca 90%. Var noga med utrymme, mat, pyssel, så kanske du håller det borta. Möss behöver sina morrhår för att må bra, och det gör dessutom ont att få dem avbita.

MVH Elin

Wand
0

Gull-Nell. Kyss

Wand
0

#58 Jo, jag vet det tyvärr. Men de bodde i hemskt små burar med väldigt många individer tidigare, är inte säker på att det ens är just dessa som tuggat. 
Nu har de i varje fall väldigt stort och mycket att pyssla med, och så är jag ju själv med dem hela tiden, så jag hoppas att de ska sluta!

Uppfödaren hade sålt av en del så att det blivit bättre för några av hennes killar, och deras morrhår har nu växt ut helt. Så det hoppas jag på.

Wand
0

Mi'i ville klättra upp i ansiktet, nedrans gullhöna. Skrattande

Grodan
0

#61 fniss… gullhöna… så härligt att se hur kära ni e Kyss

Wand
0

#62 Hahaha, superbra ord ju! Skrattande

Kyss

UlrikaD
0

Jag hade 12 honor i en musflock, då var det två som var mammor med bebisar, resten inköpta. De var bästisar hela högen och låg i en stor driva i en hängkorg och sov på natten:)

Sen en annan gång hade jag tre honor som inte funkade ihop utan en blev utanför.

Tror att det har mycket med individerna att göra och inte just antalet. Räcker ju att det är en som är "bråkig" för att förstöra en hel flock.

Grodan
0

#59 mysig bild, ser nästan ut som om din pojkvän fått konkurrens… hehe

Wand
0

#64 Vad mysigt! Kyss

Ja, det är ju individuellt, som med alla djur. Men är det många i en liten bur så är det ju en större risk för trängsel och dåliga beteenden än om det är en lagom flock i en lagom yta, om man säger så. 

I vilket fall som helst så har jag inte märkt av morrhårsbitande eller ovänskap alls i min lilla flock, och jag hoppas att det inte är någon av töserna som gnager morrhår, så de får växa ut!

Wand
0

#65 Hahaha, ja! Oskyldig

UlrikaD
0

#66 Det gäller nog de flesta smådjur. Går ju att ha fler dvärghamstrar tillsammans på stor yta också.

Wand
0

#68 Javisst!

Thowas
0

jag har informerat alla mina köpare om avsaknad om morrhår på en del.  våra möss bodde rätt trångt ett tag då det blev så många ungar.

men på hanarna jag har så har morrhåren växt ut helt och har långa och fina, och även på många av honorna har det börjat växa ut igen. då jag aldrig tidigare haft barberare i mina kullar tror jag att det var pga att de bodde så trångt.

ialla fall så vet alla mina köpare om problemet och valde själva att köpa ändå

Wand
0

#70 Precis. Och jag kommer inte avla vidare på dem i vilket fall, så det gör inget. Bara de inte fortsätter nu, men det har jag inte märkt av alls, så jag tror det kommer växa ut snart igen! 

Hur lång tid tog det för pojkarnas morrhår att komma ut? Vill veta hur länge jag ska sitta och vänta innan jag ska börja oroa mig, haha..

Thowas
0

det gick faktiskt rätt snabbt faktiskt! bara några få veckor. de hanar jag visade dig hade helt nergnagda morrhår. allihopa. men som du såg så hade de växt ut och fått långa fina igen.  min stackars choklad hona, hermione, som oxå fått helt nergnagda börjar oxå få långa igen.

Wand
0

#72 Vad bra! Ska hålla utkik på dem. Och kul att lilltösens morrhår är påväg ut också!

Grodan
0

#70 Vad skönt att morrhåren är tillbaka och på väg tillbaka nu. Skrattande

#72 Ja, morrhåren växer typ ut på en vecka tror jag. (Det är faktiskt olika har jag märkt men man bör räkna med max 2 veckor.)

Wand
0

Sitter via mobilen nu och tågar mig bort till Gävle. Har alldeles precis stannat i Söderhamn och plockat upp två fina töser! Så nu hoppas jag bara att introducering går bra så att jag får en harmonisk flock flickor. :* Jag har introducerat och satt ihop gerbiler och dvärghamstrar förr, men tar gärna emot tips då det är lite olika djur!

Grodan
0

#75 Haha, din lilla galning. Skaffa nu inte för många möss så att det blir jobbigt att städa burar osv. Vad är det för tjejer du har inhandlat nu då?

Wand
0

#76 Haha! Tänkte att ska jag utöka flocken så är det väl bäst innan alla tjejer blir helt fullvuxna, impuls kallas det, och det är inte alltid så.hälsosamt… B-) Det är två tjejer från Vattnadals. En svartvit och en agouti! Hade tänkt att bara ta en egentligen, men nu blev det ju som det blev. Kommer inte skaffa fler flickor nu, 6 i en flock duger bra och jag vill inte göra allt för trångt! Just med städningen blir det ju dock ingen större skillnad då jag har 9 burar som ska städas, hrmf…

ajanki
2

Har legat i influensa i några dagar och försöker läsa ikapp mig på alla inlägg och nu kom jag till din långa och intressanta trådSkrattande

Blir så full i skratt när jag ser dina underbara foton och läser det du skriver för jag känner igen mig själv för några år sen då jag blev störtförälskad i musenGlad

Jag blir så glad och varm i hela kroppen av alla fina bilder och det du skriver, ska bli jättekul att fortsätta läsa om dina möss och se bilder på dom!

Wand
0

#78 Men åh, vad glad jag blir! Inte av din influensa kanske.. men av dina fina ord! Tackar! Skrattande

UlrikaD
0

Hur gamla är dina nya småttingar?

Jag har faktiskt haft mest problem med att introducer små musbebisar med vuxna honor än vuxna med vuxna.

Då har jag låtit de små växa till sig några veckor i egen bur och sen har det inte varit några problem längre.

Det beror ju lite på hur gamla de andra är och hur de är i sättet. Men mina vuxna jag hade förut hade två dominanta damer som gärna jagade skiten ur små musbebisar. Men så fort de vuxit till sig lite så var de så välkomna.

Annars har jag introducerat som jag gör med alla andra djur. Städat ur buren ordentligt, lagt in massa nya saker som ingen har sett eller sniffat på förut. Lagt in och gömt lite godisar här och var.

Satt in de nya mössen först och låtit dem bekanta sig med buren och var alla gömställen finns och sen satt in de "gamla" mössen.

Ofta är de då så upptagna med att undersöka allt det nya i buren att de nya mössen bara är ännu en sak att undersöka och bara spännande.

Wand
0

Ulrika, tack för svar! De nya tjejerna är vuxna, mina förra är födda i oktober. Kan jag göra så att jag provar nu (imorgon) med att göra rent bur och låta dem bekanta sig med varandra osv, och prova då de yngre växt till sig lite mer om det inte funkar? Jag har även en liten gallerbur som jag kan ha som avskiljare, men jag vill gärna undvika det om det går då jag inte är något fan av galler, haha.

UlrikaD
0

Testa och se först. Det funkade som sagt inte hemma hos mig att göra så med bebisar pga mina två dominanta damer.

Men i och med att de du har sedan innan är bebisar så kan det ju funka hur bra som helst.

Det hörs om det inte fungerar.Flört

De nya tjejerna kan ju mycket väl reagera med att vilja "ta hand om" småttingarna. Har haft en mushona som tvättade alla nykomlingar grundligt. När min andra mushona fick bebisar blev hon nästan sur när hon inte fick ta hand om dem helt själv. Men gick till slut med att bara vara barnvakt när det behövdes:)

Wand
0

Nu har jag släppt ihop de nya tjejerna med min lilla flock. 

Jag tog ut deras hus och bytte bottenmaterial (ville inte ta bort all deras lukt, så skurade inte ur) och så släppte jag ihop dem. Det verkar gå bra tycker i varje fall jag - mina småtjejer, framförallt Nell, har varit lite "på" och nosat väldigt mycket och följt efter etc, så de nya tjejerna har markerat med pip.

Först innan jag släppte ihop dem så tog jag de nya tjejerna en och en och hade i handen medan de fick nosa på mina tjejer därifrån, sedan släppte jag ner. 

Det har i övrigt blivit lite pip och sådant, men de verkar inte elaka på något vis alls. De springer runt, nosar och stöter på varandra lite då och då, blir lite nos, ibland pip, och ibland helt vänligt.

Nu har de knappt låtit alls på flera minuter, och de verkar ha lugnat ner sig en aning.

Blir det riktigt bråk så särar jag självfallet på dem på en gång, men de verkar ju inte sura eller elaka, så visst känns det som att jag kan ha dem kvar ihop?

Lite av och till har framförallt Nell och Tata nosat väldigt frenetiskt på de nya tjejernas nosar och rakt in i pälsen, kan det vara så att de verkligen nosat eller försökt pusa? Har inte sett att de försökt bitas, det har inte blivit märken och verkar inte ha gjort ont, mer än att de verkar lite irriterade på att få en drös småfilurer på sig…

Tänkte gå ut och plocka nya grenar och grejor, men det blev så mörkt, så nu kommer jag göra det imorgon eller på fredag istället.

Slänger upp lite bilder senare då jag städat rum etcetera (haha..) på tjejerna och alla tillsammans under första mötet.

Wand
0

Förresten, angående tjejernas nergnagda morrhår, jag kikade lite på det där idag. 
Det var lättast att kolla på Missa, och där såg jag något enstaka strå som var rätt "långt", men i övrigt är det rätt kort och morrhårslöst. Hon var helt kal då hon kom hit. 
Bör jag se det som att de håller på att växa ut utan mer gnag och alltså som en seger, eller bör jag vara oroad över att det är så lite som växt? Det kan ju vara så illa att det är någon i flocken som håller på ännu och tar bort det lilla som kommer ut, men det är så svårt att avgöra då jag inte sett dem göra det och inte hört någon ovänskap från deras sida.

På fredag har jag ju haft dem i en vecka.

UlrikaD
0

Tycker det låter som det funkar bra och de håller på att bestämma rangordningen i flocken. Oftast om någon hamnar utanför så brukar det låta ordentligt skrik och panik.

Morrhåren kan jag inte svara på, har aldrig haft några sådana hemma.

Grodan
0

Tycker du varit jätteduktig. Gillar verkligen grejen att du tog upp dem alla i din hand och där lät dem lära känna varandra. Jag brukar också göra så…hihi

Pip och skrik behöver inte betyda bråk. Det kan vara någon/några möss som är lite rädda och ängsliga som utstöter läte. Det kan också vara någon hona som EJ är i löp och som tydligt talar om det för alla - de brukar göra det om de möter en väldigt närgången hane… (han kan behöva sparkas undan också om han är riktigt jobbig) Mushonorna vet förmodligen inte att det är honor hon bor med nu, utan kan lika gärna tro att någon är en eller flera hane/hanar. Detta grundar jag på en vetenskaplig studie som gjordes på råttor för många år sedan och där man kom fram till att råtthonor inte kan lukta sig till informationen om den råtta de möter är hona eller hane, men att däremot råtthanar kan lukta sig till den informationen. Det borde vara lika för möss, men jag vet inte om det finns någon studie på det.

Wand
0

Skönt att höra! Då kan jag lyssna på mina instinkter vad gäller flocken. 

Tycker det känns så knepigt att sätta ihop dem utan att låta dem nosa på alla först, så de märker av närvaron utan att chockeras över en helt främmande lukt och helt plötsligt träffa på en liten luns, hahaha. Oskyldig

Så nu hoppas jag att det håller sig såhär! Har extra bur om det krisar, men jag vill gärna slippa använda den, hihi.

Ska styra ihop någon form av kvällsmat till dem senare, undrar vad det blir. Förvånad

UlrikaD
0

#86 Självklart sant. Skulle varit mer specifik där.

Tycker dock man hör skillnad på de olika skriken ganska väl utan att ens behöva ha hört det förut.

Wand
0

#86 Hann inte läsa ditt tillägg innan jag svarade, men ja, så kan det nog vara. Märkte på en av honorna att hon puttade bort Nell några gånger när hon kom dit och nosade och blev lite väl på, sedan har de gått och nosat där bak på varandra litegrann också, så de kanske klargjorde vad det är för ena som de "tvingas" vara med. Foten i munnen

#88 Jo, tycker att det hörs väldigt väl på hamstrar, gerbiler och chinchillor, så det bör ju vara lika med mössen, men man kan ju alltid fråga för att vara helt säker. 

Och nu känner jag mig mer säker, så tackar för era snabba svar! Cool

De går runt nu och lever rövare och har varit tysta hemskt länge, så de verkar ha boat in sig en del redan. Ska låta dem vara ifred tills imorgon, så det är tur att jag hälsade på alla mina små muslingar innan jag satte ihop dem, de ville upp alla 4 på en gång, hahaha. Kyss

UlrikaD
0

#89 Så sött! Saknar det där när man fick hem någon ny. Jag kunde fastna framför terrariet och bara titta hur de utforskade allting nytt därinne.Skrattande

ajanki
0

#79Vad braSkrattande

Toppen att det verkar gå så bra med dina nya tjejer!

Det låter absolut som om du kan lita på dina instinkterGlad

Det där med morrhåren, det kan vara så att dom var ojämt avtuggade och också därför växer ut ojämt.

Jag har sett att det ser ut så ibland när det växer ut nya morrhår.

Wand
0

Slänger upp lite bilder nu på muslingarna!

Först ut är den nya tösen, har inte fått klart för mig vad de heter på papper ännu men kallar dem för… stortjejerna, hahaha!

Elin tyckte att hon var alldeles för mörk, men jag tycker att mörkheten gör henne extra vacker. Kyss

Wand
1

Och så nästa flickis. 

Gillar hennes band. Skrattande

Wand
1

Två fläckiga muslingar som nosar på varandra. Mi'i har skött sig exceptionellt idag! Hon har varit så försiktig och trevlig. Kyss

Wand
1

Två bråkiga muslingar på en stackars nykomling… haha, alla ville bara fram och nosa och kolla. Foten i munnen

Wand
1

Och så två nykomlingar som helt plötsligt fick en varsin extra svans…

Wand
1

Två nyanlända tröttisar. Kyss

Wand
1

Nya favoritplatsen där alla småttingar ligger och sover just nu. Skrattande

Wand
3

Tre par ägg……………………………………………………………………………

Wand
2

Och så hörde jag ett högt knackande, och undrade vad tusan det var som lät. Då var det nykomling som låg i ett hörn och försökte knäcka en nöt, hahaha. Skrattande

Wand
0

Och den tionde och sista bilden för idag får bli en helt ofokuserad bild på Tata, som jag är så stolt över då hon fr.o.m att jag kom hem idag har varit jättesocial och vågat sig fram till mig flera gånger. 
Ända tills idag har hon sprunigt iväg så fort jag kommit dit, så nu är jag glad. Kyss

Försökte göra bilden skarpare i photoshop, det är därför den ser lite skummis ut. Autofokus är inte alltid ens bästa vän. Glömde byta fokuseringspunkt med. Rynkar på näsanRynkar på näsan

Btw, är det bara jag som ser i syner eller ser man två morrhårstrån på lilltösen? Oskyldig

Grodan
2

Har lekt med en av bilderna här. Vill bara visa den. Skrattande

Wand
0

#102 Cool

Uppdaterar lite snabbt med att jag kikade på muslingarna inatt, och jodå, jag tycker då minsann att alla 4 har börjat få morrhårsstrån nu! Så om en vecka hoppas jag att de ska vara fullt utrustade små möss igen. 

Måste masa mig ut och plocka grenar gärna nu på stört också, då det blir snökaos imorgon och jag känner mig inte så pepp på att gå ut i skogen när det ligger snö på backen. Rynkar på näsan Glhf typ.

Wand
0

Hade tråkigt, så tog med Missa och Nell till datorn och så blev det en liten GIF. Oskyldig (okej, 3 stycken, som synes..) Missa satte sig som vanligt under mitt hår bak i nacken och vägrade gå därifrån, fast efter ett tag så gav hon med sig och traskade ner i handen, hahaha. Kyss

Wand
1

Tänkte ta lite bilder på Nell och Missa, men det blev ingen höjdare då de hellre kröp under täcket och utforskade hela sängen än att stå lugnt och fint och bli fotade. 

Detta var det bästa jag lyckades åstadkomma(på mitt fina påslakan!)…

Wand
1

Fick dock en ny favoritbild på mig och Nell. Tycker att den ser så mysepysig ut. Vilket det visserligen var också, med en silkeslen liten mus emot ansiktet. Kyss

Gjorde den svartvit för att ha som profilbild på facebook, glömde att spara den i färg och orkar inte göra om, hahaha. Oskyldig

Wand
1

En liten Tata och en liten Mi'i! 

Förresten så kan man se nu på bilderna jag lagt upp (om man trycker upp dem) att morrhåren börjar komma fram. Så stolt över dem. Kyss

Wand
1

Sedan fick jag ju faktiskt en liten bild på mig och Missa-Bee också!

Ser skelögd ut hahaha.

Wand
1

Och så russinlådan är ju jättespännande…

Magda
1

så mysiga bilder Kyss

Grodan
0

Nell och Mi'is färger. Ingen av dem är Chocolate.

Nell är Burmese Fox.

Mi'i är ev Burmese hon med eller så är hon en färg som vi inte har namn på. Den går som Nougat, Falsk Chocolate mm. Kanske är det den som kallas Sepia i Finland. Genotyp aac(ch)c(ch)

[Dominik]
0

Amen ditt troll du lyckades! <3 <3 <3 Jag älskar ditt hår, det är så vackert, tycker faktiskt att du borde skaffa piercing i underläppen! Det vore väldigt fint.

Dessutom så är dina möss gulliga, speciellt den som är banded! Gillar dom andra med :D

Grodan
0

LOL @ #99, #100 & #104 Skrattande

Wand
0

#111 Ahaaaaa! Då har vi det! Skrattande Nästan… 
Jag är ju inte alls så insatt i färgerna ännu så går på det som det ser ut som för ett otränat öga. Jättebra att få veta mer detaljerat så jag inte går runt och säger fel! 

#112 Hahaha, menar du mig? Jag har haft på alla möjliga ställen i underläppen och överläppen + cheeks, trivs inte med det riktigt, så det blir nog inget mer. Kanske kinderna dock.
Och mina muslingar "äger". Kyss

#113 Hahaha råkar alltid ut för ägg. Rynkar på näsan

Ägg-gerbiler hade jag också… *de satt i lite burströ enbart för att de nyss haft ohyra och jag ville se så att det inte kom tillbaka*

Grodan
0

*#114 Försök ta lite fler foton på Mi'i. Artlink efterlyste foton på möss med den genotyp jag beskrev i #111 i någon tråd, så du kan ev lägga upp där om du får några tydliga foton. Varför jag är osäker är för att jag inte ser om hon har pointer (att aac(ch)c(ch) ser ut att ha nospoint är ganska vanligt, de har även en tendens att bli mörkare med tiden).

Wand
0

#115 Jag kan inte ta några nya tyvärr, har lämnat tillbaka kameran och har nu bara mobilen, den gör ALLT gult, och det är omöjligt att få någon färguppfattning i den, tyvärr. 
Kanske har något som ligger dock som jag inte lagt ut…

Är denna också svår att se på? Jag själv kan inte alls se, men tycker inte hon ser ut att ha pointer, är ju dock som sagt inte alls van att känna igen musfärgerna såå ska nog hålla tyst…

Wand
0

Hittade denna med, fast den är rätt lik en annan jag lagt upp.

Grodan
0

#116 neeeeeeeeeeeeeeeeej… lämnat tillbaka kameran… gah, är du tokig… Tungan ute

#117 där ser det ut som om hon har point på svansen också (den är mkt mörk den snutt som har färg)… hm…

Wand
0

#118 Den var inte min, utan min mors sambos… jag jobbar på att få den till min egen, det är välbehövligt i mina händer… Obestämd

Ja, det är den! Hihhi, har jag satt griller i huvudet på dig nu med min unidentified mouse?

Grodan
0

#119 Nädå, tycker nog vi kan säga att bägge är Burmese. Den ena Burmese Fox och den andra Burmese Pannfläcks Banded Skrattande (i a f tills vi vet bättre…hehe)

Burmese kan ju variera så mkt i nyans och av någon rolig naturlag på musar så vill det sig gärna att tecknade får bättre färgstyrka där de visar pälsfärgen än sina otecknade syskon.

Wand
0

#120 Nejmen, vad lustigt! Själv har jag alltid sett det som att tecknade (vittecknade då) får en mycket ljusare färg. T.ex en lilac banded gerbil ser ut som en dove. 

Men vad roligt att de fått en helt ny benämning på färgerna! Får börja vänja mig då… Cool

Grodan
0

#121 Det är inte alltid så. Ibland spökar det för ögonen med mkt vitt runt färgen. Men på fox är det väldigt vanligt. De mörkaste Siamese jag fött upp har t ex alla varit fox…hehe

Wand
0

#122 Åhå! Som det sägs, så lär man sig något nytt varje dag. 

Måste läsa på mer om färgerna, det är ju nästan det roligaste man kan lära sig om alla djur. NÄSTAN.

Grodan
0

#123 Om du hittar någon mus-text om just det jag skrev så vill jag gärna ta del av den. Flört

Hanna
0

Gud vilka vackra möss! Är helsugen på att skaffa några, men det får det väntas med. Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wand
0

Nu har jag introducerat den nya och sista musen (lovar!!) för flocken. Absoluta maxantalet för min del nu, då de nu är 7 stycken. Det verkar gå bra, det är Tata och Mimlan som är mest på, och det har blivit lite pip och "jaga runt" men de verkar trivas ihop allihopa så jag hoppas att allt ska gå bra nu! 

Hade även upp Mimlan alldeles nyss, tog upp henne då hon var i en toalettrulle och efter någon minut klättrade hon ut i min hand. Smekte henne med tummen i sidan och hon satt helt blickstilla i 20-30 sekunder. Slutade och några sekunder efter blev det full fart på henne. Så om hon satt stilla av rädsla (vilket jag INTE hoppas) eller för att det var mysigt, det vet jag inte.

Hon klättrade upp på min axel och satt där, då lade jag min ena halva av munnen + kinden på henne och hon stod helt stilla igen, i några sekunder. Sedan tvättade hon sig snabbt i 2 sekunder och sedan gick hon ner till handen och så släppte jag ner henne i akvariet.

Hon vill fortfarande inte självmant upp i handen och sådär, men hon kommer fram och nosar och blir inte rädd så fort jag rör handen där nere, så det är ett stort framsteg!

"Mini-Mia" däremot är lika rädd som vanligt, så jag hoppas på att hon ska kunna "tämjas" lite nu då hennes högra hand har börjat vänja sig vid mig.

Keep your fingers crossed, people! Skrattande

Wand
0

Förresten så kom Jaxwire hit för någon timme sedan och hämtade musen som jag tog hem åt henne igår.

Hon blev mycket imponerad av mina trevliga, gulliga hamstrar hihhi. Kyss Och Nell såklart, men hon är ju så fin så!

Muszimba
0

Hoppas det går bra med lilla Kathryn i gruppen. Kan vara lite avvaktande nu i början, men det lättar upp då hon bara är 2 månader.

Wand
0

#128 Det kommer nog gå jättebra! Min lilla grupp är väldigt fredlig har jag märkt, det är mest de små (mina 4 första är inte mycket äldre än Kathryn heller) som piper, mina två äldre som jag tog hem för någon vecka sedan är hemskt lugna och de verkar lite mammiga å Kathryns sida. Hon tyr sig gärna till min agouti som tvättar henne och sådant. Jättehärligt att se!

Muszimba
0

Skönt att höra. Hon var väldigt pysslig med sina13 småsyskon som är 2 veckor gamla nu. Hon och systern fick flytta från gruppen i torsdags då jag pysslade lite extra med dem i den bur de bodde i tills de skulle åka.

Wand
0

Har tänkt på en grej.. antar att det inte är vanligt att mössens morrhår går av ibland? Obestämd Har nämligen hållt koll på småmuslingarnas morrhår (inte varit hemma på en vecka nu så har inte kunnat kolla sedan förra veckan) och då hade de börjat växa ut bra mycket, vilket syns OCH känns. 

Men kollade även på de två äldre tjejerna, och två av Mimlans morrhår var av på mitten.
Höll koll på detta i ungefär en vecka, och jag upptäckte inga fler halva morrhår eller avbitna etc, men jag misstänker att någon eller några av de små är tuggare trotsallt, om än i liten skala då de inte är kala om nosarna längre…

Grodan
0

Morrhåren kan gå av, de kan även "fälla" morrhåren…

Wand
0

#132 Då ska jag kolla noggrant imorgon när jag kommer hem och se om det växt ut igen eller ej. Hittar jag inget mer så kanske jag kan släppa oron. Oskyldig

Grodan
0

Ärligt så vet jag itne riktigt hur mössen gör när de tuggar morrhår på sina kompisar… Biter de av dem bara eller äter de även upp dem? Tycker i a f att det är en hemskt tråkig sak det här med morrhårstugg…

Wand
0

#134 Jag vet faktiskt inte… som jag fått för mig så är det att de putsar för hårt, men läste även någonstans att personen i fråga hade en mus som gnagde av morrhåren på burkompisen på mitten. Så det kanske finns olika? Hmm…

Och ja, det är riktigt tråkigt. Framförallt om det aldrig slutar, är så rädd för att någon av mina ska vara tuggare fortfarande, för då kommer jag nog tvingas sära henne från flocken. Och det vore hemskt jobbigt. Rynkar på näsan

Grodan
0

#135 Det är nog ganska ovanligt att de biter av dem mitt på. Eller så kanske de gör så först och sedan biter av vid roten… usch… dumma möss.

Wand
0

#136 Ja, tjejen som skrev om det hade fått höra av en domare på utställning att morrhåren var kapade på mitten. Tydligen gör vissa möss så för att kunna gnaga på dem efteråt också, ellern ågot sådant. Dumt i vilket fall som helst, om inte annat så är det ju synd om mössen som utsätts för det och synd om musen som "måste" göra det. Rynkar på näsan

Vattnadal
0

Tyvärr brukar det vara svårt att få bort stereotypier helt, utan bara till 90%. Detta innebär att de kanske fortsätter att tugga lite, eller faller tillbaka i det om de är stressade eller så.

MVH Elin

Wand
0

#138 Jo jag vet. Och jag befarar att någon utav dem har något gnag kvar. Men morrhåren har i alla fall växt ut fint, så de är inte helt kala längre, och det är ju en seger! Blir det lika illa som förr så måste jag ta reda på vem det är och försöka sära henne från gruppen.

Wand
0

Näe, nu har jag skådat Mimlans morrhår och de är tydligt avgnagda. Inte ända in till roten, men det är inte många millimeter kvar, och morrhårskuddarna är rosa. F*N DÅ. Skrikandes Nu måste jag ju luska ut vilken/vilka av tjejerna det är som tuggar och försöka sära på dem, på något vänster… gud, vad jag inte vill dela upp flocken. Rynkar på näsan

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.