Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 442 ggr
[finamöss]
0

Fundering kring flocken.

Jag vill gärna ha era åsikter kring om jag ska sätta tillsammans alla fem flickorna i en flock. Vill inte äventyra att dom stöter ut Dolly igen och ger sig på henne. Sen har jag faktiskt gjort framsteg med Kajsa som nu klättrar upp på mig. Dom andra tre är mycket blygare. Kan dom påverka Kajsas framsteg?

Kajsa och Dolly är i alla fall lugna och harmoniska med varandra. Kanske ska prova och låta Lolly flytta in först.

Grodan
0

Ja, kör hårt. Skrattande

Sätt ihop dem och låt dem leva tillsammans. De kan sköta saken själva i många fall utan att vi är där och dirigerar. Såtillvida du inte har en eller flera elaka möss som biter hål i de andra. En sådan mus vill ingen bo med och den kan orsaka problem i framtiden när du ska utöka flocken. Dessutom kanske du aldrig kan lita hundra procent på att den musen är en trevlig individ i flocken, kanske mobbas hon lite och gör så att de andra mår dåligt?

Du måste lära känna dina möss så pass att du förstår hur de är och hur de funkar med varandra.

Jag vill också varna lite för att flytta runt för mkt kan stressa en del möss.

När/om någon mus piper eller skriker, kolla först varför innan du ingriper. Det kan vara fullt normalt och behöver inte betyda att någon blir biten på. Det kan vara så att någon mus är lite rädd och piper/skriker så fort någon kommer i närheten. Hur de andra tar detta är också viktigt att iaktta. Är de lugna och tålmodiga och låter henne hållas så att hon lugnar ner sig, eller blir de störda av det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
0

Jag väntar tills slutet av Januari innan jag provar.

Grodan
0

Ok. Tänker du låta dem träffas några gånger i veckan på en lekplats under tiden? Kan annars vara ett tips…Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
0

#3 Det kan ju vara ett alternativ. Då ordnar jag en lekplats tills imorgon.

[finamöss]
0

Om en stund ska jag låta flickorna träffas och leka lite. Håll tummen nu.