Öppna burar - kanter.
När det gäller öppna burar, så är det viktigt att tänka på hur "kanten" ser ut och är beskaffad, eftersom mössen lär kolla vad som finns utanför.
Möss är så olika, en del är lugna, andra livliga, och en del ska upptäcka och undersöka precis allt. Även vad som finns utanför buren, så långt det är möjligt att komma. Har man då en hal rundad kant, kan de lätt halka ut därför att de inte har ett bra tag med tassarna.
Även om de är många möss, och livliga, kan de "trängas" på kanten, och göra så att deras burkamrater tappar taget och ramlar ut. Ju yngre mössen är, desto större risk att de trillar ut.
Honungsbjörn visar sin bur här.
Öppna burar är underbart att ha, både för mössens skull, för ens egen skull, och för en enkel kommunikation och umgänge mellan möss och människa.
Men kanten är viktig! En smal kant ger bra grepp, en bred kant får de inte grepp om.
Fotot visar en infälld bild på en bra öppning/kant, samt överdelen på en dålig kant som inte går att låta möss balansera på. Därför har jag locket på, och gjort öppning i plastlådans sida istället.
Vad man har innanför burens kant, får man också tänka på. Som i den infällda bilden ovan, där ett par runda toarullar ligger intill kanten. Det gör att mössen faktiskt kan ramla ut från dessa, om det vill sig illa.
Om jag har sånt som mössen kan halka ner från, inne i buren, så ser jag till att det ligger så de ramlar ner inne i buren, inte ut ur den.
Här följer några till foton på några av mina möss och deras burkanter. Det är akvarium, plastlådor med uppskurna öppningar i, kartonger, galler, och lite allt möjligt som jag använder.
edit: Det funkade inte, vad synd. Fast, länkarna funkar, men det är inte lika kul. Sätter in bilderna på riktigt i stället. I alla fall några av dem.
det är bara den sista länken som funkar, de andra säger "page not found"
tack så mycket för att du delar med dig av dina bilder
det var nog inte kanten på min låda som var felet som det ser ut här.. kanska hade jag fel saker innanför.. eller så trodde de att de hadde fladdermöss i släkten
de flesta var släkt nämligen..
Möss är starka och smidiga. Får de bara ett bra grepp, så kan de hänga ut och ner med hela kroppen, och ibland har de nästan bara en tå som de hänger i (nu överdriver jag lite, men det ser så ut ibland
. De hissar mjukt och smidigt upp sig igen. Utan problem! Möss är fantastiska klättrare och akrobater!!!
Om jag har gäster som jag visar mössen för, så utropar de garanterat, och förskräckt: "Oj, den rymmer!"
Jag vänder mig inte ens om
. Bara svarar lungt: "Nädå, mina möss rymmer inte." Och det gör de inte heller. De bara kollar in läget.
Även om hela kroppen hänger utanför och nedanför buren.
#11. Ja, möss kan vara så olika. De var nog fladdermöss-släktingar. 

Och där ljög du för dina gäster, du vaknade ju med en söt rymmarmus i sängen för ett tag sedan haha
Man kan ha en "balkong", dvs en avsats. Jag brukar ha så till råttornas burar. Det kan vara terrarium eller skåp som är öppna och vid öppningen vill alla sitta och glo på mig när jag kommer förbi. Då har jag en bräda där som de kan sitta på.
#14, Busmusen Brioche? Det hände sig år 2006, haha! 
Balkong där de "sitter och glor", hahaha
. Vet vad du menar.
Går det att bara ta bort gallret på en dunabur och låta den stå öppen? Om man ställer den på en byrå tex, eller finns det en risk att musen hoppar?
På en duna? Då är gallret ovanpå, eller hur? Mitt i en plastkupa med rundade kanter, som lock? Tänker jag rätt? I så fall är det rena rutschbanan ut för mössen, så nää, det går nog inte så bra. Men en gallerbur eller fågelbur går bra. Då klättrar de ut, och ovanpå buren, och in igen sen.
Inte riktigt alla möss klarar öppna burar, de alltför springiga och "vilda" kan hoppa (släppa sig ner), eller tappa greppet och falla ner. Men min erfarenhet är att flertalet möss klarar det. Det är ni som känner era möss, och får prova er fram. 
Jag hade mer än gärna haft öppena burar till alla mössen här hemma, man ser faktiskt hur glada dom blir av att ha uppsikt. Men har ex en rymmare, så han och brorsan får ha stängd bur, vilket jag tycker är synd, men har inte lust att ha en lös mus på golvet varje natt, det räcker med en av mössen som är inne hos en av hamstrarna flera gånger/dag.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#18 Ja det är en sådan, ok då vet jag!