Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 3778 ggr
[aammE]
1

Nya mushörnan m. öppna burar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några av er kanske vet så har jag bytt från dunaburar till samlalådor som är öppna hela tiden, det fungerar svinbra. Några har galler, det är unga hanar och en del unga tjejer.

Förut:

Nu:

Grodan
0

Ser praktiskt ut. Lätt att nå mössen, bara sticka in en hand o greppa… *LOL* Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
0

Så fint! Tycker att samlor och akvarier är de finaste och bästa burarna man kan ha till smådjur. Då blir det inte bara en bra och praktisk bur, utan även en fin dekoration med glada invånare. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Minoth
0

Vilka små samlor. jämfört me dom där nere. Hur stora är dom?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wand
0

#3 Kan gissa mig till att de är de näst största modellerna, de är 57x39x42. Har en sådan till min mushane.

[aammE]
0

#1 Det är ganska praktiskt, lätt att utfodra och sådant!

#2 Tack! Tycker själv att det inte ser så himla snyggt ut men det duger.

#3 Ja, de stora är de största på 130L, där bor guldhamstrarna och i de små på 45L bor det 2-3 möss i. Sedan ser man ju de stora från långsidan medan man ser de små från kortsidan. :)

Wand
0

#5 Är de bara 45 liter? Då är det inte näst största du har va? För de är 69 liter har jag för mig… orkar inte räkna :|

ivanhoe81
0

#6 enda skillnaden på 45 och 65liter är höjden, bottenytan har samma mått på båda

Wand
0

#7 Ja, men höjden är ju väldigt bra att utnyttja. Och det var bara ett konstaterande, menade inte att det var dåligt.

ivanhoe81
0

oki för mig räcker det med 45liters höjden, jag klarar aldrig bygga saker på höjden

Minoth
0

Jaha! man ser dom från långsidan :P ja de förklarar saken. 

Hade 65 liter till mina hanar (pygmémöss) istället för att dela av terrariumet. tycker de va ganska litet för dom. Men dom rör sig så jäkla mycket.  men hade dom så bara en vecka. 

Hade 65 för att få massa höjd så dom inte kunde hoppa ur

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det praktiskt aammE, det är jättepraktiskt! Sådär har jag med, fast större öppning. Kanske inte så vackert, men praktiskt och bra för både mig och mössen!!

"Sätta in handen och greppa" Flört, nänä, vitsen är att de själva "hänger ut" och ropar (ljudlöst) "Kom hit!" "Hälsa", "Ta mig!" Man får en helt annan kontakt med mössen såhär! (Så länge det inte är rädda möss) Mössen har också behållning av att kunna kolla läget (via nosen och luktsinnet) hos de andra mössen, de har en sorts kontakt och vet om varandra, och varandras status (kön, dräktighet, löpning, ungar, osv).

Det finns ju inget som intresserar möss så mycket som andra möss angelägenheter! Och man kan stapla många burar ovanpå varandra, utan att behöva lyfta ner dem varje dag. Enkelt att mata, byta vatten, hälsa och umgås.

Sidorna öppnas med hjälp av lödkolv. Också lätt att göra hål för t.ex. vattenflaska samt flaskans hållare (fast jag har vattenskål), eller för att hänga upp saker, t.ex. hängmattor eller annat.

Wand
0

#11 Skaffar jag fler möss (vilket jag tvivlar på att jag INTE gör…) så kommer jag också att fixa det sådär. Ser ju supermysigt ut, och det är då bra mycket trevligare än en samla utan lock! Skrattande

Minoth
0

Om man har terrarium. Kan man ta bort exempelvis en av skjutdörrarna då och ha dom öppna jämt också? 
Antar att de inte finns möss som är så dumma att hoppa. elller? Har någon hoppat för er?

Magda
0

#13 det finns så dumma möss, har haft flera som hoppat från mkt hög höjd.. men nu har jag mest möss som kan ha det sådär..

Minoth
0

Men hur vet man om man vågar testa då? :P

Magda
0

hehe det vet jag inte, trodde aldrig de skulle hoppa från så högt som jag hade ställt dem Gråter

Minoth
0

Vad hände med dom då? Klarade dom det? 

Lite läskigt ändå att ha de så om dom kan hoppa och skada sig allvarligt

Magda
0

#17 nej de klarade sig inte, eller jo en som var helt oskadad, det var några st som hade farit ut så jag tror inte att alla halkade och föll, men jag vågar inte prova att ha så igen, har dessutom mössen i sovrummet nu och vi har katter som kan öppna dörrar så nu kan vi inte ha så. eller jo, har 4st flickor som trivs jättebra i att bo sådär öppet, deras låda står allra högst upp och det är så mysigt när de kikar ut på mig! önskar att jag kunde och vågade ha så till alla..

ariama
0

Det man måste tänka på, när man har öppna burar, är att ha riktigt greppvänliga kanter på öppningen! Möss är nyfikna, och de kikar ut.

Ju "spralligare" möss man har, desto mer hänger de ut och ner över kanten. De vill upptäcka om de kan "nå någonting" om de blir tillräckligt "långa". Då vill det till att de har ett riktigt bra tag med bakfötterna!! Annars ramlar de ut! Förvånad Greppet lossnar!

Jag har aldrig varit med om att tammöss hoppat rakt ut i intet från hög höjd. Det är bara skrämda vildmöss som gör, när livet hotas.

Däremot kan en mus som halkat ut en gång (så som jag beskrev ovan) och upptäckte att det funkade (höjd en meter eller så) göra om det, för då har den lärt sig: Häng ut över kanten så mycket det går, och så släpp taget med bakfötterna, så hägrar frihet och nya marker! Glad

Magda
0

#19 hurdana kanter har du på dina burar? sätter du fast något så att de får bättre grepp?

Magda
0

http://megagolf.jetshop.se/default.aspx?main=/grepptejp-liten-p-266.aspx

sån kanske man kan klistra dit?

hehe sökte på grepptejp och hittade denna

http://www.webhallen.com/hardvara/34970-steel_grip-grepptejp_for_moss

inte riktigt rätt sorts möss bara Oskyldig

Magda
0

aammE har du gjort något med dina kanter?

är så imponerad av att inte ens de möss som bor på de lägre höjderna hoppar ut Förvånad skulle vilja prova igen men vågar inte riktigt..

Lojs
0

Det ser så himla mysigt ut med öppna burar! Jag skulle vilja ha en öppen bur till mina tre musdamer. Drömmen vore en 130 liters Samla på en hylla på en vägg, för högt för hundarna att nå, får fundera på om man inte kunde lösa det. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
1

Gör en egen biildtråd med "kanter" på öppna burar.

Minoth
0

#23 är väl ingen svår dröm att uppfylla. en 130 samla kostar ju knappt någonting! :)

Grodan
0

#19 Självklart, men jag vill ju faktiskt "greppa" mina möss, så det så. Jag vill ha upp dem i handen och hälsa på dem. Se hur de mår osv. Och har man många burar så är det mycket lyft av burar hit och det. Det var alltså det jag tänkte på, för ägarens skull, att det var enkelt att "greppa" mössen.

Lojs
0

#25 Jodå, lådan är billig. Det är värre att hitta en lagom hylla och dessutom ledig plats på en vägg hemma hos mig. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Minoth
0

Har man inte plats för en 130 samla så har man nog för mkt djur :P

men skämt och sido. 130 samlorna verkar vara en bra storlek till möss :) dom är smarta för att dom är så lätta att lyfta.

Kan möss gnaga sönder dom?

Lojs
0

#28 eller för mycket bokhyllor. ;) Problemet är att mössen bor i köket och jag vill ha dem där, men där finns ingen ledig vägg.

Medis på akvariefisk.

Minoth
0

Jo de är kanske svårt att få plats me en hylla som rymmer en 130 samla. Dom är ganska djupa också. 

Har själv aldrig tänkt på att man kan montera hyllor att ha möss på.
Men de kanske inte funkar med akvarium med tyngden

ariama
0

Jag har ett lågt bord, som jag staplar burarna på, med öppna framsidor. Inga hyllor alls, ett bord, ett skåp, en bokhylla, ja vad som helst.

För mig är ju mössens beteende viktigt, och jag vill ha husdjur, små vänner, möss som vill vara med mig.

Då behöver jag inte "greppa", för de kommer självmant upp i handen, och sen jag jag titta, kolla igenom, klappa, gosa och göra vad jag vill. Det är en av de viktigaste egenskaperna för mig, att mina möss kommer självmant! Och fortfarande är lugna i handen, även om de är pigga och nyfikna.

Det gör inte alla mina, men i stort sett alla kommer fram och har upp framfötterna på min hand, och visar upp sig ordentligt.

[aammE]
0

#11 Ja, det är så himla mysigt är de hänger ut ur burarna när man går förbi! Satt på golvet framför burarna och pysslade lite i de största burarna och då fick jag ett gäng småflickor i håret, supermysigt!

#13 Ja, några har hoppat för mig. Det är ej teperamentsavlade möss från zoobutik. Alla mina möss från uppfödare stannar snällt i burarna.

Grodan
0

#31 Självklart. Det vill jag med. Men verkligheten är annorlunda. Jag har inte många sådana möss idag.

ariama
0

#33, Nej, såna möss är faktiskt inte så vanliga. Möss är försiktiga varelser, och att avla fram mod i dem, och samtidigt behålla tålighet, lugn och ett bra temperament, är inte lätt!! Det funkar inte ens med ungar efter två såna föräldrar, beteendet har inte "rak arvsgång" ens.