Teckningsprat
Eftersom det uppstod en liten diskussion i tråden Nybliven mamma & mormor
tänkte jag att vi kunde fortsätta den här
Du har nog rätt ang blue ag, Grodan! Sen kan man ju alltid diskutera om de här teckningarna verkligen ska räknas som broken eller variegated. De är rätt vanliga på svensktypade möss och jag har sett att de brukar benämnas just broken. Jag tänker mig broken som ko-fläckig medan variegated som splittrad och småfläckig.
Jag är lite avslappnad till teckningarna… Många är så lika. Visst gillar jag att kalla saker för vad de är genetiskt, men ibland är teckningar mellanting. Så man kan ju kalla teckningarna för vad man tycker de liknar mest. Speciellt när mössen har okänd eller brokig bakgrund. I linjer där man renavlar och teckningarna liknar den skrivna Standarden är det däremot lättare. 
Så hon är blue ag. alltså?
Kan försöka få bättre bilder på henne imorgon innan jag drar till praktiken om det är ljust ute.. Så man ser färgen bättre :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Tänkte vi kunde prata teckningar här och inte färger…
Men ja, hon är Blue Agouti! Syns bra på foto #3
(behöver inte ens förstora det)
Okej 
// Lise
When nothing goes right, go left!
#6 Missmarked Bläsad Berkshire/Banded… hehe…
#6 din mus teckning finns inte i någon standard men du kan säkert kalla den "broken" då den har fläck på ena sidan nosen eller en "dutch" med färg över kroppen och ingen kindteckning på ena sidan.